• JFL

Sockerpullornas tråd

"Sen är grädtyllen bra, den har jag också i parpen och utan nr,  men den motsvarar W233"

grästyllen - ska det stå

I ღ cakes
  • JFL
    Fru Humla skrev 2008-02-22 08:42:55 följande:
    jfl: tack, det var dte jag var rädd för att jag behöver alla*S*grästyllen köpte jag faktiskt sist kom jag på så den har jag.,att börja spritsa en massa blommor å så tror jag inte kommer vara aktuellt för mig på ett tag. utan dte är nog mest grädde eller ev smörkräm när jag tittade på taxens så får jag för mig att de flesta tyllarna finns med tre olika storlekar har jag rätt då?kan mellanstorleken vara bra för grädde då eller ska man ha den stora. shit det kanske är alldeles för tidigt på morgonen för det här. bara pladdernån mer som har några "måsten"
    Är det mest för grädde så är det konditorityllar du ska titta på. Men GAHHHHH! till min stora frustration hittar jag inga bra konditorityllar på marknaden, inte sådana JAG har iallafall. Fundersam När det gäller Wiltons stora tyllar har jag bara 1 tyll. En stor rund (deras största tror jag) och den använder jag när jag spritsade Fluffy white frosting på mina CC.
    Jag tror att du ska satsa på de allra största i Wiltons sortiment.
    MariaX m 2 skrev 2008-02-22 09:28:43 följande:
    Oj, JFL har verkligen en heltäckande samling.
    Jo det har blivit en del. Mina tyllådor rymmer bara 27 st tyllar så jag har fått skaffa 2 lådor. Om jag bara hade tid att jobba mera med kristyren så vore det underbart. Men det är jus nart påsk, kanske borde göra lite påskdekorationer
    Fru Humla skrev 2008-02-22 10:00:29 följande:
    jag tror att jag ska satsa på några flera stjärntyllar men skillnaden på öppen och stängd vad är den då?runda vette 17 om jag behöver det är ju jättesvårt att få fintskulle vilja öva på att få till snäckbård med grädde
    Öppen och stängd? jag tror att de stängda ger mera spetsiga stjärnor, jag har faktiskt ingen stängd liten stjärna, har inte haft behov av det. Har en stor stängd och det gör lika fina stjärnor som en öppen, ingen större skillnad tycker jag.
    I ღ cakes
  • JFL

Åh vad det var skönt att var tillbaka på jobbet, efter en veckas sjukdom.

Hoppas alla har haft en bra måndag

I ღ cakes
  • JFL

Godmorgon.

Någon som är sugen på en placering? Den stora placeringen 25 000 kommer om 3 platser hos mig, skynda skynda skynda

I ღ cakes
  • JFL

Fru Humla:

Tips på snäckbård, tänk på att inte lyfta upp tyllen högre upp från bordet när du skapar snäckan, den ska bildas endast genom att du pressar ut kristyr genom tyllen ståendes still på samma ställe. Sen skapar du spetsen på snäckan genom att sänka tyllen neråt och sluta trycka. Jag tycker att det är enklast att vinkla tyllen från 45 grader till 90 grader medan du rör den från snäckan, fast det egentligen inte är tillåtet. Titta på wiltons hemsida
    http://www.wilton.com/decorating/basic/shell.cfm
    Snygga snäckor ser du här: http://www.cakedesign.se/gallerier/images/Dop/Gosse_Kaninen.JPG

Mina snäckor här :
    http://www.familjeliv.se/hem/jfl/galleri.php?page=2&cur_album=T%E5rtkurser  Inte lika snygga kanske men ändå.
    Det är faktiskt enklare att öva sig först på enskillda snäckor och när du fått in snäckan så kan du börja göra bårder.

McD; Jag ser en "vanlig" tårta framför mig, på den ett upphöjt M och en hamburgare i MP. Gör först tårtan, sedan skär du ut M:et i en rulltårtebotten (eller i skuren botten), 1-2 bottnar, fyller och täcker och för försiktigt över på tårtan, så att du får en tårta med ett upphöjt M på som du kan skära rakt igenom. Alernativt gör du den i en saftig chokladkaka som inte behöver fyllas. För att föra över den på tårtan snyggt så gör den på en bordstablett i plast eller likande, kladda inte så jäätemycket på den utan den ska helst glida lite lätt på tabletten så du kan glida av den på tårtan.

Hamburgaren är bara att göra olika färger på MP, gör varje del i en hamburgare och lägg ihop

I ღ cakes
  • JFL

Så nu har jag anmält mig till Tårtutställningen (och tävlingen) på Cake&Design. Känns jättekul. Låg och planerade tårtan i huvudet inatt. Vore kul om jag kunde delta med flera har nämligen 3 olika tårtor jag skulle vilja göra
    Jag har äntligen blivit inspirerad och längtar efter att få göra dem.

Åsa: Åh vad glad jag blir att läsa det. Du är fantastiskt duktig och förtjänar verkligen den platsen.
    KRAM!!!

Jessica: Jag har börjat fundera på det. Det är ju inte så svårt att göra och jag har en massa påskdekorationer kvar sen förra året så varför inte
    Får se när jag får tid

Fru Humla: Perfekt ju

I ღ cakes
  • JFL
    Fru Humla skrev 2008-03-02 20:55:46 följande:
    nu har jag lite frågor. jag har köpt två små oblatbilder med bratz på som jag ska lägga på sp och så tänker jag spritsa en ram runt så att det blir som två porträtt på tårtan. de är så små nämligen. vad ska jag använda för nåt tycker ni? SMBC har jag varit sugen på ett tag kan det vara ett alternativ? sen hade jag oxå en liten luring på om inte den där cupcakefrostingen som smakade cocostopp skulle funka??
    Kristyr är det man brukar spritsa kring oblaten, men smörkrämer funkar lika bra. Klart att du kan spritsa med White fluffy frosting men den blir inte exakt lika skarp i spritsningen som kristyr eller smörkräm, men det kanske inte gör något.
    I ღ cakes
  • JFL

Hihihi nu har jag anmält mig till Cake&Designs tårtutställning och tävling. Ska bli så kul

Hade tänkt ut hur tårtan skulle se ut men nu börjar jag bli osäker... Nåja det löser sig väl

I ღ cakes
  • JFL

Rimmis: Var inne idag och handlade material till utställningstårtan. Det var skönt att prata med henne och resonera lite omkring tårtan Måste väl börja lite smått med den snart

I ღ cakes
  • JFL

Sitter och söker bildinspiration till min tårta, börjar bli sugen på lite tårta nu... Mmm kanske ska hämta min sista chokladCC ur frysen och stilla sockersuget.

Varför ska jag ge mig på så svåra projekt? Fast det är ju det som är kul, lite utmaning att jobba emot
    Måste börja skissa ner planen på papper också så att jag vet vad jag behöver komplettera. På lördag är sista dagen C&D har öppet, sista chansen att komplettera, sedan har de stängt i 2 veckor och öppnar inför invigningen och då ska tårtan vara klar

I ღ cakes
Svar på tråden Sockerpullornas tråd