Pontusmamma skrev 2008-01-10 20:41:23 följande:
I natt sov EMma hela natten utan att vakna en enda gång! Hon blir 2 år 9 feb! har varit riktigt jobbig på nätterna!De finns hopp känns de som! Ha ha ha
Åhh vad härligt! Grattis!
Vad är en hel natts sömn, satt jag och funderade på, är det 12 timmar för barn eller 8timmar som för vuxna, eller hur tänker man? *funderar*
Satt och funderade på om jag hade några tips och komma med som vi fått under resans gång, men det mesta tror jag redan är sagt här.
Det är ju väldigt vanligt med komjölksprotein
allergi för små bebisar, testa och uteslut det. Gör pricktest för andra ev allergier. För oss tog det 10mån innan vi kom på att Alizia var allergisk mot 4 olika saker, vi provade bara att utesluta mjölk några månader, och när det inte blev bättre börjde vi med mjölk och uteslöt gluten istället osv. När hon var 10mån fick vi reda på via ett lapptest att hon var allergisk mot mjölk, vete, råg OCH ägg - inte undra på att hon sovit 3-4tim/dygn sen hon var 0mån. Hon har ju haft ont i magen. Fast iof sover hon inte bättre efter det men ändå....
Sen har vi blivit utredda för
reflux/haslbränna och fått prova gaviscon i omgångar - hjälpte inget och det var inte det som var problemet (men också tydligen vanligt att barnet inte sover bra då magsaften tränger upp när de ligger ner).
Sen nu sist för
öra/näsa/halsproblem - alltså polyper eller stora halsmandlar vilket gör att barnet får svårt att andas när de ligger ner = vaknar hela tiden.
Psykiska besvär - ja det kan väl vara allt möjligt då - och vi går hos en barnpsykolog och har gjort i snart 8mån - kanon!
Sen som sagt så har ju barnet första levnads året en massa olika faser och sover inte så mkt och det tips jag fick innan hon fyllde 1 år och sömnbesvären blev mer och mer onormala var att läsa boken "Att växa och upptäcka världen" - den gjorde inte så Alizia sov bättre men jag förstod när hon var i sina faser iaf och kunde lättare acceptera situationen.
Rutiner är allt, göra samma sak på nätterna och vid nttning (oavsett vilken kur man testar eller vad man gör så att man göra likadant), då behöver inte barnet tänka till och undra vad som ska hända härnäst, utan den vet det. En kur tar ett tag innan den sitter och ofta får man bakslag, men bara man kan vara konsekvent och kämpa på. (Lättare sagt än gjort)
Testa sig fram
sova i eget rum/i förälderns rum/säng, varmt/kallt i rummet, ljust/mörkt i rummet, sova mer/mindre på dagen, för mkt/lite mat (vi proppade i Alizia mat när hon var nyfödd "fri amning" kallas det visst vilket gjorde att hon sov inget första månaden för hon hade så jäkla ont i magen och skrek, och jag trodde hon var hungrig och proppade i mer mat osv = ond cirkel, men sjukhuset hjälpte oss att styra upp det, viken skillnad det blev när hon inte åt lika mkt)
.
Självklart delar man på nätterna och dagarna! Man är inte människa när man inte får sova eller får avlastning!
Jaa vi har testat allt och har nog blivit en expert på och hoppas och bli besviken på att nya tips och kurer ska funka. Men det här är de tipsen vi fått av läkare och barnpsykologer (har säkert glömt massor).
Av barnpsykolog och barnläkare så fick vi veta att en
normal natt för en
1-1½åring var att somna runt 19 och vakna 2-3ggr under natten för att behöva förälderns bekräftande (ge napp, stoppa om osv) men uppvaket ska inte vara mer än 30min per gång, sen att runt 05.00 få välling och komma över till förälderns säng för att ha morgon vid 06-07.00.
Låter underbart, tänk att ha det så