• Mamasnest

För oss med barn som inte sover!!!

Tvillingmamma2007 skrev 2008-01-08 09:02:16 följande:
    Nej jag har inte heller vågat göra det hittills men vad kan hända som inte kan hända när de sover inne egentligen? Vi bor ju på landet vid egen väg och har 1 granne som inte ens är hemma dagtid. Funderar på att göra det snart då jag är så trött! Men vågar inte som sagt och sen vaknar de ju efter ca 30 min ibland också och behöver vagnas...
    Om jag bodde så och verkligen behövde sova så skulle jag köra ner en babywatch i vagnen och snarka några minuter på soffan helt klart. Vad gör man när man inte kan hålla ögonen öppna???
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Nu får det snart vara nog tycker jag. Äldsta pojken har fortfarande runt 40 graders feber, lillan kräks så fort jag matar henne och mellanflickan skriker för att hon har kräkfobi och är uttråkad. Vi har varit sjuka sedan strax före jul och inte kunnat åka någonstans så alla börjar verkligen klättra på väggarna nu.
    Båda de äldre barnen har kräkfobi men på olika sätt. Mellantjejen anskyr allt som är kletigt och blött så hon är livrädd att hon ska få kräket på sig när lillan kräks. Stora pojken kräktes för första gången när han var 7 år gammal och det blev väldigt traumatiskt för honom så han är livrädd att han också ska kräkas. Sist när sambon hade magsjukan låste pojken in sig på sitt rum och kom inte ut på flera dagar annat än när han gick på toaletten (tur att vi har 2 st). Ni kan ju tänka er dramat som utspelar sig här hemma varje gång lillan kräks med andra ord.

Tvillingmamma2007: Jag låter lillan sova ute morgon och eftermiddag och inne på lunchen så att hon är van vid båda. Till slut blir det ju ändå bara lunchluren kvar och då kan det vara bra om man kan variera.

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Fusion: JAg har en kompis som blev sjukskriven för att hennes barn inte sov så det SKA gå.
    Sover han på mage eller rygg och hur beter han sig när han vaknar och har svårt att somna om?

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Fusion: Då verkar det ju mer som om han är rädd än har ont. Jag uplever att barnen sover lugnare på mage eftersom de inte rycker till som du beskriver. Bara ett av mina barn har jag lyckats få att sova på mage så det är ju inte så "bara". Allt annat jag kan komma på för att motverka det kan jag inte rekomendera pga riskerna för PSD. JAg har jobbat med handikappade med samma problem så annars vet jag ju lite knep.
    Kanske växer han ifrån det snart, det kan ju vara drömmar som har med utvecklingen att göra?!

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Fusion: Hur gammal är han nu? En del säger att nappen stör sömnen. JAg vågar inte säga det eftersom mitt enda nappbarn var den som sov bäst.
    En annan tanke är, vad händer om ni rullar över honom till mage när han sover?

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Fusion skrev 2008-01-08 13:09:33 följande:
    Mamasnest: Han är 4½ månad ..Napp har han väldigt sällan utan den har han mest bara när han ska somna in sen så pluppar den ut..vilket kan vara lite jobbigt för har han inte somnat in tillräckligt när nappen åker ut så vaknar han igen...
    Då kanske han tillhör de barn som nappen stör för?! Om han vänjer sig med att somna utan den så kanske han inte vaknar för att han saknar den?! En tanke bara... Som sagt, mitt enda nappbarn sov ju som en stock...
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest
    Fusion skrev 2008-01-08 13:21:30 följande:
    Nu har han precis somnat i en barnvagn ute i hallen , han somnade utan napp och sen står det en radio med lite lugn musik på golvet..heheLäkaren ringde precis och sa att han inte kan sjukskriva för en sån här sak utan jag får sjukskriva mig själv 1 vecka och hoppas att det blir bättre...Jag sa det, att är det bättre att jag fortsätter som vanligt med jobb och sömnlösa nätter och sen kommer tillbaka utbränd och förstörd.. jo jag förstår din tanke sa sjuksystern och det gör nog läkaren med men han kunde inte göra det ...man blir ju så förbannad ...
    Säg att du har fått problem med hälsan pga sömnlösa nätter! Magen kan krångla, migrän är nog inte ovanligt, yrsel och massa annat kan säkert också orsakas av att inte få sova. Överdriv lite om det behövs, annars kanske du blir sjuk på riktigt.
    Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Pasadena: Hon måste ju inte somna direkt när du lägger henne, bara inte vara ledsen. Om hon vill ligga och plocka med täcket och filosofera så gör det inget enligt kuren.
    När hon inser att ingen kommer att servera henne roligheter när hon hör ramsan så ger hon kanske upp. Till slut brukar poletten trilla ner även om det ibland tar tid.

Usch här hemma är det inge kul. Sonen har fortfarande 39,5 i feber och inga andra direkta symptom. Mellantjejen klättrar på väggarna och lillan har kräkts hela dagen. Jag springer mellan tvätten och mina skrikande barn hela tiden och det finns inget jag kan göra för att få dem att må bättre. Undra hur natten blir...

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Michiara: Mm, jag tror att det är magsjuka. Jag gick nyss och kollade till henne och hon hade kräkts igen. Det är snart 24 timmar sedan hon började kräkas, hur länge kan det hålla på egentligen??? Dessutom kräktes hon inget mellan kl 13-20 trots att hon ammades 3 ggr.

Applemum: Sambon åkte på jobb i lördags natt och kommer hem nästa söndag. Min mamma brukar hjälpa till men hon får besök från Holland på fredag så hon kan verkligen inte bli sjuk. Det är väl bara att bita i det sura äpplet och fortsätta torka kräk och servera Alvedon hela nätterna...
    Jag hittar fortfarande ingen snygg overall, men just nu ligger tröstshopping via nätet HÖGT på priolistan. Antingen blir det lite danska barnkläder eller så spanar jag över Atlanten på lite roliga saker. Lite kul måste man ju få ha i det jobbiga. Oskyldig

Trebarnsmamma på heltid
  • Mamasnest

Här är det ingen förädring till det bättre. Sonen är inne på tredje dagen med hög feber och lillan kräks än. Det nya är att båda tjejerna har diarré.
    Trots allt detta så tror jag att jag vinner "sova-bäst-tävlingen" i natt. Jag somnade 23 och sov till 03, ammade och sov till 05, ammade, lillan kräks och jag tvättar henne och byter i sängen. Sedan sov båda tjejerna oroligt mellan 05-06.30 då vi gick upp.
    Sjukvårdupplysningen säger att jag måste avvakta tills i morgon med båda barnen. Lillan har ju kräkts i över 30 timmar nu och sonen haft 39,5 i feber utan andra symptom i 3 dagar.
    Nu kan det väl ändå inte bli värre???

Trebarnsmamma på heltid
Svar på tråden För oss med barn som inte sover!!!