Britha skrev 2008-01-15 19:54:48 följande:
Frågar igen, vi ska till barnpsykologen på torsdag för vårt första besök. Vad gör man där? Något man skall tänka på? Har fört sömn dagbok nu ett tag för att dokumtentera när och hur ofta han vaknar på nätterna, vad vi gör och hur mycket han sover på dagarna
Hmmm var ett tag sen vårat första besök var, men vi var där bara jag och min man, vår barnpsykolog har aldrig heller träffat Alizia då hon vill höra vår bild av problemet och kunna prata i lugn och ro, oftast är vi där runt 1,5 timme/gång. Första gången var ju rent allmänt tror jag om hur vårat liv ser ut, rutiner osv. Vi skrev sömnlogg oxå och hade med oss och fick konkreta råd om vad vi kunde göra, mkt handlade ju om rutiner och försöka ta reda på orskaen till varför hon inte kan sova.
Jag avgudar vår barnpsykolog, hon peppar oss och manar på oss att vara konsekvent, och hon lyssnar på allt vi har att fråga om osv. Trots att vi varit där i över 6mån och Alizias sömn inte blivit mkt bättre och man känner sig tröstlös så kommer hon alltid på nått nytt vi kan testa mm.
Barnpsykologen var ju vår sista anhalt kan man säga, innan det har det ju gjorts fysisk utredningar på barnkliniken bla och allergicentrum, och just
allergi är nått som kan störa sömnen nått grymt utan att man förstår det. Vår dotter var allergisk i 10mån innan vi kom på det, hon hade inga typiska syptom (eller vad jag trodde var typiska) som utslag, lös i magen eller så utan hon sov inte, gasig i magen, hård i magen ofta och kräktes lite mer än en del andra men inte mkt - men hon hade 4 olika sorters allergier visade sig.
Theralen är ju till för att bryta mönster och oftats ges det runt 2-3 veckor sen lägger man av, just för att se om sömnmönstret bryts. Vi fick det efter att det som sagt gjorts fysiska utredningar (mage, hals, öron mm) och även efter en tid hos barnpsykologen för att se om det fanns psykiska orsaker, theralen hjälper ju inte om man har något fysiskt som stör sömnen, det hjälper ju bara tillfälligt så vi var oxå skeptiska till å ge det, man vill ju veta varför hon inte kan sova, men efter alla utredningar och när alla läkare mm konstaterade att det är inget fel på henne mer än "svåra sömnstörningar" och de manade på att ge sömnmedel så gick vi med på det. Och som sagt så hjälper det oss en hel del, men som nån sa innan ang när man ska ge det på kvällen, jag gav 18.30 idag som vi brukar, 20.00 somnade hon. Igår somnade hon på 10min så det är så olika. Ibland sover hon 2 timmar och ibland 5 timmar efter hon fått det, men det är mkt bättre än om hon inte skulle få det. Läkaren sa häromdagen att visst är det beroende framkallande om man använder det länge och ett tungt sömnmedel men små barn blir inte beroende lika lätt som vuxna därför är det inte farligt för små barn. ( Ett tips: läs inte på FL om Theralen för då för man höra både det ena och det andra hemska)