• JFL

Sockerpullornas tråd

Maria: Helt sagolik. Hibiskusen ser verklig ut

I ღ cakes
  • JFL

Är hemma med kräksjukt barn och jag mår lite kymigt, så jag orkar inte skriva så mycket idag (det är knappt så att jag fattar vad ni ens skriver om). Är bara inne och vinkar.

Slängpuss till Pankis, vad kul att du har börjat rita igen och att de finner en ro idetm iallafall tolkar jag det så
    (jag har inte svarat dig ang tatueringen för att jag gillar inte tatueringar och har ingen åsikt om den)

I ღ cakes
  • JFL

Är det ingen som vill gå Carol Hacox-kursen med mig i mars. Vi ska göra kalla med stora blad. Cake&Design ordnar den iom att de flyttar till större lokaler.

I ღ cakes
  • JFL
    rimmis skrev 2008-02-19 17:41:57 följande:
    Maria: Det är väl så att man inte kan köpa varenda bladutstickare och veiner, blomma för blomma. Då har man ju gjort av med ett par hundra för varje ny blomma som man gör. Eller är det så man gör??  Jag vet inte vart jag ska börja? *suck*
    jag har gjort så för att få de utstickare  jag behöver. Köper när jag har behovet och på så sätt blir det inte så jättedyrt för plånboken på en gång. + att jag bara köpt det jag behöver.

Visst har det hänt att jag köpt på mig extrasaker, men de sakerna blir oftast liggande.
    I ღ cakes
  • JFL
    rimmis skrev 2008-02-19 19:10:09 följande:
    JFL: Så man köper alltså t.ex. Calla Lilly great impressions och tar en utstickare för kallor. Kan det inte bli fel? Då det är olika märken etc..Jag är lite Clueless här faktiskt!
    Vännen, jag är nog för sjuk för att förstå, jag fattar inget. Hjärnan vägrar att fungera.

Kanske kan svara en annan dag när hjärnan är samarbetsvillig.
    I ღ cakes
  • JFL
    Sexymala skrev 2008-02-20 12:30:12 följande:
    GAH! Giv mig kraft och få mig att förstå!Varför varför läser folk inte trådstarterna?! Ha?? Snacka om att lusten och humöret försvinner när man läser något som absolut denne person hade fått svar på om hon läst ts.. Inte konstigt att jag känner mig som en tjatkärring. Försöker hålla fingranra i styr, men snart kläcker jag nog ur mig nått väldigt ogenomtänk (eller så ÄR det det.. ) i tårttråden, så kanske bör hålla mig borta, eller inte skriva något alls.. Men jag blir verkligen galen.. (tvungen att skriva av mig lite i denna tråd, för här tar folk iaf inte illa upp.. )
    Åh jag VET! Har fått bita mig i tungan några gånger, dvs smälla mig på fingrarna för att inte skriva nått elakt. Har ett GB inlägg som jag inte har svarat på, eftersom hon fick svar i tråden och sen hade det räckt för henne att läsa TS i tråden så hade hon inte behövt att fråga i min GB. Kan inte svara henne snällt just nu, så jag låter bli.....
    I ღ cakes
  • JFL
    Ankmor skrev 2008-02-21 20:46:42 följande:
    Titta på dessa! Jag vill ha!!!www.isabellasmith.com/ecommerce-products/view...
    Jag har sådana , köpte på Verner och Verner när de fanns i Täby C (åh vad jag saknar den butiken, har ingen vettig köksaffär i närheten längre), en i 12 cm och en i 16 cm. Dyra som bara sjutton. Underbara om man ska göra en liten tårta på en stor.
    I ღ cakes
  • JFL
    Fru Humla skrev 2008-02-21 22:00:51 följande:
    hej tjejer!ska handla lite från kakburken. nån som har lust att hjälpa en sprits-amatör?vilka tyllar är ett "måste" att ha? jag har en liten stjärntyll som jag har gjort kristyrblommor med och en bladtyll åsså min jättestora korgtyll.men jag saknar nåt bra när jag ska spritsa grädde tex som jag gjorde på min frukt och gele tårta, då använde jag den lilla stjärntyllen men den kändes väldigt liten.tänkte att jag kanske klarar mig med ett par tre stycken till om jag får hjälp att välja de bästa
    Oj, vilken fråga. Jag var tvungen att gå ner och hämta alla mina tyllar, nu när jag räknat de visar det sig att jag har 33 små tyllar (+ några dubletter) och sedan har jag kanske 7-8 stora konditorityllar. Att välja ut favoriter är svårt, men jag ska försöka. Det kommer INTE bara bli 3 tyllar

Runda: (Wiltons nr skrivna, men när jag har parpen istället skriver jag det och försökt att översätta nummret)
    1 för de små små detaljerna i blommor,
    2 (parpen 20) för fin text,
    3 för liiite grövre
    9 för mellanstora bubblor, sen nått mellanting typ (vill man göra stora bubblor är det bara att ta i mera)
    6 , men den kanske inte är helt nödvändig.

Stjärnor:
    18 ganska liten öppning men inte för liten,
    12 (parpen 21) för snygga snäckborder

Blad:
    74 min absoluta favorit, den ger annorlunda blad, men häftiga
    352 är ganska enkel också
    (66-67) för vanliga blad eller liljor, är inte riktigt vän med den (tyllen måste öppnas innan man använder den första gången, innan den funkar som den ska)

Blomblad:
    101 (parpen 101) ger små blad anv jag ofta till äppelblommor
    104 klassikern till rosor
    Har böjda varianter också, men tycker att de är svårare

Dropflower:
    191 (parpen 191)

Korg (om du vill ha):
    Parpen 84 (den är bredare än W 47 men har en slät sida som inte W48 har)

Sen är grädtyllen bra, den har jag också i parpen och utan nr,  men den motsvarar W233

Mitt tips är att du kikar på de startpaket som finns, både stora och små paket. Wilton har lagt ihop sina bästa tyllar i de paketen. De tyllarna som behövs och som är lätta att börja med. Sen kan du titta på Wiltons hemsida och fundera på VAD du vill göra och titta på vilka nummer på tyllarna de tycker att man ska använda
    www.wilton.com/decorating/basic/index.cfm

För grädde så ska du titta på konditorityllar. Jag har köpt mina lösa för jättelänge sedan på Verner och verner så jag har ingen referens på de tyvärr.
    I ღ cakes
Svar på tråden Sockerpullornas tråd