• Wictooria

Lite små äcklig fråga

nu är det såhär att jag har fått mask i magen(vanlig springmask/spolmask). Är detta farligt för fostret? Är i vecka 11 imon.

Och även, (någon som kanske varit i samma situation, eller vet) är det okej att ta dom vanliga avmasknings pillerna dem med rött färgämne?

Lite små äckligt kanske vissa tycker men whatever, man måste ju fråga. :)

• Svar på tråden Lite små äcklig fråga
  • Wictooria

Nej, man måste vara väldigt noga med hygienen bara och byta lakan och sådant ofta.

Om man råkar ta på ett ställe där det finns mask ägg och sen går o äter en macka ex.

Så man får tvätta händerna ofta.

• slovenly

alltså förlåt men ja blir lite nervös... (mina katter har typ mask hela tiden å ja vill inte bli smittad)

men:
    hos katter existerar inte ens springmask så därifrån har ni definitivt inte fått det...

vad jag vet finns det bara en sorts mask som smittar från katt till människa men den finns inte ens i sverige!

så om ja har fel vill ja gärna veta det! Fundersam

♥Rasmus 070209♥
  • Wictooria
    slovenly skrev 2007-12-17 22:14:31 följande:
    alltså förlåt men ja blir lite nervös... (mina katter har typ mask hela tiden å ja vill inte bli smittad) men:hos katter existerar inte ens springmask så därifrån har ni definitivt inte fått det... vad jag vet finns det bara en sorts mask som smittar från katt till människa men den finns inte ens i sverige!så om ja har fel vill ja gärna veta det!
    Joda, det smittar från katter till människa. Jag pratade med en vetrinär i förrgår om detta. Och oftast blir alla smittade eftersom det är så lätt o bli smittad.
  • MrsNelson

jag har hört precis som du! Vanlig springmask kan katter inte få...

slovenly skrev 2007-12-17 22:14:31 följande:
    alltså förlåt men ja blir lite nervös... (mina katter har typ mask hela tiden å ja vill inte bli smittad) men:hos katter existerar inte ens springmask så därifrån har ni definitivt inte fått det... vad jag vet finns det bara en sorts mask som smittar från katt till människa men den finns inte ens i sverige!så om ja har fel vill ja gärna veta det!
  • MrsNelson

jag tror att du har pratat med en vet som inte vet vad han/hon pratar om eller så har du missuppfattat det hela...
    springmask är inte samma sak som spolmask hos katt. springmask kan katter öht inte få.
    Spolmaskägg kan männsiakn få i sig från lådan tex och i ytterst sällsynta fall kan du bli sjuk.

• Wictooria

Men kom inte o säg till mig att jag har fel när jag har kollat upp dett jävligt noga. Ni kan ju tro vad ni vill men det smittar från djur till människa och tvärt om.

Svar på tråden Lite små äcklig fråga