• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

God Jul alla!
    Lilla Hjalmar har sovit ganska bra (bara normaljobbiga nätter med 5-7 uppvaknanden!) Men i natt när jag öppnade munnen för att ramsa honom HADE JAG TAPPAT RÖSTEN!!! Ha ha hur gör man då. Jag väste fram som ett värsta spöke "natti natti..." hihi men det funkade det med...

• Applemum

bnm
    Hur går det med Omega 3 tillskottet? Har det gjort ngn skillnad?
    För er nya i tråden:
    Tidigare var det "bussig" tror jag som tipsade om att omega 3 hjälpt hennes son (?) att sova bättre. Köpte omega 3 , omega 6 tillskott idag. Å hoppas på förbättring... i natt var det endast två uppvak, men eftersom jag har tappat rösten blev jag sittande (med ryggen mot) istället för ramsande. Å det funkade.
    Jag kör Anna Wahlgrens "sova hela natten" metod. Å visst somnar Hjalmar å är inte ledsen. Men kommer uppvaknadena försvinna? Har testat 5MM utan framgång (gav upp in i tidigt stadie dock... har ju hört att det funkat för många...)
    Mina tips för andra föräldrar med vakna barn är följande... (OBS detta e tips, sånt som fungerat för mig m mina barn men det är ju så olika från barn till barn...)
    -försök sluta med nattmål när barnen börjat med annan huvudföda än amningen (tidigast när barnet är 6 mån)
    - använd ALDRIG spjälsängen som en bestaffningsplats när barnet är ledset/trotsigt. Har en kompis som i bästa välmening la sin lilla kille i sängen när han var sjuk dagtid, annars låg han i samma säng som föräldrarna, tyvärr resulterade det i att sängen blev ett likhetstecken med sjukdom å ledsenhet...
    - fasta läggningsrutiner. Gör dem mysiga.
    - försök vara ute varje dag.
    - minska sockerintag.
    - se till att ha fasta mattider och att det inte är omega 3 brist i vardagsmaten.
    - prata med barnet (även ett litet barn). Berätta glatt att på natten sover man för att kunna ha kul på dagarna.
    - bädda en nalle eller docka med samma rutiner som en lek.
    - lyft inte barnet när det vaknar om natten (givetvis med massor av undantag som mardrömmar, nerbajsade blöjor, sjukdom eller ledset eller otröstligt.) Försök hitta ett sätt som tröstar barnet utan att lyfta det. Typ sång, saga, ramsa, buffning eller gungning.

(återkommer har två barn som vill ha min uppmörksamhet nu )

• Applemum

åhhh stackars er pippilottan
    å så hoppas jag verkligen att det inte blir samma sak med hjalmar!!! att detta kommer att pågå länge framöver!
    diorlover
    tänkte väl det . känns nästan förmätet att ge råd eftersom alla med barn som inte sover redan testat allt...
    pasadena
    stackars er å inte minst dottern... det e ju jobbigt att vara trött! när hjalmar var mindre kunde det funka att jag låg brevid honom å höll i han. det var som om hans kropp ville fortsätta utforska världen fastän sinnena behövde vila! Försökte han smita ur sängen, höll jag helt sonika i honom .det var knappt att han protestera lilla gosungen.

• Applemum

Diorlover
    Enligt de med erfarenhet brukar sånt här bli bättre när barnen börjar på dagis och att det funkar att sova där? Vet inte hur...
    Mamasnest
    Hur gammal är din yngsta? Hua om du fått två barn med sömnproblem! Jag tror att jag vågar hoppas att min yngsta INTE har samma sovproblem som storebror 18 månader.
    Siabellon
    Visst är det bra om pappan får känna på. Vi har försökt några nätter. Jag har då haft öronproppar men vaknar ändå å pappan vaknar INTE?! Så jag får väcka honom å säga åt han att ta Hjalmar. Sen ligger jag sömnlös trots att jag slipper springa fram å tillbaka. Så blir är vi lika trötta dagen därpå. För oss har därför uppdelningen blivit att jag tar natten, så tar min kille över klockan 6 och så får jag sova till klockan 10. JÄTTE SKÖNT!!! Men de e ju ändå bra att min sambo vet hur det är.

STACKARS OSS NATTENS HJÄLTAR!!

• Applemum

Mamasnest
    Ja här blev det oplanerat tätt mellan Hjalmar och Rut. Hjalmar var bara 1 år å tre månader när lilla Krutan titta ut... Kanske är detta ett vanligare problem med täta syskon?
    Pasadena!
    Oj oj sjukdomar brukar ju också vända helt uppochner på sovandet! Hoppas att hon kryar på sig snart. Du får väl börja "kura" när hon är frisk!
    SofieO
    Hua! Så rkar man ju inte hålla på! Hur gör du då, är din stora på dagis om dagarna? Kan du vila då? Har ni kört ngn kur?
    Siabellon
    Visst suuuuger det att höra om alla barn som sover 12 timmar i sträck eller ännu värre föräldrar som klagar över att barnet vaknar EN gång eller EN sömnlös natt.

Idag var vi på BVC och jag berättade om omega 3 tipset. Som hon avrådde från... JAG BLIR GALEN!!! Men de gör väl de eftersom det ännu inte klassas som läkemedel. Hade nog kunna tänka mig att ge det ändå, men eftersom min sambp inte vill göra annat än det bvc säger så måste jag väl låta bli.
    I natt tycker jag att det gick ganska bra att söva om Hjalmar när han vaknade. Han vaknade dock vid 5 tillfällen. Men som sagt idag känner jag mig ganska utvilad! Fyller 33 i morgon å för att slippa åldersnojja kan de ju va skönt att inte se ut som sju svåra år .
    upprepar mantrat...:
    HURRA FÖR OSS MAMMASTJÄRNOR!

• Applemum

jag e ledsen....
    fyller år idag å brukar alltid drabbas av ngn slags ångest ...blir ju inte bättre av att sitta uppe i timmar m en son som inte vill sova å som väcks av en hungrig å febrig lillskrutta!
    Läser att det är flera sjuka... aja aj aj... vi vill ju ha friska å utvilade barn!

• Applemum

tack alla
    fick en weekendresa i slutet på jan till barcelona för bara mig, min kille å lilla rut. ååååå det ska bli såååå skönt att min älskade hjalmar är hos mormor!!! åååå hlt undebart att få vara romantisk m h
    i natt har det inte varit så många eller långa uppvak men däremot började hjalmars morgon kl 5!!! har alltså varit vaken sen dess... nu ska pappan ta över...
    krm till er alla

• Applemum

Är slemmet riktigt segt kan de vara svårt. Men enda receptet brukar ju vara att få i dem mycket vätska och lägga på mage, kanske massera ryggen lite. Jaghar också gjort badrummet till en ångbastu och suttit där en stund.

Soffe75
    Ja visst är det lätt att gripas av panik när man är trött och testat ALLT. Min bvcsyrra säger så här: "när det helt spårat ur så MÅSTE ni bara bestämma er för ETT sätt som passar er. diskutera igenom olika metoder, plocka delar av olika eller ta ett helt koncept å sedan kör ni. Å låt det då ta tid, gå igenom innan vad gör jag om barnet vaknar/bajsar/kräks/har feber/gråter hysteriskt/grannen bankar i väggen... Mitt i natten kan man sällan fatta beslut så därför är det guld att vara helt förberedd. Då är det även lättare att va konsekvent.
    Min erfarenhet med att försöka m 5MM med en 18 månaders kille var dömt att misslyckas. Han var på tok för "medveten" och envis och hans gråt (i timmar) kändes inte bra (obs jag är INTE emot 5MM, vet flera barn som den funkat jättebra på OCH DE ÄR INGA VRAK UTAN TRYGGA SMÅ GULLUNGAR!!!. Anna Wahlgrens passade oss bättre och jag tycker att det är logiskt att INTE lyfta barnet som gråter utan att visa att man finns för det trots att man inte har kroppskontakt. Gos å kroppskontakt är jätteviktigt i vår familj MEN INTE PÅ NATTEN!
    Hur som helst. Detta är lite av vår filosofi men å andra sidan är vi mitt inne i en sovkur.
    ni får i alla fall allt stöd!

• Applemum

Men oj oj oj.
    Har alltid tyckt att astma verkar vara en sån läskig sjukdom, å särskilt om det är barn som har det... Å ytterligare ngt att tänka på för er föräldrar! Jag kommer knappt inte ihåg AD dropparna...
    Jag ska hålla tummarna för att alla i den här tråden kommer få ett 2008 med maaaaassor av sömn!

• Applemum

bra: bara 2 uppvak å då somnade han om snabbt !!!
    dåligt: börjat hosta....

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!