• mejram

Svetlanas Fanclub

Vi har hamnat i sjukdomsspiral här tror jag. Dagis ringde hem Linnea med feber i dag. 39,3. Suck, ska det börja om igen, jag börjar ju bli frisk... Vi som har planerat jättekul utedag med picknick med grannflickan i morgon. Det blir dunderkur med Alvedon och nässprej och tidigt sänggående, så håller jag tummarna att hon är bättre i morgon.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • mejram

Och för att röra till ytterligare, så är egentligen söndagen 15 juni bättre. För det tar oss i princip en hel dag att åka och vi jobbar båda fredagen den 13 (hu ), så både resa och träff samma dag kanske blir lite väl bra.

Näst sista dagen på lovet och jag är ännu inte frisk - blä. Så blev det med den vilan.

• mejram

Fy, mumu - inte skrämmas så. Försvinner man måste man förvarna.

Skönt att det inte var något värre än tekniska problem.

• mejram

Vi ska nog försöka att göra lite stopp på vägen om det går. Vi har ju en naturlig fikapaus i Linköping hos föräldrarna i alla fall. Men det är väl en barnlek att köra den där vägen nu. Sist vi åkte hade vi skruttiga gamla golfen utan AC och närapå utan ljuddämpare. Då var man rätt mör i huvudet när man kom fram. Sen så är det väl ny motorväg en bit också.

Och vi får se om maken törs komma med, han kommer med till Skåneland i alla fall, men han kanske hellre vill leka med sina gamla kompisar.

Här är vi rätt däckade. Vi har konstaterat att det måste vara influensan vi åkt på - alla symptom stämmer, hosta, risig mage, feber, snuva. Linnea har hostat så hon har kräkts två gånger. Och det blir inte mycket sova, först hostar hon och när hon väl tystnat så sätter det i gång på en själv. Två dagar kvar innan man ska vara fit for work igen - jag undrar jag...

Nåja, lite popcorn och melodifestival så blir väl vem som helst pigg och glad

• mejram

Härligt, Vero! Så ska det vara - välja och vraka och trissa upp lönen.

Wow, Bimsan! Nu blev jag lite stressad, blir hårdträning här nu då . Linnea känner igen de flesta bokstäverna och skriver en del av dem, men sätta ihop dem är svårare. Men hon kan i alla fall koppla begynnelsebokstäverna till olika namn och ord. T är morfar (Thomas), tumme, traktor etc. Och så blir hon överlycklig när hon ser en bokstav någonstans -"mamma, där är Emmas bokstav!!" Jag tycker att det är såå roligt att följa. Bebisar är ju dötråkiga när man tänker efter Har inga tips på böcker, men vi har låtit Linnea leka lite med stora bokstäver i Word. Man skulle ju kunna göra en egen liten ordlista, kanske.

Fast treåringar har ju sina sidor de också. I kväll hade vi vårt första matgräl. Jag har haft som ambition att inte bråka om mat, men i dag gick det inte. Först grät och skrek hon för att hon fick för lite gröt. Så hon fick lite till. Nej, det var inte tillräckligt "jag vill ha mycket" skrek hon. Så då bytte jag tallrik med henne. Men det dög inte, så då fick hon tillbaka sin och var trumpet nöjd ändå. Mycket sylt skulle det vara på. Sen äter hon ingenting. Och gråter och skriker att hon inte vill ha. Då tog mammas tålamod slut. Så vi hade en gråtande flicka sittande vid bordet i trekvart för att hon skulle äta upp sin gröt. Vi kom in i köket med jämna mellanrum och förklarade att "säger man att man vill ha mycket, så måste man äta mycket också". Hon åt inget, men jag tror att budskapet gick fram. Blä, så tråkig avslutning på dagen.

• mejram

Gå ut stenhårt och sen öka, är det inte så framgång skapas?? Nä, låter lite jobbigt fru H, men självklart ska man testas i början. Du vet ju att du är en bra lärare, så ta inte åt dig, detgåröverdetgåröverdetgåröver.

Själv är jag trött på alla skvallerbyttor som hela tiden ska påpeka kamraternas busstreck. Ta ansvar för dig själv du, så får Otto stå för det han gör. Ibland känns det som att vissa elever har som mål att se till att andra får så många tillsägelser som möjligt. Och värst av allt är att jag ser samma skvallerbyttatendenser hos Linnea.... Hon berättar gärna om vem som har gjort fel på dagis.

Nu ska jag skriva ut bilder på släkt och vänner och tapetsera toaletten - det bästa stället att memorera saker på. Nejvars, det orkar jag nog inte med. Men det är himla käckt att ha en svägerska som börjar på Q.

• mejram

Linnea suger musten ur mig just nu. ALLT är fel. Och så har hon ruskig separationsångest, hon blir rent hysterisk när jag går till jobbet på morgonen. Och svår att lämna på dagis. Vad är det för utvecklingsfas? Måste läsa lite i mina barnböcker, tror jag.

Svägerskan är från Kina och heter Qingfen (uttalat tjingfen). Så långt från farmen-Qristina man kan komma, späd och behaglig i sättet 

• mejram

Tuva - jag blir alldeles blöt på kinderna - så himla fint!

Mumu - nu sover han säkert redan, men här har det i princip aldrig serverats något efter middagen vid 17.30-18.00. Vi har aldrig märkt av att Linnea skulle ha vara hungrig, även om hon ätit dåligt. Över huvud taget tycker jag att hon äter mindre nu än för ett halvår sedan. Hon är väl i en period då hon inte behöver så mcket energi eller nåt. Efter middagen är det i princip bara varva ned lite, borsta tänderna och läsa saga som gäller. Vi försöker lägga oss i sängen vid 18.30-19.00 och sen läsa en halvtimme ungefär. Vi har aldrig haft någon kvällsvälling, så vi har inte ens funderat på att hon skulle ha mer att äta efter middagen.

Väntar spänt på fortsättningen i dokusåpan Jobbet, nu med Vero i huvudrollen

• mejram

Nä, det är klart att det är svårt att sätta sig in i matvägran och minimala portioner. Men faktum är att Linnea också börjat bli petig och äter inte mer än en eller två tuggor ibland. Jag tror att lite av petigheten "jag tycker inte om lök", "jag är allergisk mot tomat" etc. kommer från dagis. För innan har det aldrig varit tal om att något skulle vara äckligt. Eller så utvecklas smaklökarna helt enkelt.

Frukost direkt på morgonen fungerar inte här - vare sig för mamma eller barn . Jag brukar vara uppe först och tar en frukt eller lite juice och läser tidningen. Sen kommer Linnea upp och vill leka eller titta på tv. Sen kommer pappa upp någon timme senare och då äter vi frukost. Det blir väl ändrade rutiner när man går ner på deltid på dagis och måste äta frukost hemma även i veckorna.

Sen är vi rätt duktiga på att kvällsfika maken och jag, men det är ju knappast för att vi behöver....

Jo - jag har läst lite om "dyktekniken" och den känns som något för mig. Mindre än hälften kvar, tiden rusar.

• mejram

TJOHOOOOOO Carola åkte ut!!!!!! Skrattande

• mejram

Carola var min största idol för sisådär 20 år sedan, men sen har hon bara dalat tycker jag. Tycker att hon har fördärvat sin röst.

Idag har jag slängt all jord i krukorna på balkongen, skurat alla krukor och köpt 100 l ny jord. I år ska jag baske mig inte ha någon ohyra på odlingarna.

• mejram

Japp, Jo och jag ska ha tvillingar

Åh, jag blir så sugen på att föda när man börjar diskutera tekniker. Längtar så oerhört efter att få uppleva det igen. Med lite mer erfarenhet i bagaget.

Krya på dig mumu - magsjuka är pest

• mejram

Blir stressad bara av att läsa om din situation, Vero. Håller alla tummar att du får ett vettigt besked riktigt snart.

Har i dag köpt golv till svärmors hall. Vi ska storma in som värsta Bygglov och lägga det som 60-årspresent. Hoppas bara innerligt att hon gillar det....

Svar på tråden Svetlanas Fanclub