• Britha

För oss med barn som inte sover!!!

inka skrev 2008-01-23 16:34:37 följande:
    vi har testat att ha dom vakna längre på kvällen för att se om de sover bättre då men det spelar ingen roll de vaknar samma tider ändå och vaknar lika tidigt på morgonen. vi har testat fem minuters metoden på alla tre men den är bara elak tycker jag. istället för välling har vi gett lite lite vatten men då skriker han bara att han ska ha välling istället. de har varsitt rum och vi har testat att de ska sova i vårat rum i egna sängar det funkar inte.
    vi har också testat att hålla dem vakna längre på kvällarna men det spelar ingen roll, han vaknar klockan halv sex på morgonen iaf. Vatten har vi testat och det hjälper, samt att ju längre han sover på dagarna desto bättre sover han på nätterna.
  • Britha
    eio skrev 2008-01-28 19:29:09 följande:
    Såg att någon nämnt det, men jag rekommenderar att testa Omega 3 till barn som vaknar mycket och är vakna på nätterna. Jag märkte skillnad på min lilla när vi började med det.Hon kunde vakna mycket å vara vaken i ett par timmar. Men omega 3 hjälpte att göra så att hon bara vaknade någon enstaka gång och somnade rätt fort igen.Nu är hon förvisso 16 månader nu, men sen hon slutade med välling helt ( hon ville inte ha efter att hon varit magsjuk ) så sover hon nu även hela nätterna utan att vakna å vilja ha välling. Innan kunde hon vakna och vilja ha välling 1-3 ggr per natt.Jag tror att just vanan att äta/få välling på natten var en stor bov i hennes uppvaknanden.
    varför sover dom bättre om man ger dom omega 3?
  • Britha
    Applemum skrev 2008-01-28 19:40:00 följande:
    Fler har rekommenderat omega 3. I början av tråden kom tipset upp. I mitt fall vågar jag inte anta att det enbart är omega3 tillskottet som gjort det bättre, men några har märkt JÄTTE skillnad av det.
    Jaha det viste jag inte, när kan man börja med omega 3? Hur mycket och vars köper man det?
  • Britha
    eio skrev 2008-01-28 19:54:46 följande:
    Fråga i hälsokosten efter speciella omega 3 preparat till barn. Men man kan även ge små barn linfröolja i tex välling eller liknande. Det innehåller mycket omega 3.
    det ska jag göra, tack!
  • Britha

Theo sov sin första natt utan att vakna, från 20:00 till 07:00. I egen säng hela natten i eget rum. Det enda som vi gjorde annorlunda var att han inte fick ha nappen på natten utan en nalle istället. Helt otroligt =)

• Britha
    Älskarlivet skrev 2008-01-29 10:14:30 följande:
    DU menar att ni inte gav nappen när hanskulle somna?Eller vaknade han på natten och då gav ni honom nalle istället för napp?
    Både och, han både somnade utan napp och han sovde utan napp hela natten. Eftersom han inte vaknade på natten så behövde vi varken ge han nappen eller göra något annat.
  • Britha

finns omega 3 i någon mat som man kan ge dom dagligen eller finns det bara som tillskott??

• Britha
    Älskarlivet skrev 2008-01-29 20:19:59 följande:
    guuud vad skönt!!
    Jag skulle gissa på att nappen för hans del störde mer än hjälpte eftersom han tappade den hela tiden. Så vi ska testa nu utan och se hur det går.

Hel natts sömn ger mersmak märker jag =)
  • Britha
    Mamasnest skrev 2008-01-29 21:56:15 följande:
    Är det inte mycket omega 3 i avocado också? Det kan man ju ge till små barn med.
    Ska testa ge han det till mellanmål i några dagar och se, han är ju för ung för Eskimo kids eftersom han bara är 8 mån. Thank you!!
  • Britha
    Mamasnest skrev 2008-01-29 22:23:16 följande:
    Jag har försökt med min 7 månaders bebis men hon tyckte inte om det. Kanske om jag blandar med lite turkisk youghurt?! Hmmm, värt att prova.
    absolut värt att prova
  • Britha
    michiara skrev 2008-01-31 20:17:39 följande:
    idag är den lyckligaste dagen på länge. Min dotter som sovit max 4  timmar per kväll och vaknat cirka 00 varje natt har äntligen vänt lite på sömnen efter vi började med Theralen igen. Visst hon vaknar men inte kl 00 och inte varje natt. Men idag kom beviset på att hon mår lite bättre.. hon har gått upp 2 kg sedan början på jan dvs när jag fick Theralen utskrivet.. hennes mörka ringar runt ögonen är borta och hon är inte lika håglös längre. Hon väger självklart väldigt lite fortfarande eftersom hon har sitt grundproblem men hon har gått över 20 kg-s sträcket iaf
    Vad kul för er, hoppas det håller i sig. Håller tummarna!!
  • Britha

Theo sov jätte bra i natt: 

Somnade 20:00·        01:00 vaknar, somnar om 01:17·        05:04 får en flaska ersättning, läggs ned 05:37 och somnar om·        07:25 vaknar och får stiga upp

Sover mycket bättre när vi slutade med napp på natten, vaknar inte hela tiden av att han tappar den. Samt så har han fått eget rum.
  • Britha

Theo vaknade bara en gång i natt och det var 04:45 och somnade om 05:30, sovde sedan till 07:30. Vilken underbar natt!! Hoppas att det är på väg åt rätt håll.
    Barn psykolog samtalen hjälpte verkligen.

• Britha
    michiara skrev 2008-02-02 14:14:52 följande:
    vad sa psykologen då
    Det var en blandning av att vi började föra sömndagbok och se hur vi hanterade olika situationer, till att se hur mycket han sover på dagen, vars han sover bättre, att vi har samma rutiner (både jag och sambon), att han får ett eget rum (eftersom vi stör varandra när vi sover, sambon snarkar något enormt) till att få råd och tipps av psykologen. En chans att prata av sig och få ny energi till att ta nya tag. Rutiner är a och o!!
  • Britha

Theo sov hela natten i natt, hoppas det håller i sig och att han får fortsätta vara frisk (har astma som blir värre på natten).

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!