• Britha

För oss med barn som inte sover!!!

Hej, här är en till som inte får sova. Vår lilla Theo 7 mån vaknar hela tiden på natten, allt mellan 8-15 ggr/natt. Super jobbigt. Så här har han sovit sedan han var 3 mån, innan dess så sov han hela natten. Har börjat föra sömn dagbok nu. Ska till bvc och prata med psykologerna där på torsdag ang hans sömn. Är det någon som har varit på ett sådant besök och vet vad man gör där?

Super jobbigt när man ska vara konstant trött hela tiden, avskyr dom som säger "sov när barnet sover", men om dom sammalagt sover 1½ h uppdelat i tre sov tillfällen på 12h vaken tid så är det ganska svårt att komma till ro att sova.

Han har förkylnings astma och därför har han sovit dåligt pga att han haft svårt att andas, hosta och förkylning. Men nu när han fått mediciner och är bra igen så känns det som han kommit i en ond cirkel ang sömnen.

• Britha

Frågar igen, vi ska till barnpsykologen på torsdag för vårt första besök. Vad gör man där? Något man skall tänka på?

Har fört sömn dagbok nu ett tag för att dokumtentera när och hur ofta han vaknar på nätterna, vad vi gör och hur mycket han sover på dagarna

• Britha
    Pasadena skrev 2008-01-15 20:04:07 följande:
    Jag upplever att det mest är för ens egen skull, att få prata av sig om sin oro. Jag har också fört sömnlogg men de var inte intresserade av det utan frågade rent allmänt hur många timmar min dotter sover/dygn, ungefär. Hoppas er psykolog är mer intresserad, bra och hjälpsam!
    Vad tråkigt, känner verkligen att vi behöver hjälp. Vad ska man göra då? Pratade med barn läkaren på barnkliniken om hans sömnproblem men hon bara nocalerade bort det. Tråkigt!! Vem ska man då vända sig till?
  • Britha

Var hos barn psykologen idag ang Theos sömn besvär, de tog emot vår sömn dagbok och ska gå igenom den på mötet på tisdag för att sedan kunna ge mer konkreta tipps. Hoppas, hoppas de kan hjälpa oss!!

Fick rådet av henne idag att vi skulle flytta hemifrån en vecka (till mormor) för att se om det är miljön hemma som stör, men det känns lite väl jobbigt. Är det någon annan som har testat det?

• Britha
    Tozza skrev 2008-01-17 21:55:17 följande:
    Min dotter med svåra ösmnproblem har sovit hos min mamma ett par ggr, och alltid sovit mkt bättre!! Nu senast hade vi riktigt hemska nätter (en hel vecka)  när hon sov max 1-2tim/dygn så i lördags fick hon sova hos mamma, dels för att jag och min mamn skulle få sova lite och för att se om det var lika hos mamma. Vi räknade med att hon åtminstone borde vakna 5-6ggr och härja. Alizia hade sovit 20-04.00 i sin säng, sen från 04.10-08.45 i mammas säng- 08.45 fick mamma VÄCKA henne! Visst hade hon knölat mkt i sängen och vaknat till några ggr men inte skrikigt.... Så för oss var det en stor skillnad! Men nu står vi ju och undrar varför det är så? Vad är felet hemma? Vad är felet med oss? Var det bara tillfälligt? Vi går oxå och träffar barnpsykolog så vi ska testa en gång till att göra så att Alizia sover hos min mamma och sen se vad psykologen tror om allt. Kanske är värt att tetsa, kanske inte en hel vecka (om man inte vill) men en eller ett par nätter?
    Jag vet inte vad det är men de gånger han har sovit hos mormor så har han sovit bra, nästan hela nätterna. Vaknar en gång och sen legat och dragit sig länge på morgonen. Det konstiga är ju att det är mormor som har alla blommorna, husdjuren m.m. (han har astma)
    Han ska få testa på lördag (äntligen sova) och då ska hon skriva sömndagbok också. Men att han sover bra hos mormor kan jag ju redan konstatera eftersom jag och han sov över där en helg för två veckor sedan.

Men jag känner ändå att jag behöver hjälp av psykologen när han är i hemma miljön och inte när han är hos mormor. Känns lite väl mycket att flytta hem en hel vecka, skulle aldrig palla det!!
  • Britha

Är så trött idag, Theo har vaknar 9 ggr i natt. En vanligt natt men jag är helt slut därför ena gången var han vaken mellan 01:30-03:15, ville inte somna om. Kommer inte få nått gjort idag!!

• Britha

Vår grabb har redan vaknat 6 ggr sedan han gick och la sig 20:30, gissar på att natten blir lika hemsk som natten innan.

• Britha
    Okänt skrev 2008-01-19 11:40:43 följande:
    Fusion härNatten var som vilken annan natt som helst , vaknade flera gånger i timman och skrek ...Jag tog mig ett par öl igår kväll och somnade med Anton brebvid mig i gästrummet , han vaknade och skrek i mitt öra , men jag sov så tungt att jag inte vakna så sambon fick komma in och hämta han. för stunden sitter han i sin stol och ska matas och bara det är en pers i sig för han skriker sig igenom hela måltiden.. hehe
    då sover man tungt!!
  • Britha

I natt så vaknade Theo bara 5 gånger och en gång så stoppade han nappen i munnen själv och somnade om. Hoppas, hoppas att det är på väg till bättre nätter. Men som förut så när jag trott att det har blivit bättre så vänder det till 10 resor värre. Men man får aldrig sluta hoppas.

Har lämnat vår sömn dagbok till barn psykologen som är expert på barn sömn och nu på måndag så ska vi dit och få råd och kommentarer utifrån sömn dagboken. Hoppas hon kommer med nått vettigt och inte som sist att vi skulle ha barnvakt i en vecka.

Hade barnvakt i lördags kväll (vår kompremiss) och han vaknade 6 ggr bara. 4 av de 6 ggr så ville han bara ha nappen och somnade om igen direkt efter. Vist sov han bättre när han är hemifrån men det känns lite väl att lämna bort han i en hel vecka!!

• Britha
    Kryztina skrev 2008-01-23 14:49:53 följande:
    Ha haha en lite komisk tanke som slog mig är att den här tråden kanske är den mest avskräckande tråden man kan läsa om man funderar på att skaffa barn .
    Haha Skrattande
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!