• Lilja84

Janssons frestelse utan anjovis

Ja jag vet anjovis är ju egentligen huvudpoängen med janssons frestelse , annars blir det ju mer vanligt fiskgratäng än nått annat , men jag verkligen hatar anjovis ,har försökt i alla år att tycka om det men det går bara inte .
    Vad för fisk passar sig bäst (och i vilken form , rå,rökt,gravad osv osv ) och ändå ger lite karaktär åt gratängen som inte är anjovis , så det inte bara smakar typ torskgratäng .

Livet går vidare vare sig du vill eller ej.
  • Svar på tråden Janssons frestelse utan anjovis
  • Lilja84
    Trinity78 skrev 2007-12-18 13:03:53 följande:
    Jag hittade ett recept på Tasteline:Vegetarisk Jansson4 port8 st potatisar, skurna i smala stavar1 gul lök, skivad1 msk ströbrödGräddblandning:3 dl grädde1,5 krm kryddpeppar5 st nejlikor1/2 tsk saltFrästa champinjoner:3-4 st färska champinjoner, skivade0,5 krm kanel0,5 krm kryddpeppar2 krm salt1 msk flytande margarinGör så här:Koka upp grädden med nejlikor, kryddpeppar och salt. Låt dra i ca 15 min, sila bort nejlikorna och lägg i den skivade löken och koka upp igen. Låt stå och dra tills champinjonerna är stekta.Skär champinjonerna i mindre bitar och fräs dem i flytande margarin. Krydda med kryddpeppar, kanel salt.Varva champinjoner, lök och potatis i en ugnsfast form. Häll över grädden och strö till sist över ströbröd.Grädda i ca 1 timme och 10 min i 200 grader
    Va lite mycket julkryddor i samma gratäng för min smak , men tack för receptet .
  • Vanesjka

Jag är vegetarian och har aldrig i mitt liv ätit Janssons. Jag brukar göra en med quornfärs. Jättegott!

• Lilja84
    jennie ellie skrev 2007-12-18 13:02:36 följande:
    Lax?
    gravad, rökt, rå (alltså inte förbered eller kryddad ) ?
  • Lilja84
    SusanneJ skrev 2007-12-18 13:07:08 följande:
    vi brukar ha köttfärs istället för ansjovis. super gott.
    det lät musmsigt det med

Nu börjar jag få beslutsångest istället hehe
  • jennie ellie

Beror på hur stark smak man önskar, rökt i små små strimlor eller rå för mildare smak

Lilja84 skrev 2007-12-18 13:08:53 följande:
    gravad, rökt, rå (alltså inte förbered eller kryddad ) ?
  • lollsanT

Brukar göra en vanlig med anjovis och en med rökt skinka i. Gillar inte heller anjovisen *blää*
    Det där med lax lät oxå intressant. Vet att gravad grillad lax är god så varför inte i "jansson" =)

• jennie ellie

Gillar man lukten av janson men inte tanken på fisk m ben i så ta lite av spadet bara och häll i.

• MrsNelson

det ska finnas något recept med bacon...men jag vet inte var...

• Lilja84

Tackar ska ni ha allihopa , nu gäller det bara att bestämma sig också

Svar på tråden Janssons frestelse utan anjovis