• Mamasnest

För oss med barn som inte sover!!!

JAg är så glad att jag nästan grinar. Lillan tog välling nu ikväll! Hon har ju hittils bara ätit mat och inget annat. Hon har ratat alla sorters gröt och välling och bara kunnat äta när hon inte är minsta trött. Därför har jag fått mata henne kl 17 och sedan bara ammat henne tills hon har gått och lagt sig, det står hon sig ju inte på hela natten. Nu drack hon stora klunkar och blev rasande när jag tog bort flaskan. Skönt att även sambon kan ha barnen själva på kvällen om jag ska på möte eller så.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Applemum: Kloka ord från en klok kvinna. OCh naturligtvis håller jag med i allt du säger. Att pyttebebisar behöver tröst och närhet är ett faktum, att större barn inte behöver äta 10 ggr per natt är ett annat. Finns nog inget mer att tillägga till ditt inlägg.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Röding skrev 2008-01-27 19:21:29 följande:
    Svar på #1126 Lågt, lägre, lägst.Mitt barn sover, men har nattliga uppvak. Varför? För hen har en för henoms ålder omogen sömnrytm, med 45 minuters intervaller. Detta pga ett trauma som intraffade när hen var tio månader. Mitt barn har hela tiden haft en progression i sin sömnmognad och vi ser hela tiden positiva förändringar. Inom en kort framtid räknar vi med att hen kommer att sova hela nätter, utan några metoder överhuvudtaget. Skillnaden ligger också i att vi inte ser henoms sömn som något problem, utan som en helt naturlig utveckling. Mognad ska inte forceras. Tilläggas kan att hen är väldigt aktiv, tidig både verbalt och motoriskt och fungerar alldeles ypperligt i sociala sammanhang. De nattliga uppvaken har således ingen påverkan på hens utveckling.
    Du angriper folk här för att de försöker göra det som de tror är bäst för sina barn. Jag anser att det bästa för alla människor är att sova bra på natten och därför anser jag det elakt att INTE försöka göra något åt sitt barns problem att sova bra på natten. Min mellan tjej hade reflux vilket har med omognad att göra, jag skulle aldrig drömma om att inte medicinera henne så att hon slapp ha ont och må dåligt.
    Hur vet du att ditt barns sömnsvårigheter beror på sjukdom och hur vet du att det bästa för barnet är att fortsätta vakna var 45:e minut? Personligen tycker jag synd om barnet som aldrig får sova längre pass och komma in i djupsömn, det måste vara fruktansvärt! Jag skulle aldrig drömma om att inte försöka göra något åt det om det var mitt barn.

Nu ligger vi på samma nivå, känns det bättre nu??
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Är det inte mycket omega 3 i avocado också? Det kan man ju ge till små barn med.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Britha skrev 2008-01-29 22:12:55 följande:
    Ska testa ge han det till mellanmål i några dagar och se, han är ju för ung för Eskimo kids eftersom han bara är 8 mån. Thank you!!
    Jag har försökt med min 7 månaders bebis men hon tyckte inte om det. Kanske om jag blandar med lite turkisk youghurt?! Hmmm, värt att prova.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Jag tycker att alla som inte får tillräckligt med sömn har rätt att klaga och att man även kan försöka styra mindre barns sömn lite. Att kräva att ett litet barn ska sova hela natten är kanske lite drastiskt, men att inte behöva amma 6 timmar på natten kan man faktiskt begära tycker jag. Min svanskota skadades under min sista förlossning så det finns inte en chans att jag kan sova samtidigt som jag ammar, det gör för ont. Som tur är så sover lilla snusan ganska bra nu.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Applemum skrev 2008-02-03 20:50:59 följande:
    Tillbaka efter en helg i Barcelona !!!Hade ju kunnat sova hela helgen... Hur som helst var det ljuvligt att slippa fokusera ALLT på Hjalmars sömn. Redan efter första natten saknade jag dock Hjalle å Majken så det värkte i bröstet! Vilken tortyr det måste vara att vara skild! Hjalmar har hållt morfar vaken en timme varje natt. Hoppas verkligen att vi kan hitta tillbaka till flytet som vi hade innan resan!Tråkigt med fler sömnlösa till tråden ! Men välkomna ska ni vara!
    Du sov väl inte bort allt kul man kan ha där? Skönt att ni hade det bra.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Glasmästaren skrev 2008-02-05 22:02:55 följande:
    P.S. Alltså, jag hade inte sömnproblem, utan dottern....
    Då hade du väl också sömnprobelm antar jag?! Eller sov du när hon var vaken? Förlåt, jag är bara så himla trött...
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Kryztina: Om min bebis vaknade 30 ggr per natt skulle inte jag orka och läsa/skriva i sömntrådar på FL. Allt för många kommer med expertinlägg som "barn sover när de är trötta" eller "det är bara att vänta så blir det säkert bra snart". Starkt av dig.
    Jag hoppas verkligen att det blir bättre för er snart, gärna igår.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Ju mer jag tänker på det så vaknar faktiskt min 2-åringe också i stort sett varje natt och behöver lite hjälp att soman om. Jag tänker inte på det längre och hon somnar ju om så fort man stoppar om henne så ibland minns jag inte att jag har varit uppe och sprungit på natten med henne.
    Mycket värre är det med min yngsta eftersom det tar längre tid för henne att somna om. Jag har ingeting emot att natta om barn på natten, men jag vill helst inte amma 10 ggr.

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!