• Applemum

För oss med barn som inte sover!!!

Tillbaka efter en helg i Barcelona !!!
    Hade ju kunnat sova hela helgen... Hur som helst var det ljuvligt att slippa fokusera ALLT på Hjalmars sömn. Redan efter första natten saknade jag dock Hjalle å Majken så det värkte i bröstet! Vilken tortyr det måste vara att vara skild! Hjalmar har hållt morfar vaken en timme varje natt. Hoppas verkligen att vi kan hitta tillbaka till flytet som vi hade innan resan!
    Tråkigt med fler sömnlösa till tråden ! Men välkomna ska ni vara!

• Applemum

Kopierat (å rättat ) från tidigare sammanfattning...
    Det finns både yngre och äldre barn representerade i tråden.

Tipsen är många här (men tråden är lång...)

Ska försöka sammanfatta ngt *hoppas jag inte missar ngt*
    -rutiner
    -lugnande te (jag ger Hjalmar hälsokostte Kvällsro som finns i mataffären)
    -undvik alla typer av socker. Absolut inget socker och inga mängder av frukt. Särskilt inte på em.
    -mycket utevistelse med rörelse (säkert får ditt barn det på förskolan)
    -Omega 3 tillskott, enligt endel forskare verkar det lugnande på hyperaktiva barn och fungerar även på sömnsvårigheter. För endel barn har det helt blivit bra med Omega 3. (eskimokids t ex finns på hälskokosten, kan ges från ett år ). ( fler i tråden har testat det med övervägande positivt resultat)
    -gör alltid samma sak vid nattliga uppvak. alltid, alltid alltid.
    på Anna wahlgrens sida finns det en tråd för hur man använder shn kuren med stora barn. Man kan även köra shn på småbarn (fast jag tycker att man INTE ska lägga barnet på mage)
    -lyssna och tala med ditt barn. Nu är det natt, nu ska du sova.
    -Gör sängen till en plats barnet gillar.

Michiara har/har haft det jätte tufft med sin tjej som är i skolåldern. Min son e snart 20 mån.

didilej har berättat om tassmetoden som verkar jätte bra. Jag tycker också att sova hela natten metoden a la AW sympatiserar med mina modersinstinkter.Det är INGEN gråtmetod. Jag lämnar aldrig min pojke gråtandes. Jag kommunicerar hela tiden med honom genpm ramsan. Bekräftar honom och tar på honom. Jag har iof bara gjort metoden nu när han är ganska stor och om jag haft ett litet barn hade jag inte velat lägga barnet på mage som AW tycker. hjalmar är snart 20 månader så han "buffas" när han ligger på sidan eller på rygg. Min "buffning" går till så att jag lägger handen på hans höft och gungar honom rytmiskt. Men nu när han hosta och känt sig ynklig har jag istället klappat om hans kind. *älskade lilla gubben*

Angående metoder
    Det bästa är att man med en metod slipper tänka å resonera mitt i natten (har gjort mig å min sambo osams och oss otydliga mot Hjalmar). En metod kan ge en självförtroende och ett konsekvent handlande. Mamasnest förklarade det så bra . Man kan ju givetvis kombinera olika metoder å skapa sig sin egen (kanske allra bäst bara man kommit på vad man gör i alla lägen som om barnets skulle kräkas, fortsätta gråta, få feber etc. ) En viktig signal för barnet är ju att mamma/pappa känner sig trygga i hur man hanterar nätterna.

Några med yngre barn i tråden har STORA problem som KAN bero på allergier, reflux, astma, eller andra handikapp eller sjukdomar så därför bör man ALLTID berätta om sömnproblemen för bvc. Helammande barn kan behöva äta med jämna mellanrum och vaknar lätt många gånger per natt. (jag ammar i sängen, min onda rygg och för att jag är trött gör att jag låter Rut sova i min säng) Under tillväxt perioder kan uppvaken hos ett spädbarn blir ryyyysligt många. Detta är ngt som jag dessvärre tror att man måste acceptera. Med ersättning kan barnet klara sig ngt längre fast å andra sidan finns det ju ett närhetsbehov hos alla barn *hoppas verkligen att ni inte uppfattar mig som en hysterisk mamma som förespråkar samsovning och amning tills våra telningar närmar sig myndighetsdagen ni vet de som ÄLSKAR ATT GÖRA PÅHOPP I EN TRÅD SOM DENNA

Det finns sömnkliniker i Malmö och på Danderyd (har jag hört). Om man inte blir bemött på allvar på bvc (tyvärr händer det) så ska man inte ge sig utan kanske försöka kontakta ngn annan läkare eftersom det finns hjälp att få.

Ingen förälder vill ge sitt barn sömnmedel men ibland kan det vara ett sätt att bryta en nedåtgående spiral och mönster. Theralen är ett sömnmedel exempelvis och det finns fler med erfarenheter av detta i tråden.

OBSERVERA Att ingen i tråden (mig veterligen) misshandlar sitt barn. Utan tråden är till för oss som vecklar ut-och-in på oss själva trots månader av sömnbrist för att ge våra barn den vila DE behöver för att utvecklas som de ska. och det finns faktiskt barn som BEHÖVER HJÄLP ATT HITTA SIN SÖMNRYTM.

Kram kram kram.

• Applemum

usch
    i natt har hjalmar återgått till över 7 uppvak!!! Bläää! Hoppas, hoppas, hoppas vi snart kommer i gängorna igen.
    Grattis michiara! Skönt att få lite barnledig tid.

pekfinger vals m vänster handen... ammar.

fusion har försökt skriva i tråden men han verkar helt bannlyst fr FL. Jag tror att de inte låter han få ha ngt konto längre.

Usch känner mig lite deppig... å vet inte vad det är

• Applemum

Hej på er.
    Hjalmar har sovit bättre i natt med bara två uppvak! Rut blir ju allt äldre och jag börjar på allvar bäva för att det ska bli samma sömnlösa historia m henne. Men jag tror faktiskt att hon verkar vara av en annan "sovtyp".

• Applemum

Läser om er stackare som försöker bryta mönstret m Theralen. Jag har blivit både rådd och avrådd att använda insomningspreparat men tycker i dagsläget att det inte behövts men om mardröms nätterna fortsatt som när de var som värst, ja då hade man väl försökt...
    Men de ni skriver ovan, att det bara fungerar de första dagarna och sen att dosen måste höjas... har de flesta skrivit som haft erfarenhet av TRheralen i tråden.... Frågan är då om någon VERKLIGEN fått en förändring av sovmönstret m hj'älp av medicinering?

Jag hänger lite i en tråd m stockholmsmammor som har 4 månaders (som min lilla Rut) å snacka om att jag blir provocerad av deras i mina ögon bagatellartade sömnbekymmer...

Hi hi. Självklart begriper jag ju att allt är relativt å att de kan va jobbigt att amma varannan timme om man är van att sova låååånga nätter. Men de skuylle bara ana hur det är att amma en bebis varannan timme å sen väckas var tionde minut HELA NATTEN!

Hua småaktighet hör väl till sömnbristen... eller?

kram

• Applemum

God morgon alla hålögda
    Hittade den här sidan på nätet:
    www.swedishsleepresearch.com/somnlab_102
    För er som inte fått hjälp av bvc kanske kan kontakta ngn av dessa (det finns mailadresser till fiorskare i hela landet) så kanske de kan hjälpa er vidare.Hjalmar vaknade 4 gånger i natt å tycker väl att det är ok (för mig går en gräns vid 5 uppvak, över 5 å jag fungerar dåligt dagen efter... men det är klart om han vaknar var 10 min hela natten så är det ju ännu värre... )
    johannesörtsolja... ngn som har testat/erfarenhet?

• Applemum

välkommen danna80 å alpha !
    danna80 din son e i samma ålder som min lilla vakenkille . vi har precis lyckats bryta ett helgalet nattmönster... har tre barn varav hjalle helt klart varit knepigast... lilla rut e iof bara 4 månader men verkar ha en helt annan dygnsrytm än vad han hade som bebis.

• Applemum

Hjalmar har sovit hela natten!!!! Vaknade kl halv 8?!
    ...men...
    lilla rut som ju e en riktig liten knubbis måste ökat i vikt ytterligare i natt. Hon har ätit, ätit, ätit...
    iof störde hon mig i natt, men annars tänker jag mig att hon får äta när hon vill. Jag hänger lite i en stockholmstråd å många bebisar där sover hela nätterna å äter regelbundna tider. Vet inte om det beror på Hjalle men här är det ingen ordning på Ruts rutiner. Hon äter när det passar Hjalle eller mig å antagligen är det lite ofta eftersom hon liknar mer en flytboj än en bebis. världens sötaste flytboj dock . Känner ibland att jag kanske borde ruta in hennes dygn lite fast å andra sidan är hon ju bara bebis en gång i sitt liv å bebisar måste ju få "bara vara" typ äta, bajsa sova å gosa... eller vad säger ni? Mamasnest när började du försöka hitta en rytm i dina barns vardag?

• Applemum

Käääära gulliga Danna å din stackars sambo
    Ja det blev fler barn, med blixtens hastighet kom Rut å ville in i vår familj. Hjalle var bara 6 månader när jag blev gravid. Är dock rätt säker på att vi inte hade planerat in ett barn om vi visste vilken katastrof våra nätter skulle bli. Hade stora kval med min stora mage i somras och sömnen med Hjalmar blev sämre å sämre å sämre.
    MEN.
    Hör å häpna. JAG ÅNGRAR INTE att det blev tätt. Visst är jag inne i världens hysteri med två blöjbarn, med två barn som inte kan uttrycka med ord sina begär å funderingar, med två barn att bära mellan varven å med två barn som håller mig vaken!!! De sover båda just nu (vågar knappt skriva det...), å de är sååå gulliga med varandra. Å sist men inte minst hellre sömnlösa nätter koncentrerat till ett par år än småbarnstid å sömnlösa nätter i all evighet . Vi passar helt enkelt på! Hoppas att din kille blir sugen snart igen. Det är ju helt enkelt värt all sömnlöshet. Åsså kan man ju deppa här i tråden.

ps. hade kanske skrivit annorlunda om Hjalmar haft 1000000 uppvak i natt... ds

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!