• michiara

För oss med barn som inte sover!!!

Det är sjukt egentligen..här har man ett barn som aldrig sover..ett barn som oxå börjat tjorva på natten..lik förbaskat vill jag ha ett till

~~ Nykär ~~
  • michiara

idag är den lyckligaste dagen på länge. Min dotter som sovit max 4  timmar per kväll och vaknat cirka 00 varje natt har äntligen vänt lite på sömnen efter vi började med Theralen igen. Visst hon vaknar men inte kl 00 och inte varje natt. Men idag kom beviset på att hon mår lite bättre.. hon har gått upp 2 kg sedan början på jan dvs när jag fick Theralen utskrivet.. hennes mörka ringar runt ögonen är borta och hon är inte lika håglös längre. Hon väger självklart väldigt lite fortfarande eftersom hon har sitt grundproblem men hon har gått över 20 kg-s sträcket iaf

~~ varför ska livet alltid vara så svårt ~~
  • michiara
    Tozza skrev 2008-01-31 20:51:24 följande:
    Visst är det härligt!  När vi körde med theralen och det funkade (ca 3 veckor innan jul) så gick Alizia upp i vikt, 1½år och äntligen över 10kg sträcket, hon utvecklades massor i tal och motorisk, och hon var mer harmonisk. Alizia har aldrig gnällt över lite sömn, utan tvärtom, ju mindre sömn ju mer uppskruvad. Vi fattar inte hur hon orkar, vi går på knäna och hon är som en duracellkanin, överallt hela tiden! Så de flesta utomståendens trodde ju inte på våra sömnproblem, hon som är glad och sprallig! (tills dom var barnvakt en hel dag och såg HUR mycket glad och sprallig hon var) I början på januari kunde vi inte ge theralen pga att Alizia var sjuk så hon har inte fått det på ca 2 veckor och sömnen har ju varit därefter, och nu hade hon gått ner i vikt igen till under 10kg. Sömnen är verkligen livsviktig!
    Andréa hade Theralen konstant mellan cirka 2 års ålder tills hon var 5. Sen fick hon byta till insomningsmedicin i stället och nu har hon både och.

Har ni börjat ge medicinen igen? Min minsta som är nyss fyllda 2 år väger bara 11..jag har smala barn jag en som jag vet om som är lika gammal som henne väger bara 2 kg mindre än andréa gjorde före jul..
  • michiara
    Källan skrev 2008-01-31 21:17:50 följande:
    vi fick atarax till våran lille son i tisdags.vi ska ge 7mljag tyckte dte var jätte mycket.men så kollade vi upp detoch man ger efter hur mycket barnet väger.så natten till onsdag så sov han från 18.30 fram till 04 i en följd.vi var överlyckligamen så provade vi att ge mindre ,då folk i våran omgivning  reagerade och tyckte det var mycket. gav han mindre oj vad han har vart stökig natten tillidag.han är bara 8 mån.kan tyckas att han är liten för att få detta.vi hoppas att hans sömn problem släpper här nu i feb när han har blivit opererad  för öronen.att få i rör i dom. han har vätska bakom bägge trumhinnorna.kan förstå att han tyckerd et är jobbigt att ligga ner.tyvärr skriker han så högt att ingen i familjen får sova när han håller på.så vi är super trötta.även våran 3 1/2 åring.tycker inte om att behöva ge det men vi måste försöka bryta hans stökiga nattmönster.
    fast har doktorn sagt 7 ml så ska det ju vara 7 ml.
  • michiara
    Källan skrev 2008-01-31 21:32:13 följande:
    ja.men folk runt oss tyckte att så mycket ska man inte ge en så liten.men nu följer vi läkarns order utan att bry oss, för vi vet att sömnen är viktig både för han och för oss.har bestämt oss för att inte lyssna på dom!
    ja det e bra det är alltid så att folk utanför har åsikter och ska försöka få en att få lite dåligt samvete och gud vet allt.
  • michiara
    Mamamekko skrev 2008-01-31 21:48:04 följande:
    Jag förstår att Theralen är en sista utväg såklart...Om barnet har svåra sömnproblem och inte går upp i vikt etc, så är det ju befogat, för det visar ju verkligen på att barnet inte mår bra av sömnbristen. Men många gånger så är det ju föräldrarna som mår dåligt av att inte få sova, inte barnen.Och jag tror att börjar man krångla med diverse sömnmetoder alldeles för tidigt, så kan det skapa värre sömnproblem i längden.Nä nu ska jag o lillan sova... Sambon och storebrorsan sover hos sambons mor, så jag inte ska bli väckt av lillen en gång i timmen hela natten, som våra nätter sett ut i ett och ett halvt års tid...puh...O de är borta hela dagen imorrn med, då ska jag bara sova så fort lillan sover. Tur att man har en underbar sambo, skulle inte fixa alla sömnlösa nätter utan honom!
    såklart man mår dåligt när man inte får sova. dagen jag insåg att jag behövde sjukskrivning hade jag varit in på en patients journal och gjort en anteckning och jag kom inte ihåg det efteråt..kände inte igen orden jag skrivit ens.. jag var övertygad att ngn hade skrivit det i mitt namn
  • michiara
    pcalma skrev 2008-01-31 22:14:28 följande:
    Har en flicka på snart 4 år som sedan födslen haft väldigt grava sömnstörningar. Vi började med Theralen till henne då hon var ett år. Hon hade 14 droppar men det hjälpte inte längre, så nu har hon maxdos Melatonin i kombination med Theralen. Det fungerar jättebra och hela familjen får sova och mår bra."Är man inte i det så kan man inte förstå det!!!"Kram till alla kämpande trötta föräldrar!!!
    ja det är melatonin som min dotter oxå har i kombination
  • michiara
    Britha skrev 2008-02-02 14:09:04 följande:
    Theo vaknade bara en gång i natt och det var 04:45 och somnade om 05:30, sovde sedan till 07:30. Vilken underbar natt!! Hoppas att det är på väg åt rätt håll.Barn psykolog samtalen hjälpte verkligen.
    vad sa psykologen då
  • michiara

Nu är Andréa iväg till skolan.. skönt med taxi som hämtar vid dörren Minsta dottern ska på dagis dag - äntligen är kräksjukan över - så jag får vila.. tänk att det ordet kan göra en så lycklig

Till helgen är jag barnledig, fyller hela 30 år så jag ska ha middag och lite fest för några vänner ska bli skoj.. få lite påfyllnad av energin

Vart har fusion tagit vägen`?

• michiara
    Aurora skrev 2008-02-07 21:19:35 följande:
    hur gamla är era barn`?har inte läst hela tråden,Men har en dotter på 3½år som har sen födseln haft sömnproblem,fast man då trodde att det skulle gå över.Har under en enda månad av sitt liv sovit hela nätter,den sista hela natten inföll för två år sen.Vart vänder man sig för råd och stöd?bvc kan inget utan hänvisar till att "det nog går över med tiden"...En bra natt vaknar hon 3-5 gånger..en dålig natt orkar man inte ens räkna..En anhörig tyckte vi skulle be om en remiss till barnpsyk.
    min dotter är 8 år.. ja vart har jag vänt mig genom åren.. barnpsyk..läkare.. första gången hon fick theralen så ringde jag helt sonika till barnavdelningen (eftersom de kände till oss) och bara grät och sa att de fick göra vad de ville med barnet men jag orkade inte mer..tog några minuter så ringde läkare upp och sa att hon skulle prata med personalen och antingen skulle de lägga in andréa så jag fick sova eller så fick jag medicin.. det blev medicin..var meningen att det skulle vara en kort period men den varade flera år.. sen funkade den inte utan hon var vaken och vägrade sova så jag fick byta till Melatonin..har funkat rätt okej men inte bra. Nu har hon både Theralen och Melatonin då det hela blev ohållbart i november och ungen bara sov mellan typ 20-23 och många kvällar hann jag inte ens lägga mig innan hon var klarvaken hela natten.

Bvc är nog inte så mkt att räkna med såna här ggr.. utan man får ta till andra trix. Nu har ju jag det rätt bra ändå eftersom min dotter är inskriven på barnhabiliteringen pga funktionshinder så det är bara att ringa och begära att de ska göra något MEN läkaren där är ofta lika villrådig som jag..
    En halvbra semla e lika meningslös som en fika med ett x, man kan lika gärna vara utan den.
  • michiara
    Tozza skrev 2008-02-07 20:49:55 följande:
    Ang theralen: Har ju kört på det tillåfrån i snart 6mån (hjälp - vart tar tiden vägen). Och ja, det är ju egentligen en insomningsmedicin, men det hjälper ju även barnet att komma ner i djupsömn bättre så det hjälper ju till när barnet sover.Som många skriver så verkar det som dosen måste höjas, och självklart finns det ju ett max tak där med - ett barns kropp/hjärna klarar ju inte hur mkt som helst. Vi började när Alizia var 15mån (9,5kg) med 2droppar i 10dagar, höjde sen efter ca 1-2mån till 3 droppar i 14dagar. Sen efter ytterligare en månad höjde vi till 4 droppar och körde på det ständigt i ca 2månader - och läkaren sa (med viss tvekan) att vi kunde testa 5 droppar i nödfall. Då var hon 1,5år och 10kg. Vi har inte testat 5 droppar för det kändes osäkert. Theralen verkar i ca 5timmar vad vi märkt (effekten verkar komma efter ca 1 timme från intaget), i början när vi gav 2-3 droppar så kunde vi i nödfall ge en dos till om hon vaknade just efter 5 timmar. Tex så gav vi 18.30, och så vaknade hon alltid igen strax efter 00, och då kunde vi i nödfall ge 2 droppar igen. Vi testade det några ggr men det kvittade - hon somnade inte om bättre för det- så vi gjorde det inte igen.Så nää, det är ingen mirakel medicin. Tyvärr. Nu kör vi utan theralen - och på nått sätt så känns det som att det kvittar. Visst att hon med theralen iaf ibland kunde sova i ca 5tim isträck och att första perioden på kvällen var gnska lugn med kanske bara 2-3 snabba uppvak - men det spelar ju ingen roll - therlaen läser ju inte problemet: VARFÖR hon vaknar?Ni som ger theralen, vad för olika undersökningar mm har ni gjort på barnen? Finns det någon medicinsk orsak till varför de får therlaen? Jag måste få reda på varför Alizia vaknar alltifrån 5ggr (väldigt bra natt) till 35ggr - det svaret ger ju inte theralen mig. Nått är det ju som gör att hon vaknar så mkt - och har gjort i snart 1 år!! (ja fram tills hon var 8-9mån kan man ju inte räkna med annat än att hon vaknar flera ggr per natt så jag räknar inte med att det var sömnproblem då - även fast det var skittufft och jag hade sömnproblem)Jaja, nu har hon iaf somnat.... 
    våra läkare har alltid sagt att det är pga av hennes adhd som hon inte sover.. att hon inte kommer ner i djupsömn och om hon vaknar till så är det från 0-100 på en sekund, då är hon klarvaken. vi andra vanliga människor kan ju ligga och dra oss, vända på oss och fundera på om vi verkligen inte kan somna om några minuter, eller vi vänder på oss, blundar och somnar. Det kan inte dessa barn. Det låter logiskt i mina ögon iaf med tanke på vad handikappet innebär så jag litar på det.
    En halvbra semla e lika meningslös som en fika med ett x, man kan lika gärna vara utan den.
  • michiara
    Tozza skrev 2008-02-09 10:47:13 följande:
    Det låter EXAKT som min dotter, alltså hon ihinner knappt vakna innan hon är uppe. Var hon så när hon var mindre med?
    ja hon har alltid varit så.. fast de två första åren i hennes liv trodde jag ju att det var normalt, att bebisar var så och det kan de väl vara oxå antar jag men livliga, speedade barn har nog lättare att ha dessa sömnbesvär än normala bebisar.. eller nu tjorvar jag in mig i mina egna tankegångar men jag menar nog att barn som är livliga och speedade under dagen även är det på natten och aldrig når djupsömn utan ligger som på aga typ.. eller är jag ute och cyklar nu tror ni?
    Är man vuxen nu?
  • michiara

kollar in lite, har varit lite frånvarande för vi är sjuka igen. andréa ligger däckad i körtelfeber - är jättedålig stackarn. Har haft över 40 graders feber sedan i måndags.. så nu får hon vakna hur mkt hon vill på natten själv ligger jag i jordens influensa för 4.e gången sedan i julas.. fattar inte vad det är för fel på mig men det är verkligen ingen höjdare att ta hand om sjuka barn när man knappt kan resa på sig själv.

Syss Inha skrev 2008-02-14 02:46:01 följande:
    MOHAHAHA-ha-ha-ha...*ett häxlikt urtrött ironiskt skrockskratt*Barnet här hemma är 8 år. Vart uppe 4 ggr inatt (hittils) 5 ggr igår natt, 3 ggr i förrgår.Såååå... Lycka till.
    jag hoppas du inte menade det så elakt som det låter ditt inlägg, att jag är överkänslig pga förkylningen.. gud vad jag skulle vara nöjd om min 8-åring vaknade bara 5 gånger per natt!
    Treo och Otrivin..livselixir
  • michiara
    Källan skrev 2008-02-16 19:56:27 följande:
     ikväll flyttade vi över rasmus till hans rum.hoppas att han soverbättre av det.inatt var han vaken 00.30-01.3003-04 05-06.30 sov sen 1/2 timme och ville sen börja in dag kl 07.tur att mamma och pappa la sig tidigt igår kväll.men så trött man ändå känner sig.sen sovit  2timmar på hela dagen, så han la sig ikväll 18.40.får se nu hur natten blir  nu.?
    hoppas för er skull att ni får sova lite iaf..

jag funderade lite på vad som är värst.. att barnen vaknar och inte somnar om eller miljarders uppvak?
  • michiara

alltså vad lider man mest av som förälder? att somna och sen behöva vakna tusen ggr kan ju göra vem som helst tokig.. om man inte ens hinner somna så visst är man sjukligt trött men man slipper ju dom där hemska uppvaknandena iaf

• michiara

andréa har ju inte direkt massa uppvaknanden utan hon vaknar ju och somnar inte om. och jag var helt färdig här i början på januari innan jag blev sjukskriven av att inte få sova..många kvällar hann jag inte ens lägga mig..men jag tror iaf att behöva vakna hela tiden är snäppet värre

• michiara
    Shannara skrev 2008-03-01 10:47:43 följande:
    Jag bor här i min fyra med alla mina fem trollungar och han bor 45 min åt det hållet *pekar* i sin tvåa... Sen är han här när han har tid för att träffa oss...
    det låter som här.. pappan orkar inte bo här med oss utan bor i en egen lägenhet cirka 45 min härifrån
  • michiara
    Shannara skrev 2008-03-01 11:59:08 följande:
    Trodde jag var ganska ensam om det... *ler*
    nej några stycken är vi nog.
    Applemum skrev 2008-03-01 12:02:42 följande:
    Ha ha Otroligt?! För som jag fattat det så verkar ju båda ni fortfarande vara tillsammans med era karlar?! Men ack ja... Det verkar ju faktiskt skönt. Kanske ska föreslå det för min kille med... Att han får flytta 45 min dit *pekar i olika riktningar* Mamasnest har ju oxå sin kille på distans på ngn oljeplattform ngnstans...
    ja vi är särbo sedan några år tillbaka. pappan har varit här mkt nu när andréa inte sovit och han är ju helt död på morgonen.. det är sååå synd om honom som har varit vaken och sen måste jobba mig är det inte lika synd om för jag är van och jag har inte lika jobbigt jobb hahaha
  • michiara

godmorgon..här har det var en sån där jätterolig natt igen.. andréa har vaknat varannan timme sedan kl 21 igår kväll. är som en död sill! usch vilken hemsk dag det här kommer bli.

Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!