• Tozza

För oss med barn som inte sover!!!

Här tråden har vi inga "vanliga" uppvak några ggr per natt.

Men det behöver vi väl egentligen inte förklara för nån, vi vet alla och känner alla på samma satt. Det är det vi är till för.

Mymlan B: Jag håller med precis!! Man vill inte prata om sömnproblemen för att har man inte varit i det själv så förstår man inte hur det är. Har man haft ett par "nattliga uppvak" så skulle jag vara överlycklig, och när man hör folk klaga över att deras barn kanske vaknar 4-5ggr/natt under 2-3månader så unrar man vad man själv gör för fel.

Jag skulle vara överlycklig om det var amning eller mat som hjälpte mitt barn att sova, eller närhet eller nån "kur" bara man visste vad man kunde göra. Jag skulle vara överlycklig om det var jag som var på problemet till att mitt barn hade sömnrubbningar. Jag skulle vara överlycklig om jag slapp skriva i den här tråden, sov gott om nätterna, slapp ge mitt barn sömnmedel och jag och min familj slapp det här kaoset......

Jag föreslår bara total igonarans för inlägg som inte ger oss nått - kom tillbaka när man vet vad man pratar om!

Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Tozza
    michiara skrev 2008-01-05 16:13:49 följande:
    Min dotter har ADHD och hennes grava sömnrubbning består till störst del av detta (enligt hennes kunniga doktor). Vi har kontakt med hennes läkare varje vecka men det är inte så kul att ge barnen starka mediciner heller. Nu har vi dock inget val för barnet måste ju få sova..
    Nää precis, det är absolut inget kul eller nått man önskar någon - att ge sitt barn sömnmedel. Och det är ju inget man får bara sådär....

Men som agt, det är ju för barnet skull man gör det, första natten Alizia fick Theralen sov hon som en stock - det var underbart att se henne sova så gott. Sen har ju Aliza alltid varit "ett väldigt aktivt barn" men vi märkte att när hon fick sova på nätterna så blev hon lugnare på dagen, kom i kapp i växten, åt mer, lärde sig prata massor osv. Vi fick en ny "bebis". Så sömnen är viktig!

Vid vilken ålder fick ni reda på ADHD? Visade det sig när hon var runt 1års åldern eller så?
  • Tozza
    michiara skrev 2008-01-05 17:01:16 följande:
    Ja precis, det visade sig så tidigt och blev värre med åren så vid 5 års ålder gjordes utredning och hon fick diagnosen. Men hon är född för tidigt så jag fick höra på en gång att det var stor risk att hon skulle få det så då tittade jag nog efter tecknen tidigt..annars hade jag inte haft en aning om vad det var Men när jag fick hennes lillasyster för snart 2 år sedan och hon alltid varit "normal", sovit och ätit normalt, så inser jag ju vilken stor skillnad det varit i alla år. Två helt olika bebisar liksom.
    Okej...många frågar oss om inte vår dotter har ADHD, men jag vet inte alls hur det visar sig på så här små (1½år). Har frågat barnpsykologen vi går hos om det, men hon säger att det är svårt att se när hon inte är så gammal.
    Mamma till bröderna bus skrev 2008-01-05 18:30:03 följande:
    imorgon blir sonen 15 mån, vi har pendlat lite, sovit bra och sovit dåligt, med det som funkat är ju omega3, så jag hoppas att det blir bra igen nu när han blir frisk, det har ju redan blivit bättre så jag hoppas! hur är era små? på felix märks det redan inim 1 timme efter nattning hur sömnen blir under resten av natten.. vaknar han inom 30-60 min så vet man att så kommer hela natten bli.. sover han bra utan att vakna före 22 så vet man att natten blir ok...
    Vi kunde förut se ett mönster, eller kan det nog ibland nu se det oxå, precis som du skriver att sover Alizia första "passet" bra så kan natten förbli bra, men börjar det dåligt så fortsätter det så....

Vi har även vid nattning att blir vi sena med nattningen så blir natten värre, det slår aldrig fel. Vi har fått mixtra med nattnings tiden flera ggr för att se vilken som blir bäst (när hon somnar fortast och natten blir bäst) och det är 18.30.

Alizia sover 1 gång på dagen, det gjorde hon inte när sömnen var som värst för henne, men då beslutade vi att ta tag i natten först så fick dagen bli som den blev, men vi "erbjöd" henne att sova den tiden som var sagt (vi fick ett "schema" av barnläkare och barnpsykologen) Nu när hon får ständigt sömnmedel och sover bättre på natten så sover hon bättre på dagarna med, oftast 1,5-2timmar, men bara ute i vagnen.

O ja!! ens egen kropp och psyke mår inte alls bra av sömnlösheten, min mage krånglar som fasen, huvudvärk och som sagt tappar ord och minnet. Så dåligt humör och deppighet/orkeslöshet. Nu har vi tyvärr nästan vant vid att ha det så här, man blir knappt arg/lessen/frustrerad osv längre... Men bara knappt....

Har varit på jour vårdcentralen idag och fått nån hostmedicin (Densitol, eller nått) så vi får se hur den här natten blir. Men det lär inte bli nån operation på måndag....

Nää ska försöka plugga lite innan det är bäst att sova nån timme iaf förhoppningsvis.

SOV GOTT!
  • Tozza
    Pysseltjejen skrev 2008-01-05 20:22:40 följande:
    Vill ju inte vara tjatig men är det nån som känner igen sig i detta???????????: Barnet sover ca 5 timmar, vaken 2-3 och sover ca 4 timmar igen. Inga uppvak därimellan.I övrigt vill jag bara säga att det är synd att tråden ska förstöras av någon som känner att hon måste få sin röst hörd just i DENNA tråd. Man kan gå in "nytt inlägg" och starta en diskussion på egen hand också
    Våran tjej har haft så ibland, eller ja oftast nä hon vaknar så tar det ju ett par timmar innan hon somnar om - innan vi fick sömnmedelet vill säga. För med sömnmedlet kommer hon in i djupsömn och sover ofast lägre perioder och när hon vaknar så är hon fortfarande trött och somnar då oftast om inom 1 timme (oftast) Men inatt gav vi inte sömnmedel och då sov hon 18.45-20.00, vaken 10min somna sen om, vaken 21:00-03.00, sov 03-04.30, sen 06.00-07.00 tillåfrån. Är ditt barn lessen när det är vaken eller vill den typ leka? Alizia har varit båda när hon har varit såhär, oftast är hon lessen första 1-2timmarna för att sen övergå till övertrött och vill leka och busa hela tiden!

Alizia har nu på 1 timme vaknat 2 ggr, men stackarn är sjuk så man kan ju inte vänta sig så mkt.
  • Tozza

Någon här vars barn som har ordentliga (medicinska) sömnproblem  (utredda av läkare, barnpsykolog osv) som varit eller hört talas om sömnkliniken i Malmö?

• Tozza

Hmm vet inte varför jag skrev (medicinska)... Jag menar bara sömnproblem såklart..*yrboll

• Tozza
    michiara skrev 2008-01-09 20:04:30 följande:
    jo men det är väl inte alldeles fel.. det är ju skillnad på sömnproblem och sömnproblem..vissa håller i sig någon vecka, andra några veckor, några månader och så år. Så visst är det olika! det finns ju lätta sömnbekymmer och så svårare. Jag skulle dock inte bli så bekymrad om mitt barn sov dåligt bara några veckor. Men det är jag detDen kliniken har jag inte hört talas om, men jag bor i Östersund så det kanske är därför
    Nää det var väl lite det jag ville få fram, att det finns sömnproblem och så finns det sömnproblem, men i vårat fall så har vi ju inte än hittat orsaken till Alizias sömnproblem så därför visste jag inte om man kunde skriva medicinska. Självklart är det lika jobbigt vilka sömnproblem man än har.

Som någon skrev om att man inte ville ha fler barn, sån är jag med. Alltså man kan ju inte räkna med att barnet ska sova hela nätter eller bara vakna 1-2ggr/natt första månaderna, vi fick höra att vi inte kunde räkna med mkt sömn första året så det ställde vi in oss på. Sen insåg vi när hon var 8mån (separations ångest fasen) att det blev bara värre och värre, men tänkte att det går över, men det har inte gjort det än... Snart har det gått 1 år sen dess och vi är (nästan) på samma ruta. Man undrar ju vad man gjort för fel, och vi kommer inte på det så jag är livrädd för att skaffa fler barn och hamna i det här igen!

Samtidigt så har man vant sig vid den här extrema situationen, för vår del är det en jättebra natt om Alizia iaf sover 4-5timmar/natt (vilket typ aldrig händer men iaf...) Vårat mål är att hon iaf ska sova 6timmar/natt - då klarar vi oss och hon oxå. Hon har aldrig sovit nån hel natt (hon är 17mån) och vi tror inte det kommer ske heller *vaddå pessimistisk*

Vi bor ju oxå en bit från Malmö men våran barnpsykolog har kontakt med den sömnkliniken och vi blev lite nyfikna om nån varit där eller haft kontakt med den.
  • Tozza
    Pontusmamma skrev 2008-01-10 20:41:23 följande:
    I natt sov EMma hela natten utan att vakna en enda gång! Hon blir 2 år 9 feb! har varit riktigt jobbig på nätterna!De finns hopp känns de som! Ha ha ha
    Åhh vad härligt! Grattis!

Vad är en hel natts sömn, satt jag och funderade på, är det 12 timmar för barn eller 8timmar som för vuxna, eller hur tänker man? *funderar*

Satt och funderade på om jag hade några tips och komma med som vi fått under resans gång, men det mesta tror jag redan är sagt här.

Det är ju väldigt vanligt med komjölksprotein allergi för små bebisar, testa och uteslut det. Gör pricktest för andra ev allergier. För oss tog det 10mån innan vi kom på att Alizia var allergisk mot 4 olika saker, vi provade bara att utesluta mjölk några månader, och när det inte blev bättre börjde vi med mjölk och uteslöt gluten istället osv. När hon var 10mån fick vi reda på via ett lapptest att hon var allergisk mot mjölk, vete, råg OCH ägg - inte undra på att hon sovit 3-4tim/dygn sen hon var 0mån. Hon har ju haft ont i magen. Fast iof sover hon inte bättre efter det men ändå....

Sen har vi blivit utredda för reflux/haslbränna och fått prova gaviscon i omgångar - hjälpte inget och det var inte det som var problemet (men också tydligen vanligt att barnet inte sover bra då magsaften tränger upp när de ligger ner).

Sen nu sist för öra/näsa/halsproblem - alltså polyper eller stora halsmandlar vilket gör att barnet får svårt att andas när de ligger ner = vaknar hela tiden.

Psykiska besvär - ja det kan väl vara allt möjligt då - och vi går hos en barnpsykolog och har gjort i snart 8mån - kanon!

Sen som sagt så har ju barnet första levnads året en massa olika faser och sover inte så mkt och det tips jag fick innan hon fyllde 1 år och sömnbesvären blev mer och mer onormala var att läsa boken "Att växa och upptäcka världen" - den gjorde inte så Alizia sov bättre men jag förstod när hon var i sina faser iaf och kunde lättare acceptera situationen.

Rutiner är allt, göra samma sak på nätterna och vid nttning (oavsett vilken kur man testar eller vad man gör så att man göra likadant), då behöver inte barnet tänka till och undra vad som ska hända härnäst, utan den vet det. En kur tar ett tag innan den sitter och ofta får man bakslag, men bara man kan vara konsekvent och kämpa på. (Lättare sagt än gjort)

Testa sig fram sova i eget rum/i förälderns rum/säng, varmt/kallt i rummet, ljust/mörkt i rummet, sova mer/mindre på dagen, för mkt/lite mat (vi proppade i Alizia mat när hon var nyfödd "fri amning" kallas det visst vilket gjorde att hon sov inget första månaden för hon hade så jäkla ont i magen och skrek, och jag trodde hon var hungrig och proppade i mer mat osv = ond cirkel, men sjukhuset hjälpte oss att styra upp det, viken skillnad det blev när hon inte åt lika mkt).

Självklart delar man på nätterna och dagarna! Man är inte människa när man inte får sova eller får avlastning! 

Jaa vi har testat allt och har nog blivit en expert på och hoppas och bli besviken på att nya tips och kurer ska funka. Men det här är de tipsen vi fått av läkare och barnpsykologer (har säkert glömt massor).

Av barnpsykolog och barnläkare så fick vi veta att en normal natt för en 1-1½åring var att somna runt 19 och vakna 2-3ggr under natten för att behöva förälderns bekräftande (ge napp, stoppa om osv) men uppvaket ska inte vara mer än 30min per gång, sen att runt 05.00 få välling och komma över till förälderns säng för att ha morgon vid 06-07.00.

Låter underbart, tänk att ha det så Skrattande 
  • Tozza
    Shannara skrev 2008-01-11 10:48:57 följande:
    Jag har märkt de sista dagarna att min lilla busa sover mer om nätterna om hon sover flera gånger på dagen... Konstigt?Sen har jag upptäckt att om jag vaggar henne till sömns under en till två timmar i vagnen varje kväll och sen lyfter över henne i min säng och ammar henne i halvsömn så sover hon bättre. Helt tvärtemot mina andra fyra barn som gärna ville puppa och puppa helst hela natten...
    Nää det är faktiskt inte lustigt (även att det kan låta så) Nått vi fått lära oss nu de sista året när vi utredds för sömnrubbningar är att "sover inte ett barn bra på dagen - sover det inte bra på natten" Barnet blir övertrött av för lite sömn på dagen vilket gör att det har svårare att somna och komma till ro, och vaknar oftare på natten pga att det är så stressad av övertröttheten och hjärnan går på hög varv då så den kommer inte ner i djupsömn. För oss stämmer det, när Alizia får theralen och sover bra på natten sover hon även mkt bättre på dagarna och tvärtom såklart.

Även det här med nattning, att vi absolut inte kan lägga henne när hon har gått förbi vanlig trötthet och sen in i övertröttheten. Är hon övertrött så tar det minst 1-2timmar längre att natta henne än vanligt. Det har tagit lång tid att ta reda på vilken tid som passar Alizia bäst för nattning men med mkt tips och råd så är det nu 18.30 - 18.50 så är det kört. Vi har lärt oss av barnpsykologen att om barnet gäspar då har det egentligen gått för långt, då ska barne tredan ligga och sova. Så man ska leta efter andra tecken hur man ser att barnet är trött (lugnare, gnuggar sig i ögonen osv) För oss var det skit svårt att se tecknen så för oss är det att gå efter klockan.
  • Tozza
    Pernilla J skrev 2008-01-12 12:06:14 följande:
    min linne pojk är nu 1.5år och har fortfarande kraftiga sömnbesvär..han kan vara vaken flera timmar varje nett om jag har rejäl otur..eller så vaknar han 100gånger varje natt...vi har provat allt..och får nu läkar vård..dom skrev ut tevalgyl till oss och det funka i början.. men nu 3 flaskor senare har jag gätt upp...har en tös på 3år..som, alltid sover som en gris!!
    Tavegyl är väldigt milt om man har svåra sömnbesvär, vår vanliga läkare sa först att vi skulle testa tavegyl eller theralen mot sömnbesvären (min dotter är oxå 1½år och har svåra sömnrubbningar) men barnpsykologen och läkaren på barnklinken sa att tavegyl hjälpte inte mot sånt så vi fick theralen, vilket iof inte alltid heller hjälper men vi har haft några nätter då hon iaf sovit 4-5tim/sträck Glad
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!