Sertralin?
Hej.
Jag har fått medicinen sertralin utskrivet för min deprission och panikångest. Undrar lite om någon har erfarenhet av den och i såna fall vilken?
tacksam för svar.
Hej.
Jag har fått medicinen sertralin utskrivet för min deprission och panikångest. Undrar lite om någon har erfarenhet av den och i såna fall vilken?
tacksam för svar.
Skönt att du också varit med om samma sak. Jag hoppas också att det går över, jag har inte heller ätit dem så länge. De funkar så bra annars, jag vill verkligen inte byta.... Jag får avvakta lite och se.
Jag åt sertralin för ca 1 år sen när min första son var ca 8månader och jag märkte en skillnad redan 2-3 dagar efter, och fick inga biverkningar av den. Men jag slutade med medicinen redan efter 3 månader, för jag upptäckte att jag var gravid. Var livrädd för att sluta med medicinen, ville inte må som jag hade mått. Att sluta gick bättre än jag hade trott, trappade ner under ca 2 veckor. Men går fortfarande och träffar en psykolog regelbundet.
Jag började äta sertralin för en vecka sedan och mår fortfarande jätteilla och blir ibland så yr så jag måste sätta mig ner =/ och får gråtattacker (men dom varar inte lika länge nu som innan jag började) Fick atarax utskrivet också om jag får extra mkt ångest, men jag blir bara dåsig och trött av dom.
Min spykolog sa att det kan ta upp till fyra veckor innan tabletterna (sertralinet) börjar verka. Men hur lång tid tar det innan illamåendet försvinner? Känns ibland hopplöst, vill att det ska gå över nu! blir snart galen..
blev/blir också illamående och yr. tycker dock det börjar ge med sig, det händer iallafall mer sällan. tog kanske två veckor innan biverkningarna blev bättre för mig, ångesten blev bättre ganska fort typ en vecka... (har ätit i ca sex veckor.)tar också atarax fortfarnade ibland när paniken sätter in, ska ev. höja min dos av sertalin om jag nästa månad fortfarnade tycker jag behöver artarx. blir dock som du dåsig av dem, kan dock vara skönt på kvällen/natten då jag har problem med sömnen.
ge det lite tid, går fortare än du tror...
Här e en till. Fick inga biverk. av dem och är inte så orolig nu mera. Har ätit dem i sex veckor nu. Har två barn, en som e 3 år och en på sju mån.
I patient fass finns följande information
www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
hej jag hade ätit sertralin i ca 1 år, sen vart jag gravid o slutade med dom, men dom hjälpte verkligen men när jag slutade med dom så vart de inte riktigt nån skildnad.. men nu, 7 månader efter börjar panikångesten komma igen =(
vilken styrka har ni på era tabletter?
Själv fick jag börja med 50mg direkt. (atarax 25mg, men måste oftast ta 2 för att jag ska känna nåt)
jag har också 50 mg, ska ev. öka till 75 mg om jag inte märker ännu större förbättring om ca en månad. har atarax i 10 mg som jag tar mellan 1-5 av. brukar ta 2-5 st. 2 för ångest på dagen, för jag blir så dåsigt och kan hålla undan ångest med att sysselsätta mig med annat. kommer den på natten eller något extra jobbigt händer tar jag 5 st.
Hej alla!!!
Ny på den här tråden...har precis insett att jag har ångest. Har kämpat emot länge. Har en son på 9mån och det var efter förlossningen som någonting hände, blev osäker, rädd och ängslig. Har nu äntligen tagit tag i saken och fått hjälp, har börjat äta setralin och är jätterädd.Har aldrig tyckt om att äta mediciner men nu är det ett måste. Dock känns det lite bättre när jag läser att man kan bli bra av setralin, kanske det finns hopp. En liten fråga??? Kan man må lite sämre i början?? Det känns som så, eller så kanske det beror på att man äntligen har erkänt för sig själv.
Ville bara säga några ord....
har du problem med ångest eller panikångest blir det tydigen ofta värre i början men har du en lagom dos ska det ha gett med sig inom 2-3 månader. det är iallafall det min läkare har sagt! du fick inte typ artarax mot ångesten att ha nu i början vid behov tills sertalinet börjar verka på ett positvit sätt? det har verkligen varit min räddning! men det här vad min läkare har sagt till mig, någon här inne kanske har hört annat?
Tack för svaret...
Ha ren och skär ångest, har fått atarax men jag har lite svårt att ta dem. Vet inte varför???? Men man måste nog bara gilla läget och ta den hjälp som finns. Om en tablett kan få mig att må bra så är det jättebra....det som är jobbigt är rädslan för det som händer. Går KBT nu och jag hoppas att det ska hjälpa en med att få lite ordning på tankarna och rädslan....
jag har ätit setralin i 3 månader nu och de har verkligen räddat mig,känns som jag är mig själv igen efter många år,stabilare en någonsin,innan mådde jag så psykdåligt och rasa i vikt åt inte o sov inte + att jag va mycke destruktiv i mitt liv men nu är jag harmonisk och kan ta en motgång på ett normalt sätt,förut fick jag självmordstankar o ville bara dö varje gång något hände i mitt liv,nu är jag super woman :)
Jag hade 1 biverkning och de va att jag kände och såg påtänd ut första tiden,de va rätt obehagligt för jag gillar inte den känslan,för de vill jag helst inte minnas men de gick över efter 2v. Tur att de finns medicin.