• Wictooria

Lite små äcklig fråga

nu är det såhär att jag har fått mask i magen(vanlig springmask/spolmask). Är detta farligt för fostret? Är i vecka 11 imon.

Och även, (någon som kanske varit i samma situation, eller vet) är det okej att ta dom vanliga avmasknings pillerna dem med rött färgämne?

Lite små äckligt kanske vissa tycker men whatever, man måste ju fråga. :)

• Svar på tråden Lite små äcklig fråga
  • Wictooria

Så sa hon vad jag skulle behandla katterna med och sen ringde jag och frågade på sjukhuset vad jag skulle behandla mig med.

• ixxia

ts>> springmask smittas INTE genom djur, min dotter har haft springmask massa ggr, då det ha gått på dagis till å från.. Ja har varit i kontakt med detta alldeles för många ggr och det är ett helvete att få bort, eft smittan är luftburet,, städa städa, vi fick tom ta bort alla mjukisdjur eft det kunnde "landat" maskägg på dom.
    Jag har en superstor parasitfobi och jag VET att det inte smittat från katter, tro mej.

Hoppas du blir fri från detta snabbt, det är jättevanligt och ja lovar dej att när ni får barn i huset så kommer detta garanterat tillbaka ngn gång.

Lycka till, kram.

jaaa, vi ha en sån där farlig KAMPHUND ihop med våra barn...
  • Hannah76

Försök att få reda på mer vilken typ av rundmask, eftesom det är avgörande för vilken behanding du ska ta.

• Hannah76

Har dina katter mask nu?
    Spingmask kan smitta från djur till människa, men endast genom att de är bärare till äggen i pälsen, de kan inte själva få just springmask men springa runt med ägg i pälsen. Därför ska man se till att tvätta sina husdjur när någon i familjen drabbas av mask.

• Babe

VÄnnen!! Ta kontakt med din vårdcentral eller en MVC- doktor typ NU. Människan kan visst få mask. MEN, kolla upp med en doktor för att få en behandling som passar dig under graviditeten. Och behandla katterna samtidigt + ev andra medlemmar i familjen, kolla vad doktorn rekommenderar. Lycka till. Det fixar sig, men lita bara på en doktor, som har medicinsk kunskap och vet vad som gäller. FL är nog ingen direkt "säker källa" för medicinering... Lycka till/ Babe

• MammaMi83

många elaka svar du fått endå...ring fler vetrinärer o hör vad dom säger oxxå,kan du gå till motatack i värsta fall...men hoppas du bir av med detta o att det inte kommer tillbaka...

Med Cassandra 021206, Och gravid BF 080111
  • Babe

(efter mamma mi83:s inlägg:)
    Men snälla, inte ska hon till en veterinär, de tar hand om DJUR inte gravida kvinnor. Tycker också att svaren du fått är grymt oempatiska. Men snälla, du ska söka hjälp hos en DOKTOR, de vet hur MÄNNISKOR behandlas, speciellt nu när du är gravid...
    Babe

• seadwarf

denna länk klistrade ts själv in...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rundmaskar

om man då läser under springmask, så ser man att katter inte kan ha den typen av mask, däremot kan de sprida ägg o på så vis smitta till människor... katterna kan ju såklart avmaskas ändå, men inte mot just den typen av mask.. utan då är det  bad för de som gäller.. personligen tror jag dock inte det är så vanligt med just smitta via djur.. utan oftast får man det nog från t.ex dagis... räcker att man missat handhygienen och råkat ta på ett "smittat" ställe... men det är inte nå vetenskapligt, utan vad jag själv tror..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Springmask

spolmask är en annan sorts mask... så att skriva springmask/spolmask blir alldeles missvisande... denna länk visar hur spolmasken ser ut, de är större än springmask:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spolmask

springmask är vanligt.. har haft det här hemma ett par omgångar, det är lätt att känna igen klådan och ofta kan man se de små maskarna... behandla med Vanquin (receptfritt på apoteket)... man behandlar hela familjen först en gång, och sedan ytterligare en gång efter ca 2 veckor.. tvätta gärna av dörrhandtag o så med ytdesinfektion, byt sängkläder o.s.v för att vara på den säkra sidan...

• MammaMi83

det jag menar är att hon har skrivit många ggr att vetrinären sa att det smittas djur-människa-djur osv....men folk säger att det inte gör det....trots att hon PRATAT med en vetrinär

Med Cassandra 021206, Och gravid BF 080111
  • Hannah76

Folk har väl presenterat fakta i denna tråd? Det är väl inte att vara elak, snarare görs väl det av välvilja. Ts har fått massa fakta o tips.

• seadwarf
    MammaMi83 skrev 2007-12-19 11:40:21 följande:
    det jag menar är att hon har skrivit många ggr att vetrinären sa att det smittas djur-människa-djur osv....men folk säger att det inte gör det....trots att hon PRATAT med en vetrinär
    sv.wikipedia.org/wiki/Springmask

läs länken... just springmask finns inte som parasit hos katter, däremot kan de sprida äggen.. rimligtvis kan vi säkert sprida ägg till deras pälsar då oxå, men inte till tarmarna...

iofs var detta inte ts fråga.. den har det redan svarats på ... det är helt ok att ta Vanquin som gravid... :)
  • seadwarf

"En vanlig uppfattning är att barn får springmask från hundar och katter. Det är fel. Springmask finns bara hos människor och vill inte flytta till någon annan art. Det vill heller inte de maskar som trivs hos våra svenska husdjur."

http://www.apoteket.se/rd/d/4129

"Barnens springmask smittar inte till eller från hund, katt eller andra djur. Ett känt påstående är att springmask smittar från

djur till människor. Detta är fel. Parasiten är strängt värddjursspecifik, det vill säga att människans springmask smittar bara människa."

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Zoonoser/Sjukdomar-som-felaktigt-betraktas-som-zoonoser/

länkar från apoteket samt statens veterinärmedicinska anstalt...

en fråga till ts, har du sagt springmask eller spolmask då du ringt o frågat? för spolmask är väldigt vanligt hos katter och kan finnas hos både människor och djur... men det är alltså inte samma sorts mask som springmask....

hehe, egentligen är inte denna frågan viktig för mig ens... är bara hemma o inte har så mkt att göra just nu .. o rätt ska vara rätt *s*
  • MrsNelson

Det har absolut inte varit min mening att vara elak på något sätt! Men tyvärr har det som ts skrivit inte varit riktigt, vad det beror på vet jag inte. Och jag kände att jag var tvungen att säga något om det eftersom jag inte tycker att det är bra om det sprids att tex springmask smittar mellan katt-människa.
    Jag ville bara upplysa om hur det ligger till!

• MrsNelson
    seadwarf skrev 2007-12-19 11:53:14 följande:
    ... en fråga till ts, har du sagt springmask eller spolmask då du ringt o frågat? för spolmask är väldigt vanligt hos katter och kan finnas hos både människor och djur... men det är alltså inte samma sorts mask som springmask....
    Men den sortens spolmask som katter har är inte samma sort som människor kan få.
  • seadwarf
    MrsNelson skrev 2007-12-19 11:57:28 följande:
    Men den sortens spolmask som katter har är inte samma sort som människor kan få.
    nej, det är sant .. lite otydligt där... tänkte att det kanske lättare kunde blivit missförstånd om det var spolmask hon sagt...
  • MrsNelson

jo det kan säkert ha varit något sådant.

seadwarf skrev 2007-12-19 12:04:22 följande:
    nej, det är sant .. lite otydligt där... tänkte att det kanske lättare kunde blivit missförstånd om det var spolmask hon sagt...
  • Elino

Hello!
    Katter har inte springmask men är spridare av dessa. de tar med dem in från naturen via pälsen. man kan få springmask av osköljda frukter, grönsaker mm oxå.
    Kanske var nån som skrivit detta redan? Orkade inte läsa allt!

Läskiga är dom iaf. Hade katt under min uppväxt och känner igen problemet!

• Längtandsfull

hej jag har en fråga om detta ämnet...

jag har bf idag och har fått mask i magen (vet dock inte vilken men det låter som om springmask är den vanligaste på människor)

nu undrar jag om detta överförs till mitt barn i magen?
    kommer bäbisen födas med mask i magen?

är jätte orolig över detta snälla hjälp mig....

hur skall jag gå tillväga nu?

Svar på tråden Lite små äcklig fråga