• Applemum

    För oss med barn som inte sover!!!

    När man är förbi av trötthet efter att inte sovit mer än ett par timmar i streck dag efter dag... UHÄÄ!!! Har skrivit i trådar bett om tips och stöd men knäcks ännu mer av inägg från mammor som inte har barn med SÖMNPROBLEM.

    Här kan vi stötta varandra ge varandra tips och på riktigt fundera (vågar inte dkriva diskutera) över sovmetoder. Eller varför inte bara ge varandra omtanke...

    I detta kaos av trötthet kan minsta lilla bagatell få mig att storgråta... Inte minst när min son gör det.

    Detta postas tio i sex efter tre vakna timmar i rad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-04 10:30:57:
    Här är listan för oss med barn som inte sover...
    Natthjältarna *listan*
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m28433157.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 21:00:34:
    VÄLKOMMEN att skriva upp dig på listan. där kan du också se vilka åldrar som är representerade i tråden...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 13:35
    fortsättningstråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m30694736.html

  • Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!
  • Applemum

    Detta skrev jag i en annan tråd häromnatten:
    "Min son 18 månader sover inte om nätterna (eller dagarna...) Han är inte på dagis då han fick en lillasyster för tre mån sen. Jag känner mig principfast och konsekvent med rutinerna. Han har en tydlig kvällritual med välling i knä, tandborstning, blöjbyte och omstoppning i sängen och sedan ett "natti natti sov så gott" så lämnar jag rummet.
    tidigare sjöng jag men efter att sång procceduren blev längre, längre och lääääängre så blev det tydligt att den inte hjälpte honom komma till ro. Till slut så somnade han gott på egen hand men nu vill jag också att han ska klara av detta på nätterna men sedan jag började införa samma "natti natti..." metod med omstoppning men inget lyft eller att jag stannar kvar hos honom så har allt brakat löst. Nu vaknar han redan klockan ett och så får jag springa fram och tillbaka var femte min (typ... lyssnnar till gråten). Nu kommer han inte heller till ro för dagsvilan (en om dagen) och han somnar inte på kvällen!!!
    Jag springer mellan en hungrig 3 månader flicka som gråter i vår säng och en 18 månaders kille i sitt rum... Och det blir ju inte bättre??? Pappan är extremt inkonsekvent om nätterna så om han ska ta hand om storkillen (som e liten) så skapar det otydlighet hos honom och min sambo blir irriterad och tom arg på natten.
    Frågor:
    Vad gör man med en som vaknar om natten hela tiden?
    När blir det bättre, efter hur många nätter?
    Andras erfarenheter?
    Jag kan känna att med Hjalmar har det alltid varit knepigt med just sömnen. Ända sedan han var liten. Skulle önska att jag kunde krypa in i hans säng för att ligga brevid honom hela nätterna men lillasyster behöver mig mer.... uhääää !!! Jag är TRÖTT"

  • Applemum

    Lövet
    Just eftersom Hjalmar har fått syskon så har vi skjutit fram våra försök att lösa problemet. Så han har sovit med oss. Men efter att väckt oss alla i familjen (sover inte bättre i vårat rum...) så la vi honom i hans rum och pappa på en madrass brevid spjälsängen... Men eftersom han inte sov bättre så och trots att han inte sov bättre brevid pappa på madrassen så har vi tillsammans med BVC kommit fram till att han måste sova själv. Min älskade lillkille har svårt att sova och konsensus är att han störs av att ha oss i närheten han har varit knepig med sömnen från dag ett egentligen... Annars är han en harmonisk och gullig kille som älskar sin lillasyster och storasyster.
    Nu har jag precis vaknat. Från klockan 7 i morsen tog min kille honom innan han gick till jobbet.
    sköööna två timmars sömn!!!

    camizz: tack för bifogad text... ska läsa snart!

    lillasnövit: kramar till er med... och som sagt jag har tre barn och ett av dem har dessa sömnproblem. Alla barn håller sina föräldrar vakna i perioder med det är helt klart skillnad... med min tjej som är tio år nu gjorde jag ngn slags 5minmetod som fungerade och efter bara några dagar så somnade hon och sov bra. med H har vi försökt med liknande metod med upplever att det bara blir värre?

    pernilla: tack för boktipset. har verkligen läst allt jag kan komma över. å försök verkligen hitta fungerande sömnrutinen INNAN tvåan

  • Applemum

    Nu ska här sovas .
    inatt ska min sambo ta hand om natten. och om sanningen ska fram är jag orolig att han bryter de rutiner jag har försökt bygga...
    Det känns ju som om vi befinner oss i en kulmen (för värre kan det det ju inte bli..)
    Hoppas alla ni andra är utvilade inför natten...

  • Applemum

    Vad skönt att inte vara ensam!!!
    Tyvärr blev det ingen sömn inatt heller . Snacka om att det är viktigt att man är på samma linje... mamman å pappan... Har hela tiden misstänkt att min kille inte har tålamod att gå fram å tillbaka vaer 5-20 min mellan kl 1-6. Men så inatt ville han avlasta mig men började ifrågasätta metoden efter 30 minuter!!! Mitt i natten! Å irriterande eftersom man ska komma på samma linje INNAN man börjar å särskilt inte diskutera mitt i natten skittrött som man är... Min kille är en fantastisk pappa men är blödigare (positivt OCH negativt) han vill trösta och tycker mer synd om Hjalle även om vi hör att det är arg han är. Om det semn inte funkar för min kille att trösta så blir han sur (stött tror jag). Jag är hårdare och tycker inte synd om utan kan gå in i rummet och vara vänlig men inte blödig säga "natti, natti sov så gott" och ha tålamod med att göra det vänligt om o om o om o om o om igen natten igenom...
    Trodde att vi befann oss i kulmen men så började grannarna ovanpå dunk i golvet (vårt tak). SKITHÖGAR!!! La ett kort i deras brevlåda idag: Försökte vara vänlig men ändå syrlig... Förstår att barngråt kan störa och misstänker man att ett barn far illa så får de gärna knacka på dörren eller för tusan ringa soc. Men att dunka hårt i golvet !!! Vad hjälper det???

    Blev ma o ledsen på min kille, förbannad över grannarna och övergick till att åter sitta å krama handen, smeka ryggen, puffa på rumpan 20 minuter i taget och med 20 minuters intervaller!!! Min kille kunde somna om och jag satt å grät. Klockan 7 sov han äntligen mer sammanhållet å då vakna Rut (tre mån bebisen) och var hungrig!!! My Lord! Ska dock försöka bita samman o inte ta upp en diskussion nu m min sambo eftersom det alödrig blir bra när båda är trötta!

    lillaludde: Var din lillkille två år när han slutade med dagsluren? Å vad skönt med snutte (är det snuttefilt?)

    bnm: Jag KÄNNER IGEN MIG!!! Fram tills lillasyster föddes har han fått komma över till vår säng framåt mrgonkvisten men sen kunde ju inte det fortsätta eftersom han mer eller mindre mosade lillan av kramar och gos

    Aurora: Stackare om det fortfarande är jobbigt!!! Går dina barn på dagis? Hoppas innerligt att när den dagen kommer så blir det bättre!

    Tozza: Är väldigt emot sömnmedel men vad gör man inte? En hel familj som faller samman av sömnbrist är ju värre!!! Har ventilerat sömnen med bvc vid varje tillfälle... Ska kanske be om fler åtgärder nu. Det är nog en ide att vi alla (min kille, jag å Hjalle) får snacka igenom sömnen med psykolog.

    kram till er alla

  • Applemum

    Jag får panik!!! Har inte sovit sedan kl 3 inatt och Hjalmar är vaken fortfarande... Försökte ju köra en femin variant i en vecka men sedan några grannar ilsket dunkade i väggen/taket så kollapsade jag och satte mig å istället smekta och klappade Hjalmar i 4 timmar för att få honom att somna och har nu gjort så i tre dygn MEN HAN SOVER JU ÄNDÅ INTE!!!! Jag stortjuter. Nu har min 10 åring vaknat å ska till skolan! om en stund är min 3 månaders bebis sugen på tutten Och Hjalmar skriker fortfarande!!! Ringde sjukvårdsrådgivningen men kunde ju inte säga ngt!!!

  • Applemum

    Jag får panik!!! Har inte sovit sedan kl 3 inatt och Hjalmar är vaken fortfarande... Försökte ju köra en femin variant i en vecka men sedan några grannar ilsket dunkade i väggen/taket så kollapsade jag och satte mig å istället smekta och klappade Hjalmar i 4 timmar för att få honom att somna och har nu gjort så i tre dygn MEN HAN SOVER JU ÄNDÅ INTE!!!! Jag stortjuter. Nu har min 10 åring vaknat å ska till skolan! om en stund är min 3 månaders bebis sugen på tutten Och Hjalmar skriker fortfarande!!! Ringde sjukvårdsrådgivningen men kunde ju inte säga ngt!!!

  • Applemum

    Försökte skriva för en stund sen men FL strular?
    Bröt ihop fullständuigt i morse. Försökte få tag i BVC men min syrra var hemma m sjukt barn... Åkte till Sascha BArnsjukhus storgråtandes med en unge på armen och en hålögd liten pojke i handen Pinsamt... vet ju att de inte finns ngt de kan göra... å där stod jag å lipa som ett barn när stockholm är fyllt av barn som e sjuka på riktigt! Hur som helst så var de jätte gulliga. Vi räknade ut att jag sovit totalt sovit MAX 40 timmar de senaste 10 dygnen vilket ju faktiskt kan få den bästa att kollapsa!!! De var trots allt jätte gulliga och bjöd moig på kaffe (!) och Hjalmar på pepparkakor och rådde mig att ta tag i en metod (vilken som helst i stort sett eller göra en själv utifrån mitt huvud å kanske inspirerat av sovkurer..) och verkligen driva igenom den i en månad å så lovade dom att jag skulle få resultat! De mätte vägde, pratade och tog tempen för att utesluta sjukdom. Å de gullade med Hjalmar och med lilla Rut och proklamerade fast och tydligt att BARN SOM GRÅTER ÄR OK! BARN FÅR GRÅTA OCH DET ÄR INTE MISSHANDEL ATT KÖRA EN KUR! Om man är normalt funtad alltså å bara man inte lämnar barnet ensamt gråtande i timmar... Sen ringde de upp bvc och en tant därifrån ringde mig genast å sa att hon ajour hela julhelgen om jag behövde stöd!!! TACK!!!

    Bussig. vad läskigt det verkar med kramperna undrtar just hur vad som händer om vi brakar ännu mer?

    Sphia77: Vad är NCSS metoden? Det lutar åt AW just nu men ska försöka sy den i en kostym som passar oss..

    Bnm: vi ska oxkå köpa omega3 hoppas att det funkar för er och för oss! Håller tummarna. Vi äter mycket fisk (särskilt lax) så vi borde inte ha brist på omega 3...

    Pasadena: Håller tummarna att det bara är en tillfällig sömnsvacka... endel sover dåligt som bebis men att det blir bättre... Hjalmar är dock ett exempel som visar att det också kan vara ett problem som består SNYFT (fast kanske from inatt kanske...)

    Lycka till i natt!!!

  • Applemum

    just det.... Författade ett brev (vänligt men lite syrligt) till mina grannar där jag förklarade läget och att vi inte kan göra annat än ta tjuren vid hornen... Och om de hade synpunktre så fick de maila...

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!