För oss med barn som inte sover!!!
Förresten
morgonen började nu
!!!!
Förresten
morgonen började nu
!!!!
Hej Kryztina!
Med kura menar i alla fall jag med att man anammat en sovmetod som man helhjärtat använder sig av för att "lära sitt barn att sova". Det finns flera metoder. Jag har testat 5MM och Anna Wahlgrens SHN (sova hela natten), men det finns fler... Och bäst är om man skräddarsyr sin egen metod eftersom man då kan ta de delar man själv tror passar sitt barn. Jag säger att jag kör SHN men säkert gör jag fel på vissa punkter. Anna Wahlgren har en hemsida (det ska finnas en länk i den här tråden... annars kan du söka på Anna Wahlgren...)
Förrgår natt gick ju ganska bra men i natt har Hjalmar vaknat MASSOR gånger men iof varit ganska lätt att få att somna om. Jag är SKITTRÖTT.
Nyårslöfte: Har lovat mig själv att ändra hela familjens kost. När jag varit utmattad om dagarna har jag varit lite för snabb med att muta Hjalmar med söta kakor/kex etc. Även jag har stoppat i mig alldeles för onyttig mat. Är övertygad om att socker och snabba kolhydrater INTE hjälper barnet att lätt kunna komma till ro. Å jag har en hel del kg att göra mig av med
. Har dessutom lovat mig att försöka komma ut ännu mer målinriktat. Bor i Stockholms innerstad så det gärller verkligen att ta sig till ngn större lekpark eller ta rejäla promenader längs med vattnet och verkligen lära Hjalmar att gå å röra på sig mycket! Häromdagen fick Hjalmar gå hem från Meborgarplatsen till Zinken själv (han är bara 18 månader) och det var kvällen innan han sov gott
. Fast det ska gudarna veta att det e omständigt att hinna ta sig ut, särskilt om man är korsögd av trötthet.
Slutligen: Gott nytt sov år alla nattglada barn! Och Gott nytt kraft och energi år alla sköna nattmorsor!!!
Välkommen alla nya sömnlösa!
Ja det här med omega 3 verkar ju onekligen vara en hit (o min bvc tant som sa att man inte rekomenderade dt till barn!!!) Jag har ju köpt eskimo kids och kommer ge det ändå (bakom min killes rygg eftersom han LYDER bvc till punkt å pricka) - usch e jag dum? -...
Nype. din dotter är lika gammal som min sömnlösa son (han är född den 10 juni 2006) han går dessvärre inte på dagis, tror att det hade varit bra. Många har sagt att sömnproblemen brukar plana ut helt eller ngt då
... Hoppet är ju det sista som överger...
Här på Söder är det skitsvårt att få dagisplats där man önskar å just eftersom Hjalmar har så mycket överskottsenergi så är det viktigt för mig att dagiset är ute varje dag. (trodde det var heligt idag med utevistelse men tydligen inte...
Nu ska vi gå ut
Sitter här vaken med en rosslig kille som är vaken i sin säng
Han gråter inte men om jag går å lägger mig så börjar han... Jag sitter i vardagsrummet så han borde inte se att jag sitter uppe men han verkar kunna känna om jag går å lägger mig!? I morgon börjar min sambo jobba igen efter helgerna så mina sovtimmar på förmiddagen försvinner. BLÄ!!!
I natt har jag öppnat ett fönster i hans rum å hoppas att det ska ge bättre sovklimat...
nati natti
Tozza
Stackars er! Vår bvc syrra har också föreslagit sömnmedel för att bryta mönstret men än har vi inte kommit dit. Jag tror väl mer att det kan vara bra (just för att hjälpa till att ändra riktning) men min kille vill inte men å andra sidan är det bara jag som tar nätterna. Det har varit lång resa att bara komma överrens om kurer!
Någon frågade om kurer för äldre barn i tråden (minns inte vem.) Min son är 18 månader och vi kör en Anna Wahlgren shn. dvs gå tyst in i rummet när han vaknar, lägger ner honom (stadigt och bestämt, men inga kramar) om han var ledsen buffade jag honom ( i vårt fall "gungade" hans kropp med en hand på hans rumpa) tills han tröstades men det behövs inte längre då han tystnar så fort man kommer in
All nedläggning å ev buffning under tystnad, sen backar jag ut sakta samtidigt som jag "ramsar" honom, (upprepar en å samma ramsa "natti, natti, sov såå gott")Fortsätter ramsa utanför rummet med dörren på glänt, ibland behöver jag gå in snabbt igen (om han reser sig eller börjar gråta) annars kan han somna om ca tio min innan det behöver upprepas. Trots att det fortfarande kan bli många uppvaknanden vissa nätter tycker jag nog att det ändå blir bättre.
Mammasnest
Kanske var det ngt atmosfäriskt eftersom vi också hade en JOBBIG natt? Hoppas bakslagen också är en milstolpe mot bättre nätter
Lilla snövit
Läste tidigare om ert läkarbesök men förstod aldrig om det rörde sömnen?
Hej.
Vad trist att det finns fler med vakna barn... men skönt att veta att man inte är ensam! Stolmetoden verkar vara typ som Nanny kör på tv?
Hur som helst. Hjalmar vaknar numera ta m f-- massor av gånger (nåja 6-7 gånger...) han är lätt att söva om men det blir ju ändå ett spring fram å tillbaka till hans rum. Idag skulle jag till tandläkaren som jag avskyr... (har alltid dyrbara hål!) och JAG SOMNADE UNDER BEHANDLINGEN!!!! JHur kan man somna med en tandläkarborr i munnen?
I början på tråden skrev jag att några grannar dunkade i väggen när vi precis var inne i en 5MM kur.*arg* Mötte dem ute på gården i morse. De frågade "Hur går det?" "Jo visst det går bra om det inte vore för er lilla flicka som ständigt väcker oss, men jag föööörståååår hur det är så därför har jag inte knackat på er vägg!" (sant är att jag hör deras barn som gråter varje natt men hon väcker dessvärre bara mig
!!! Usch, vad jag stör mig på dem. Hjalmar stör dem inte alls längre eftersom vi numera kör en gråtfri men ack så långdragen kur.
Kram till er alla i tråden! Vi e bäst!!!
välkommen familytime!
Tycker verkligen att du ska försöka åka bort en natt. Risken är väl kanske att du vaknar regelbundet ändå av ren vana men å andra sidan så är du väl helt slut... Men att få samla kraft en natt kan ge så otroligt mycket tålamod för att ta tag i en kur eller bara klara vardagssysslorna bättre.
åååå mamsnest vi kommer också behöva lägga Rut i samma rum som Hjalmar. kommer väl iof börja när hon börjat m välling först. Usch bävar....
M
in pappa (som säkert sluppit all nattvaka m mig å mina tre syskon) försöker trösta mig med de naiva men ändock LITE tröstande orden "Du kommer kunna hämnas när dina barn e tonåringar!"
pasadena
E lillan friskare?
Det verkar som om många barn haft en svacka annars de senaste dagarna! Planeterna? Eller rätt å slätt sjukdomar? Hjalmar vaknade 6 gånger i natt... Å eftersom min kille har börjat jobba igen så blir det bara en kort vila för mig mellan 7 och 8,40.
kramar
Ska vi göra en lista? I en annan tråd? Så att vi kan följa varandra även om det börjar gå bättre? Annars kanske man hoppar av tråden när barnen börjar sova och vi behöver väl solskensberättelser? Höra knepen som funkar...
Skapar en tråd o lägger in den i den här trådstarten...
lottiec
TYPISKT!!! krya på dig. Hoppas att mormor kan ställa upp igen när du e frisk!
Vi ska till Barcelona en helg jag å min kille och lillan, å det ska bliii heeeeelt faaantastiskt att Hjalmar får stanna hemma. Barcelona kommer upplevas på hotellrummet
. Kanske lite sex oxå (haha har ju inte varit så frekvent de sömnlösa månaderna...)
Måste säga att några av er verkligen haft det tufft med fler barn som sovit/sover dåligt.... Bävar att rut ska ha samma problem som Hjalmar.
PS Skriv upp er på listan DS