• Röding

För oss med barn som inte sover!!!

Svar på #298
    snömamma skrev 2008-01-04 13:54:14 följande:
    Om jag skall vara helt ärlig så förstår jag inte riktigt vad osteopaten gör :-/. Kraniell osteopati går ut på att osteopaten trycker på punkter på huvudet. Man ser kroppen som en helhet och att genom att trycka på vissa punkter på kroppen kan man få bla. spänningar att släppa. Här är en bra länk att läsa om osteopati för barn och vad som kan påverkas:www.cranialosteopater.com/barn.htmlVår osteopat behandlade våra killar i ca 45 minuter vardera genom att trycka på olika punkter på huvudet och på ena killen på en fot då han hade spänningar i käken enl. henne. Jag förstår inte hur man kan veta detta men jag har ju heller ingen utbildning.... Dock gnisslade han tänder en hel del innan vi var hos henne och efter behandlingen har han slutat med det också. Vet inte hur utbrett det är med osteopati i Sverige (vi bor utomlands, men här är det många som rekommenderar det.
    Osteopati faller i Sverige under kvacksalverilagen och är således inte tillåtet att utöva på barn under tolv år.

Barn som inte sover ska utredas. Det finns alltid bakomliggande orsker till bristen på sömn. Det kan vara allt från psykosomatiska besvär till att en fullt normal sömnrytm upplevs som ett problem av föräldrarna. De allra vanligaste medicinska åkommorna bakom sömnproblemen är olika former av allergier/intoleranser. Främst då komjölkproteinallergi och celiaki.

Likaledes kan olika former av stress utlösa sömnproblem, såsom inskolning på förskola, byte av förskola, byte av bostad, separationer, skilsmässor, sjukdomar, behandling av sjukdomar eller andra traumatiska upplevelser.
  • Röding
    Svar på #336
    Pasadena skrev 2008-01-05 09:58:46 följande:
    Gaah nu har jag fattat...Min dotter är beroende av bröstet för att somna (vilken nyhet). Trots att hon får mer än 100 ml välling + ammas innan sovdags så vaknar hon efter 2,5-3 timmar och vägrar somna om om hon inte får bröstet. Så fort hon får tutten så ammar hon 2 sekunder sen sover hon igen. Så är det VARJE kväll. Vilket totalt onödigt uppvak!!Inatt har hon vaknat 1 g/timme eller med 1,5 timmes mellanrum och inte velat amma, bara rumlat runt i sängen. SKOJ!
    Amning är så mycket mer än bara näring. Den lilla amningstunden är barnets sätt att tanka närhet, trygghet och få sig en dos av det lugnande hormonet. Det finns tarmlugnande hormon i bröstmjölken, samt att det utsöndras ytterligare lugnande hormon från tarmen när barnet diar. Lägg därtill en kick av oxytocin så är det inte så svårt att förstå varför barnet behöver dia under natten.

Om barnet har helt fri tillgång och ligger nära mammans bröst så fixar barnet själv amningarna. Då kan man som mamma sova och amma samtidigt.
  • Röding
    Svar på #355
    Applemum skrev 2008-01-05 14:15:02 följande:
    Jill (mamasnest)Du får pris i pedagogik och uppmuntran !Mina föräldrar har kommit hem från en dryg månad på filippinerna. Min mamma (ha ha låter som: min pappa e starkast i väääärlden...) min mamma e barn sjuksköterska inom akutvården men forskar nu om barn å fetma (skolbarn), ventilerade m henne om min frustration över att min bvc syrra sagt att man inte skulle ge omega 3 till barn under 12... Och precis som en påläst (läs besservisser som verkar gilla att anklaga, känner igen namnet från andra trådar, uhää så fick jag de sagt)... o detta att osteopati går under kvacksalverilagen. Enligt min kära mor får inte sjukvården rekomendera dessa oprövade metoder, (som ju säkert aldrig kommer att prövas eftersom det oftast är läkemdelsindustrin som betalar forskning). Men för den sakens skull FÅR man använda sig av alternativ medicin till sina barn. Och det finns läkare man kan diskutera alternativa metoder med. Alltså: Bara för att inte låta sig bli skrämd av de som så lätt klandrar oss desperata och TRÖTTA och KÄRLEKSFULLA hjältar...
    Nej,det är inte tillåtet att behandla barn under tolv år med sådant som faller under kvacksalverilagen. Där har din kära moder fel. Det är inte heller sant att all medicinsk forskning är sponsrad av läkemedelsindustrin.

Skilj också på t.ex Omega3-preparat och homeopati. Omega3 är klassat som ett "naturläkemedel" och faller därför inte under kvacksalverilagen.

Det övriga du skrev är bara ett svamligt svar på det assymetriska samtalet. Har du något att säga mig så gör det gärna till mig personligen, allt annat tolkas som irrelevant och fegt.
  • Röding
    Svar på #357
    Applemum skrev 2008-01-05 14:17:59 följande:
    För att diskutera alternativ medicin kan man prata m homeopater. De finns de med klassisk läkarutbildning OCH homeopatutb.
    Det är fortfarande inte tillåtet att behandla barn under tolv år med homeopatmedel, oavsett om homeopaten säger sig ha en läkarlegitimation.
  • Röding
    Svar på #363
    Mymlan:

Varför är du rädd för natten?
  • Röding

Jag har en tvååring med nattliga uppvak. Jag ser det inte som något problem, problemet ligger då snarare hos mig om jag skulle anse det vara ett problem.

Sömnen är något som mognar efterhand, dvs att barnet så småningom kommer in i samma sömnrytm som vi vuxna. Jag tror inte på att forcera barnet i dess utvecklingsprocess, det finns inget inom forskningen som stödjer en forcerad utveckling heller.

• Röding
    Svar på #367
    michiara skrev 2008-01-05 16:17:48 följande:
    visst, det finns superföräldrar som orkar vara vaken 24 h om dygnet vecka efter vecka, år efter år, jag tillhör dock inte den skaran
    Jag är ingen superförälder och jag är inte vaken 24/7. Mitt barn har heller inget funktionshinder.

Tillskriv mig inte egenskaper/åsikter som jag inte besitter.
  • Röding
    Svar på #368
    MymlanB skrev 2008-01-05 16:18:29 följande:
    jag vet inte - min son är vaken hela tiden och har varit sedan augusti ungefärhan sover max en timme isträck. jag har börjat få fysiska men av sömnbristen - det antar jag att ni andra har också - minnet funkar inte, jag kan inte för ett samtal med en vuxen utan att staka mig och använda fel ord osv, det skakar i armarnamen det värsta är psyket tycker jag - jag har börjat fasa för mörkret och om han skulle sova så ligger jag och väntar på att han ska vakna, jag tänker att jag kan lika gärna vara vaken så slipper jag somna och bli väckt för det är nästan värre. så jag är vaken hela tiden nästanjag håller på att bli knäppförstår ni vad jag menar? men jag orkar inte snacka med någon om det för jag vill inte vara en sån som klagar... men jag orkar inte så mycket mer snartjag läser i tråden hela tiden för då känner jag mig inte så ensamsärskilt på nätternakram till er alla och lycka till inatt!
    Hur gammal är din son?

Finns det några medicinska bakomliggande orsaker? Reflux? Växtvärk? Komjölksproteinallerg? Celiaki? Astma?

Hur ser en vanlig dag ut för er? När och var sover sonen? Ammar du?

Naturligtivs måste du få sova.

Lever du med sonens pappa?
  • Röding
    Svar på #371
    Tozza skrev 2008-01-05 16:32:23 följande:
    Här tråden har vi inga "vanliga" uppvak några ggr per natt. Men det behöver vi väl egentligen inte förklara för nån, vi vet alla och känner alla på samma satt. Det är det vi är till för.Mymlan B: Jag håller med precis!! Man vill inte prata om sömnproblemen för att har man inte varit i det själv så förstår man inte hur det är. Har man haft ett par "nattliga uppvak" så skulle jag vara överlycklig, och när man hör folk klaga över att deras barn kanske vaknar 4-5ggr/natt under 2-3månader så unrar man vad man själv gör för fel.Jag skulle vara överlycklig om det var amning eller mat som hjälpte mitt barn att sova, eller närhet eller nån "kur" bara man visste vad man kunde göra. Jag skulle vara överlycklig om det var jag som var på problemet till att mitt barn hade sömnrubbningar. Jag skulle vara överlycklig om jag slapp skriva i den här tråden, sov gott om nätterna, slapp ge mitt barn sömnmedel och jag och min familj slapp det här kaoset......Jag föreslår bara total igonarans för inlägg som inte ger oss nått - kom tillbaka när man vet vad man pratar om!
    Skrev jag ett par nattliga uppvak? Nej, det gjorde jag inte.

Du är inte insatt i vår situation och kan således inte påstå mig vara okunnig.

Jag kan berätta att jag inte har sovit en hel natt på snart sju år. Att jag under de senaste två åren inte sovit mer än tre timmar i sträck.

Din uppmaning till att ignorera mina inlägg är enbart kränkande och trångsynt. Ger det dig någon sjuklig njutning eller vad handlar det om?
  • Röding
    Mamasnest skrev 2008-01-06 09:03:52 följande:
    God morgon! Oj oj oj vad det skrivs här, jag har varit upptagen sedan igår och inte haft tid att kolla in och här fyller ni upp sidor! Tråkigt att behöva läsa näsvisa inlägg från personer som inte är i vår situation och alltså inte hör hemma i tråden men problemet verkar vara fixat. Applemum: Hi hi, jag har kanske haft lite väl mycket tid att skriva här. Nu har sambon åkt på jobb och blir borta i 2 veckor då ser ni troligtvis mindre av mig här inne. NAtten var ok men jag är trött. En av mina bästa kompisar var här igår och åt middag och så drack vi lite vin. Det blev sent och precis när jag skulle lägga mig vaknade lillan och var vaken i 45 min (inte likt henne). När hon somnade om vid 1-tiden sov hon till 4 då jag ammade henne och sedan sov hon vidare till 6.30 vilket är helt ok.
    Har du något att säga om min närvaro i tråden, säg det då direkt till mig. Allt annat är bara fegt.

Jag har all rätt att skriva i den här tråden. Det finns bara positiva aspekter av att ha med en förälder som accepterat barnets omogna sömn utan att blanda in diverse skriksömnmetoder.
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!