Svetlanas Fanclub
Pejo, det går bra med Millas fötter. Det händer inte så mycket nytt, det går mest ut på att byta skor när de börjar kännas för små. Sen åker de ju på varje kväll vid läggdags, men det är sån rutin att man inte ens tänker på det, faktiskt. Hon sov utan för första gången nu i lördags, vi kom överens om att de få gånger vi har barnvakt så ska hon få vara utan. Det känns som ett för stort projekt att lära far- och morföräldrar att sätta fast skorna ordentligt och så vill vi att de ska slippa orosmomentet med om de sitter bra osv. Även fast det går bra med behandlingen så ska det bli skönt när den är över .
Jag, som har varit hemma i ett år nu, minns inte riktigt hur det är att "små-vabba". Var det lite skönt och mysigt, alltså? Haha, ja, det är väl det när man inte är hemma med barnen jämt! Jag har kommit så långt ifrån jobbvärlden att jag inte har riktig koll, faktiskt. Det är tänkt att jag ska börja jobba till påsk, men jag har inte tagit tag i det där än... Jag vet ju inte alls var jag ska vara, på vilken skola, på vilken tjänst. Och jag vet ju heller inte om jag kommer att jobba mer än ett halvår, för så lång är uppsägningstiden. Varje vecka får vi ett mail om läget angående varslen. Igår kom det ännu ett luddigt som egentligen inte sa mycket alls, förutom att diskussioner pågår och man inte vet när de kan tänkas vara klara. Haha, det är skillnad motför de stressade och forcerade beslutet vi fick presenterade för oss tidigare ...
Jag är jätteförkyld. Jag måste baka kakor. Jag måste baka tårtbottnar. Jag måste förbereda tårtfyllningar. Jag måste städa. När hade jag tänkt umgås med mina barn idag då, tro ? Jag får helt enkelt försöka vara supereffektiv under Millas tupplurar, och så får jag involvera Abbe i det jag gör (fast då brukar ju effektiviteten onekligen sjunka
) eller så får han helt enkelt kolla på en film medans jag jobbar hårt en stund. Nån mer som sa att de inte skulle använda tv:n som barnvakt innan de fick barn
?
Sambon kom hem igår och hade haft en diskussion om familjeliv och jobbliv med sin chef. Hon hade berättat att när hon var nyskild, hennes barn var små och hon redan hade en chefsbefattning, så hade hon så höga krav på sig att hinna med allt. Så hon bestämde sig för att göra en nyttig och en rolig sak varje dag, sen skulle hon känna sig nöjd. Men jag blev alldeles spattig av det där och började genast ifrågasätta vad som var "nyttiga saker". För om det som ingår i det vanliga arbetet för att få hemmet att rulla runt, då är ju en sak tyvärr för lite för att man ska känna sig nöjd ("Nu har jag plockat in i diskmaskinen idag, då struntar jag i att hänga tvätten"). Och om det INTE ingår i det vanliga arbetet så skulle jag bara få ångest, för då gör jag faktiskt inte en nyttig sak om dagen. Vissa dagar går bara för runt och man orkar/hinner inget utöver det mest nödvändiga. Så efter en stunds nojjande från min sida konstaterade sambon att det där nog inte var ett bra sätt för mig att tänka . Jag får hitta en egen modell istället.