• Trinity78

Äggröra

Ja, jag vet. Äggröra är en av de lättaste rätterna man kan göra men jag tycker inte att min äggröra blir så bra. Kanske har jag för hög värme? Hur gör ni för att det ska bli bra och krämigt?

Gravity always wins
  • Svar på tråden Äggröra
  • mosterYster

Jag lägger en klick smör i stekpannan, häller på lite mjölk och knäcker sedan i ägg. Sen är det bara att röra i botten tills det är lagomkrämigt. Jag brukar krydda med salt och vitpeppar.

• Atamon

Jag gör äggröra som det står i Vår Kokbok, gör om mängderna i recepten så att det blir för en person
    Jag har för mig att jag tycker bättre om äggröran med mjöl, och att jag tycker den är enklare att göra.
    Äggröra utan ägg blir gulare och sägs bli mer krämig än äggröra med mjöl (enkel äggröra)

För fyra portioner
    Äggröra utan mjöl (även kallad fin äggröra)
    2 msk margarin eller smör
    8 ägg
    4 msk mjölk
    1/2 tsk salt
    (peppar, örtkrydda)

Till mindre eller större sats:
    Beräkna 2 ägg och 1 msk mjölk per portion

Smält fettet i en vid kastrull. Lyft kastrullen från värmen. Knäck ett ägg i taget i en kopp, häll dem och mjölken i kastrullen, tillsätt saltet. Rör sönder äggen med trägaffel så att de blandar sig med mjölken.
    Sätt kastrullen på _svag_ värme och rör försiktigt mot botten tills äggsmeten blivit mjukt krämig. Mal ev över lite peppar eller smaksätt med smulad örtkrydda, t ex basilika eller oregano

Äggröra med mjöl (även kallad enkel äggröra)
    4 portioner

1 1/2 msk vetemjöl
    3 dl mjölk
    4 ägg
    1/2 tsk salt
    1 msk margarin eller smör

Vispa först ut mjölet i lite av mjölken. Tillsätt resten av mjölken, ägg och salt, vispa samman till en smet.
    Smält fettet i en kastrull på svag värme. Häll i äggsmeten och rör med en trägaffel mot botten tills äggröran blivit tjock och krämig. Smaksätt som ovan.

• Biene

Jag brukar aldrig ha mjölk eller mjöl i äggröran, utan rena ägg som rörs i teflonpannan.

Däremot brukar jag ibland ha lite riven ost och finskuren skinka i, samt hackad gräslök, persilja eller liknande, ibland även finhackad lök och tomat, beroende på vilken smak jag är ute efter. Men det är kanske inte så här man gör äggröra på svenskt vis...

• mosterYster

Den blir krämigare med lite mjölk i, definitivt godare än utan - tycker jag i alla fall...

• annca

Väldigt god och krämig äggröra:

Smält ett par msk smör i en tjockbottnad kastrull.
    Ha värmen på medel.
    Knäck i äggen, vi brukar ha 4 ägg till två port.
    Rör i 3-4 msk grädde! Viktigt att det är grädde, inte mjölk. Funkar dock bra med matlagningsgrädde.
    Rör hela tiden!
    Du ser själv när du tycker konsistensen ser bra ut.
    Tag då GENAST kastrullen från värmen.
    Smaka av med salt och peppar.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Fjällräven

Varför blir min äggröra vattning? Det är som att när den är klart, så blir det som ett vatten och sen själva äggröran då. Jag använder ägg, mjölk/grädde salt och peppar. Och sen smör till stekning då.
    Brukar det bli så för nån annan?

• Ellah

Jag brukar ha grädde i, då blir den som hotelläggröra.

Svar på tråden Äggröra