• Tozza

För oss med barn som inte sover!!!

Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-11 21:35:33 följande:
    Ja det här med läggningstiden är ju intressant. Ibland tror jag att vi lägger våra 9 mån för sent (19.30) men man är ju "rädd" för att de ska vilja gå upp ännu tidigare om man lägger dem tidigare men det kanske inte stämmer? La dem 19 förut men ville att de skulle vara riktigt trötta så de somnade fortare men det kanske bara är fel de kanske hinner bli övertrötta????Sen så har de vaknat nu ganska exakt 45 min efter läggning, visst är det då de går upp till ytligare sömn?
    Det är ju jättesvårt att veta vilken tid som är rätt att lägga, men vi har märkt att det faktiskt oftast nu efter en tid att det går snabbare för Alizia att somna om hon inte är övertrött, och att hon ibland har lättare att sova längre perioder. Men som du säger så är man livrädd att de ska vakna ännu tidiagre då Skrattande De bra nätterna när sömnmedlet biter på Alizia så vaknar hon alltid runt 05.00 och har morgon, men det har vi sagt att det får vara okej för då har hon ju sovit iaf 4-5timmar i sträck och ofta vi medGlad

Tänk om man sagt innan man fick barn att det skulle vara underbart att iaf få sova 5 timmar isträck NÅN natt i veckanRäcka ut tungan

Igår somnade Alizia 19.00 vid 22.00 hade hon vaknat 8ggr - och så fortsatte natten men i vår säng då vi inte orkade springa mer. Inatt är Alizia hos mormor, vi kände att vi ska se hur hon sover där, och så ska vi få SOVA!!!!! Skrattande
    Alizia - AIK - Ab imo pectore
  • Tozza
    Josefine85 skrev 2008-01-13 16:59:51 följande:
    Tackar för svar Dedär Theralen.. Hur gammalt måste barnet vara för å få de? För vår BVC Sköterska pratade ngt om det, men hon var inte säker på om de skrev ut det till så små barn.
    Vad jag har hört så är det väldigt sällan som det skrivs ut till barn under 2-3år, det står i bipacksedeln att det inte ska ges till barn innan 2år men vår dotter började med Theralen när hon var 1år. Vet några till som har fått det till sina barn under 2år, men då när det står klart om "extrema sömnstörningar". Man ger det i dropp form (vi är nu uppe i 4-5 droppar/kväll) och det är ett sömnmedel. Här kan du läsa mer om det: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19630202000034&DocTypeID=7&UserTypeID=2
  • Tozza
    ThatsHot skrev 2008-01-13 19:08:31 följande:
    jag har själv tagit teralen är 27 , det funkar men jag som vuxen blev väldigt trött dan efter=(
    Jo det hörde vi med att det kan vara en biverkning att man blir trött dagen efter, typ som en baksmälla, men på min dotter har vi inte märkt nått sånt, inga biverkningar alls mer än att när hon vaknar trots att hon fått theralen så är hon "lullig" och tycker det är otäckt, vilket är helt förståligt. Det är alltså tex när hon fått theralen 18.30 och vaknar igen 21.00 då det verkar för fullt (eller det gör det ju egentligen inte då men men... )
  • Tozza
    michiara skrev 2008-01-15 17:36:51 följande:
    återigen kommer folk med pekpinnar..sååå tröttsamtdet är så skönt att vara sjukskriven, dottern sover bättre sen hon fick theralen igen men långt ifrån bra. känner mer iaf betydligt mer människa nu än för två veckor sedan
    Hur mkt Theralen ger ni, har ni fått ändra dosen något sen ni började med theralen?
    Josefine85 skrev 2008-01-15 16:03:04 följande:
    Hoj.Jaha. Då har vi vart till barnläkaren.. trodde jag :S I slutet av vårt samtal så fick jag reda på att hon var psykolog :-OVi ska iaf få prova Theralen. Han är i minsta laget, men hon sa att det inte är någe farligt. Äntligen ser jag en liten strimma av hopp igen :)Vår BM skulle mejla barnläkaren (som jag trodde vi skulle träffa idag) så hon får skriva ut Theralen till lillen. Hoppas HOPPAS nu att vi får orning på detta oroliga sovande.
    Vi har ju använt theralen ett par månader och det är inget farligt, det enda jag kan säga så här i efter hand (som jag inte visste när vi började men kanske ville ha vetat då) är när man pratat med fler som fått theralen till sina barn är det att det funkar ju oftast inte en hel natt, men iaf 4-5timmar - vilket ju är kanon bra! För oss har alltid Alizia sovit bäst från nattning och ca 3-4timmar framåt, sen när hon vaknar är hon hysterisk (mer än vanligt) just för att hon nog känner av effekten av theralenet (dåsig) och blir rädd så man kanske ska vara beredd på det. Vi blev livrädda när hon skrek så mkt första natten men nu vet vi varför och tar vi upp henne så somnar hon oftast om inom 1 timme. Det med åldern så anpassar de ju ordinationen efter det så ni får säkert 1 droppe att ge, när vi började med Theralen var Alizia 15mån och vi gav 2-3 droppar nu ger vi 4-5droppar. Jag hoppas att det hjälper för er. Här hemma efter 2 kaos veckor utan sömnmedel älskar vi theralen (ingen risk att barnet blir beroende men väl föräldrarna
  • Tozza
    michiara skrev 2008-01-15 18:38:25 följande:
    andréa får 0.25 ml, vet inte hur många droppar det är - har inte räknat. hon har utöver theralen melatonin som är för själva insomnandet. förut hade hon theralen från cirka 1,5 års ålder till 5 år men har varit utan från dess till nu. det jag har märkt genom åren med theralen är att om man inte lägger barnet i tid efter man gett medicinen så avstannar effekten, dvs det somnar inte utan blir bara sur och tvär. iaf min dotter
    Haha, samma grej här, vi ger theralen just innan läggning eller ja 15min innan men nu snart 1 timma efter att vi gav theralen så sitter Alizia och leker så som 3hjärtan skrev så är det inget knock out utan man får nog prova sig fram när man ska ge det. Lika dant så när min dotter vaknar kanske 2tim efter att ha somnat så kan hon, trots sömnmedlet härja (just vara sur och arg) i några timmar! Jag vet inte hur många ggr man undrat varför min unge inte ens sover/somnar på sömnmedel, men det verkar inte vara så ovanligt ändå Skrattande
    3hjärtan skrev 2008-01-15 18:08:40 följande:
    Oj, du hann lägga in ett inlägg samtidigt som jag skrev, så det kanske förekommer upprepningar, hmm
    Hehe.... man får passa på och skriva medans det är lungt hemmaSkrattande
  • Tozza
    Britha skrev 2008-01-15 19:54:48 följande:
    Frågar igen, vi ska till barnpsykologen på torsdag för vårt första besök. Vad gör man där? Något man skall tänka på? Har fört sömn dagbok nu ett tag för att dokumtentera när och hur ofta han vaknar på nätterna, vad vi gör och hur mycket han sover på dagarna
    Hmmm var ett tag sen vårat första besök var, men vi var där bara jag och min man, vår barnpsykolog har aldrig heller träffat Alizia då hon vill höra vår bild av problemet och kunna prata i lugn och ro, oftast är vi där runt 1,5 timme/gång. Första gången var ju rent allmänt tror jag om hur vårat liv ser ut, rutiner osv. Vi skrev sömnlogg oxå och hade med oss och fick konkreta råd om vad vi kunde göra, mkt handlade ju om rutiner och försöka ta reda på orskaen till varför hon inte kan sova.

Jag avgudar vår barnpsykolog, hon peppar oss och manar på oss att vara konsekvent, och hon lyssnar på allt vi har att fråga om osv. Trots att vi varit där i över 6mån och Alizias sömn inte blivit mkt bättre och man känner sig tröstlös så kommer hon alltid på nått nytt vi kan testa mm.

Barnpsykologen var ju vår sista anhalt kan man säga, innan det har det ju gjorts fysisk utredningar på barnkliniken bla och allergicentrum, och just allergi är nått som kan störa sömnen nått grymt utan att man förstår det. Vår dotter var allergisk i 10mån innan vi kom på det, hon hade inga typiska syptom (eller vad jag trodde var typiska) som utslag, lös i magen eller så utan hon sov inte, gasig i magen, hård i magen ofta och kräktes lite mer än en del andra men inte mkt - men hon hade 4 olika sorters allergier visade sig.

Theralen är ju till för att bryta mönster och oftats ges det runt 2-3 veckor sen lägger man av, just för att se om sömnmönstret bryts. Vi fick det efter att det som sagt gjorts fysiska utredningar (mage, hals, öron mm) och även efter en tid hos barnpsykologen för att se om det fanns psykiska orsaker, theralen hjälper ju inte om man har något fysiskt som stör sömnen, det hjälper ju bara tillfälligt så vi var oxå skeptiska till å ge det, man vill ju veta varför hon inte kan sova, men efter alla utredningar och när alla läkare mm konstaterade att det är inget fel på henne mer än "svåra sömnstörningar" och de manade på att ge sömnmedel så gick vi med på det. Och som sagt så hjälper det oss en hel del, men som nån sa innan ang när man ska ge det på kvällen, jag gav 18.30 idag som vi brukar, 20.00 somnade hon. Igår somnade hon på 10min så det är så olika. Ibland sover hon 2 timmar och ibland 5 timmar efter hon fått det, men det är mkt bättre än om hon inte skulle få det. Läkaren sa häromdagen att visst är det beroende framkallande om man använder det länge och ett tungt sömnmedel men små barn blir inte beroende lika lätt som vuxna därför är det inte farligt för små barn. ( Ett tips: läs inte på FL om Theralen för då för man höra både det ena och det andra hemska)
  • Tozza
    siabellon skrev 2008-01-15 21:26:05 följande:
    skönt att höra att andra också blir arga! Det är det jag tycker är jobbigast nästan; att jag fräser åt honom på natten o så sekunden efteråt skäms jag som en hund o så tänker jag att jag INTE ska bli så nästa gång han vaknar. o blir det lik förbenat....jag brukar säga till min man att jag inte tycker om den människan jag blivit sen sömnproblemen började. jag känner inte igen mig liksom.vi sket i 5mm nu för ett tag, blev så konstigt i dag då han hade sovit klart för dagen redan 13.15 o vi var på innebandyträning på kvällen så vi inte hann med sovrutinerna. kör isf igen på måndag eller nåt.
    Åhh jag känner igen mig, när det varit som värst har man tänkt många hemska tankar och sagt en hel del saker som man inte är så stolt över nu i efterhand. Vi tjatar jämmt om att det är situationen man är så frustrerad och arg över, men ändå när man är upp för 15:e gången på natten så går det ut över Alizia - och det snappar hon åt sig direkt.

Häromnatten så drog min man handen i säng gaveln så det small till och sa högt :"NU är det bra, lägg dig ner och sov!!!!" (Han har kort temprament och inte lika lätt att vara konsekvent och strunta i henne när hon härjat hela natten och han ska upp till jobbet om 40min och inte sovit en sekund) Först blev Alizia tyst och tittade p honom, sen ställde hon sig upp och knackade på säng gaveln och sa "Luta!!" (sluta) Haha, hon härmades så det slutade med att vi alla låg å as garavde i sängen Skrattande
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-15 21:12:26 följande:
    Googlade och hittade mjölkfri EnaGo välling så det kan jag ju prova, säkert svindyr, men man kan ju prova. Men vet du hur länge man ska testa att utesluta och är det både laktos och mjölkprotein då eller?
    Vi testade i 2 veckor först och såg ingen skillnad, nästa gång uteslöt vi i en hel månad och då såg vi skillnad. Alizia har utan problem tagit nutramigen + några skedar sinlac gröt (för att få den mer välling lik) Innan vi visste att hon inte tålde gluten så körde vi med eko go grejerna Glad 
  • Tozza
    Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-15 21:35:08 följande:
    Hur testar de dessa små mot allergier? Kan man prova utesluta mjölk på egenhand eller är det dumt/farligt tom??
    Hur gammal är dina barn? Första gången vi gjorde ett test var Alziia 6mån och det var ett pricktest. Innan dess uteslöt vi mjölken i 2 veckor när jag ammade (då var hon 1 mån) och sen uteslöt vi det igen i 1 månad när hon var 5mån. Vi har alltid gjort det i samråd med BVC, eller rättare sagt det är dom som bett oss göra det för att se om Alizia mår bättre.

Nu får hon ju kalcium tillskott men det behövs nog inte om man utesluter så kort tid.
  • Tozza
    Fusion skrev 2008-01-16 00:09:34 följande:
    är det fel att sätta ut en annons med liten pojke snart 5 månader ges bort mot annonskostnad...Fy fan jag är så trött på det här jävla skriket nu så att ångrar att vi skaffade barn ångrar att jag har familj gud så lugnt och skönt det var förr när man var singel, tror fan jag ska bli det igen sälja hus och göra av med allt..Man blir ju precis fel ifrån till att han har sovit åtminstone 4 timmar i sträck varje kväll är vi nu nere i 1 timma sen så håller han på hela tiden..just nu ligger han och skriker ock skriker jag orkar inte bry mig han får ligga och skrika , ingen av oss orkar bry sig längre skrik bara så jag hoppas rösten försvinner gud så skönt det skulle vara..skulle bara vilja ta bilen och köra långt åt helvete och hoppas på att jag aldrig kommer hem igen ...fan vilka hemska ord , men vad gör man när tålamodet är under fotsulorna..
    Jag känner igen allt du skriver och alla tankar...tyvärr. Har ni pratat med BVC, barnkliniken eller så?
    3hjärtan skrev 2008-01-16 08:11:09 följande:
    Inatt var vår natt ok! Eller riktigt BRA rättare sagt! Fick sova ostört mellan halv elva o ett! Sen uppe till 3...lite mer sömn fram till halv fem...uppe i bara en halv timme o sen sömn till sju! FANTASTISKT när jag tänker efter... Detta trots Theralen...
    HÄRLIGT!! Skönt att höra att ni haft en bra natt (ja, med våra ögon sett iaf) Alizia sov oxå okej (på theralen då), men jag var vaken större delen av natten ändå, kunde bara inte somna...
  • Tozza
    Pasadena skrev 2008-01-16 09:33:50 följande:
    Ni som har barn kring året, har ni funderat på någon sömnmetod, tex shn?
    Jag tror helt och fullt på nån sömnmetod, vilken som, vi testade 5mm när Alizia var 6mån och den funkade kanon när det gällde att somna, och hon vaknade nog inte så mkt udner den tiden, bara 4-5ggr då, men sen kom den där förbannade separationsångest fasen vid 8mån och höll i sig till 10mån, då funkade inget - och så är det än snart 1 år senare Förvånad 

Vi har testat alla metoder... och jag tror att det skulle funka om Alizia hade haft vanliga sömnproblem (som hon hade första året) och om man orkar vara konsekvent och härda ut.

Men SHN eller NCSS (eller vad den heter) osv tror jag på, 5 mm med, men jag vet inte hur den funkar på natten (efterssom den inte funkade toppen för oss) allt de har gemensamt är väl typ rutiner och göra samma, så behöver barnet inte undra/fråga vad som händer här näst och bli oroligt osv. Vår barnpsykolog har hjälpt med sk "stol metoden" eller vad man ska säga, ganska hemsnickrad efter Alizia men faktiskt så kan hon nu ibland somna själv vilket gör att hon ibland kan somna om själv oxå. Det är ingen snabbmetod, vi har hållt på i 6mån med den och vi får ofta bakslag. På nätterna har vi tetsat olika metoder efter inrådan från barnpsykologen men finns inget ordentligt som funkar. Saken är ju den att av nån anledning så vaknar hon ju hysterisk (hon är typ oftats lessen innan hon ens vaknar) 10-15ggr/natt, och jag undrar ju VARFÖR vaknar hon så mkt, VAD stör henne? Alizia VILL ju sova men KAN inte..... Så frustrerande....
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!