bnm
Hur går det med Omega 3 tillskottet? Har det gjort ngn skillnad?
För er nya i tråden:
Tidigare var det "bussig" tror jag som tipsade om att omega 3 hjälpt hennes son (?) att sova bättre. Köpte omega 3 , omega 6 tillskott idag. Å hoppas på förbättring... i natt var det endast två uppvak, men eftersom jag har tappat rösten blev jag sittande (med ryggen mot) istället för ramsande. Å det funkade.
Jag kör Anna Wahlgrens "sova hela natten" metod. Å visst somnar Hjalmar å är inte ledsen. Men kommer uppvaknadena försvinna? Har testat 5MM utan framgång (gav upp in i tidigt stadie dock... har ju hört att det funkat för många...)
Mina tips för andra föräldrar med vakna barn är följande... (OBS detta e tips, sånt som fungerat för mig m mina barn men det är ju så olika från barn till barn...)
-försök sluta med nattmål när barnen börjat med annan huvudföda än amningen (tidigast när barnet är 6 mån)
- använd ALDRIG spjälsängen som en bestaffningsplats när barnet är ledset/trotsigt. Har en kompis som i bästa välmening la sin lilla kille i sängen när han var sjuk dagtid, annars låg han i samma säng som föräldrarna, tyvärr resulterade det i att sängen blev ett likhetstecken med sjukdom å ledsenhet...
- fasta läggningsrutiner. Gör dem mysiga.
- försök vara ute varje dag.
- minska sockerintag.
- se till att ha fasta mattider och att det inte är omega 3 brist i vardagsmaten.
- prata med barnet (även ett litet barn). Berätta glatt att på natten sover man för att kunna ha kul på dagarna.
- bädda en nalle eller docka med samma rutiner som en lek.
- lyft inte barnet när det vaknar om natten (givetvis med massor av undantag som mardrömmar, nerbajsade blöjor, sjukdom eller ledset eller otröstligt.) Försök hitta ett sätt som tröstar barnet utan att lyfta det. Typ sång, saga, ramsa, buffning eller gungning.
(återkommer har två barn som vill ha min uppmörksamhet nu
)