• Mamasnest

För oss med barn som inte sover!!!

Pasadena skrev 2008-01-10 09:16:51 följande:
    Okej jag kanske tog i men jag är så less på att inte bli tagen på allvar från vare sig bvc, läkare eller psykologer och alla säger att det är normaaaaaaaalt att barn inte sover. SUCK!Har en dålig dag i dag dessutom..sååå jäää--la trött och med ständigt dåligt samvete för att jag inte orkar ta mig ut och göra saker med lillan. Hon verkar less på mitt tryne.
    Slopa det dåliga samvetet direkt! En 6-månaders bebis mår bra av hemmamiljö i massor, det är bara du som tror att hon är uttråkad. Öppna köksskåpet och ta fram lite nya byttor som hon aldrig har sett så tindrar ögonen på henne!
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Pasadena skrev 2008-01-10 12:17:33 följande:
    Alltså jag håller på att bli tokig! Har försökt få henne att sova i 2 timmar nu men icke. Hon gäspar och gnuggar ögonen och gnäller konstant men somnar inte!!!!!!!!!
    Det du beskriver låter precis som min mellantjej. Hon glufsade glatt i sig välling på kvällen när hon var 6 månader men vaknade lika ofta ändå. Dagsömnen existerade i stort sett inte och det hjälpte inte ens att gå ut och gå 1 timme, hon skrek lika mycket ändå och sov inte. Det enda som till sist fungerade var AWs kur.
    Jag vet hur det är när hela ens liv kretsar krings barnets sömn och det kan driva vem som helst till vansinne. När vi hade kört kuren började hon sova mycket bättre och sov bra (i våra ögon mätt) tills hon var 1 år, då började det igen. Enda skillnaden var att hon alltid somnade om till ramsa om man la henne tillrätta men att springa tvärs över hela övervåningen 20 ggr per natt är heller inte kul.

Jag känner mig som en riktig gnällkärring som gnäller över min lillsnufsa när jag tänker på er andra och även på hur vi hade det med mellantjejen... Grejen är den att vi aldrig hann vila mellan barnen eftersom det bara skiljer 18 månader mellan dem.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Pasadena skrev 2008-01-10 12:50:32 följande:
    Mamasnestkänn dig inte som en gnällkärring, alla har rätt till sitt lilla helvete, det är min devis!SKönt att höra att det finns barn som är som min dotter, känns lite ensamt ibland.
    Nu sover båda tjejerna så du ser att det finns hopp.
    *viskar en hemlis* Jag och sambon håller på att planera inför att gifta oss i sommar men har inte gått ut med det än. En av planerna kring det är att ta in på hotell och båda var mest ivriga över tanken på att få sova en hel natt. Ha ha, det säger allt.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Pasadena: Ja, vi ramsar fortfarande för stora tjejen.
    Vi ska åka till Kanada och hälsa på svärföräldrarna i sommar och min mamma och hennes kille ska med, därför passar det bra att gifta oss så att bådas föräldrar kan vara med. Det blir med andra ord mamma och hennes kille som får ta barnen, på samma hotell men i ett annat rum.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Här började vi natten med att lillan skrek i 45 minuter vid nattningen. Annars brukar hon vara lätt att lägga men inte igår. Som vanligt sov hon till kl 03 då jag ammade sedan började cirkusen vid 5-tiden. Den här morgonen bestämde jag mig för att försöka göra någonting åt att hon vaknar och vill gå upp kl 5, det är lite väl tidigt tycker jag. Kl 6 sov hon och storasyster (som hon hade väckt) igen och vi vaknade 7.30. Kan det här fortsätta kommer jag nog vara tvungen att lämna tråden.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Josefine85 skrev 2008-01-11 09:26:13 följande:
    haha, ja usch å fy Då kan det ju inte vara nå sömnproblem han har då
    Nej, han är på tok för ung!
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Jag kan inte fatta att det bara är några veckor sedan som min minsting bara somnade vid bröstet och ammades varje timme efter kl 22. Nu tar jag redan för givet att hon ska sova från 19-03 utan att vakna. Fast läggningen har krånglat på sista tiden, undra varför.

Pasadena: Jag blir så ledsen av det du skriver, jag känner igen det så himla väl. Det är en klen tröst just nu men det blir bättre. Håll ut och försök att hålla dig över ytan. Kram

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Applemum skrev 2008-01-12 09:58:41 följande:
    nu tror jag att vi går i dina fotspår mamasnest....i natt sov hjalmar för första gången i sitt 19 månader långa liv fr läggning till kl 6:30!!!!det känns som om jag vunnit på lotto! MEN Majken 10 åringen, har hållt mig vaken, hon har spytt å spytt å spytt å ligger nu med hög feber! År inte det ironiskt? Det är väl helt enkelt meningen att jag ska va vaken?
    USch vad jobbigt med magsjuka. Du äter väl vitpepparkorn hoppas jag.
    Du ser, när de närmar sig 2 år så börjar många sova bättre, snart är det mer en regel än ett undantag att han sover hela nätter.

Vår natt var ok, men jag tror att vi halkar mer och mer från kuren vilket innebär omkurning. Lillan vaknade kl 01.45 och skrek och skrek, vad jag än gjorde. Jag avvaktade, jag ramsade, avvaktade mer och till slut buffade jag men hon skrek så att hon tappade andan. Efter 25 minuter tog jag upp henne. Det är andra dagen efter att hon blivit bra från magsjukan och jag blev orolig att hon kanske var jättetörstig eller hungrig nu när hon hämtar ikapp. Hur som helst så ammade jag henne och sedan sov hon till 05.30 då jag ammade igen. Vi gick upp kl 7 efter att ha gosat en stund i min säng.
    Det är verkligen supersvårt att kura när man är ensam hemma och har två små barn som vaknar/kan vakna. Börjar båda skrika är det helt kört och då vet jag inte vad jag gör...
    Ni som har kurat, hur mycket skada tror ni att det gjorde att jag tog upp henne igen? Det var inga problem att lägga henne nu på lunchen, borde det inte ha varit det om hon tror att skrika = mamma tar upp mig?
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Röding skrev 2008-01-12 17:28:42 följande:
    På vilket sätt skulle det skada ditt barn att du tog upp och tröstade henne? Det är snarare så att de barn som får sina behov snabbt tillfredsställda blir mer harmoniska.
    Jag menade inte skada henne utan skada kuren. Även när hon är sjuk behöver hon sova och vi hade kommit så långt i kuren att hon skrattade när jag la ner henne i sängen, somnade bums och vaknade bara en gång per natt. Detta tyckte jag var ypperligt särskilt när hon var sjuk eftersom hon då kunde hämta kraft under natten, istället för att vakna varje timme och vara orolig. Jag kände att jag var tviúngen att ta upp henne i natt men är orolig att det ska ha skadat kuren och att hon ska sova sämre och vara tröttare och gnälligare på dagen. Innan hon blev sjuk (när hon sov bra) så åt hon mängder på dagen och utvecklades jättemycket motoriskt eftersom hon inte var trött hela tiden. Jag föredrar en glad bebis på dagen än en halvsur bebis som inte lyckas få sin skönhetssömn.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Röding: Även om du säkert har svårt att tro det så är jag lite av en AP-förälder på dagarna. Här kånkas det bebis från morgon till kväll och hon hänger i brösten flera gånger i timmen om hon vill. Detta orkar jag eftersom jag får sova hyfsat på nätterna, fick jag inte det skulle jag vara lättirriterad och trött på dagen. Eftersom jag är ensam med tre barn i flera veckor i sträck så behöver jag all energi jag kan få för att orka leka med barnen hela dagarna. Som AP-förälder (light) har jag naturligtvis inte barn på dagis då jag är hemma.

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!