• Lilja84

Janssons frestelse utan anjovis

Ja jag vet anjovis är ju egentligen huvudpoängen med janssons frestelse , annars blir det ju mer vanligt fiskgratäng än nått annat , men jag verkligen hatar anjovis ,har försökt i alla år att tycka om det men det går bara inte .
    Vad för fisk passar sig bäst (och i vilken form , rå,rökt,gravad osv osv ) och ändå ger lite karaktär åt gratängen som inte är anjovis , så det inte bara smakar typ torskgratäng .

Livet går vidare vare sig du vill eller ej.
  • Svar på tråden Janssons frestelse utan anjovis
  • Plumsan

Är det konsistensen du hatar så finns det nu ansjovispastej på tub att köpa. Den blandar man med grädden vilket ger en väldigt mild och jämn smak åt "gratängen". Är det smaken du hatar så måste du väl ersätta den helt med något annat, typ varmrökt lax.

• mosterYster

jag har gjort fuskjansson med strimlad salami. Salt, kryddigt och gott - men ingen ansjovis.

för övrigt håller jag med om att janssons per definition är tändsticksstora potatisstrimlor varvat med strimlad lök och ansjovis, sen ska det vara grädde och till sist ströbröd och smörklickar överst. Så min "salamijanssons" är som jag skrev en fuskjanssons...

• Lilja84
    Plumsan skrev 2007-12-18 13:21:19 följande:
    Är det konsistensen du hatar så finns det nu ansjovispastej på tub att köpa. Den blandar man med grädden vilket ger en väldigt mild och jämn smak åt "gratängen". Är det smaken du hatar så måste du väl ersätta den helt med något annat, typ varmrökt lax.
    det är smaken hehe , jag bara fixar det inte , jag har försökt sen barnsben och ätit en liten bit varje jäkla julafton och det smakar lika illa ändå , men i år kan jag fixa egen mitt sätt
  • Söta Nasse

svenssons frestelse heter det om man gör utan anjovis.

♥ En till pojke eller en tjej? Vad blir det tro?♥
  • Lilja84
    mosterYster skrev 2007-12-18 13:22:03 följande:
    jag har gjort fuskjansson med strimlad salami. Salt, kryddigt och gott - men ingen ansjovis. för övrigt håller jag med om att janssons per definition är tändsticksstora potatisstrimlor varvat med strimlad lök och ansjovis, sen ska det vara grädde och till sist ströbröd och smörklickar överst. Så min "salamijanssons" är som jag skrev en fuskjanssons...
    Men du nu blev det juu ännu svårare att välja .
  • mosterYster

hehe

jag tycker nog att den med salami blir bäst: salamin är mer smakrik och kryddig än både lax och bacon och skinka. Lite oliver och olivspad i är också rätt gott.

• principisessan

när jag var liten gjorde mamma en vanlig janssons o en med skinka i istället som vi ungar gillade då iallafall.. dock inte ätit detta sen jag var liten så jag vet inte hur pass gott det skulle vara idag.. har lärt mig o äta vanlig janssons nuförtiden

• mHalmstadsmamma

Lilja...Jag skär isterbandet i slantar och varvar den med potatisen på med grädde och shyyys in i ugnen...blir smaskensgott.

• Lilja84

Det blev varmrökt lax som jag ska ha till gratängen för mest smak efter en hel del beslutsångest

• MissPearl

Jag gillar matjesill bättre än ansjovis...och vill man inte ha fiskbitarna så kan man bara använda spadet, ger god sälta

• Kaiserdom

vi gillar inte ansjovis  så istället för en jansonns gör vi en eriksson, dvs utesluter ansjovisen helt och har skinka i istället *mums*

~Rebecca 06-12-28~
Svar på tråden Janssons frestelse utan anjovis