Sockerpullornas tråd
"Sen är grädtyllen bra, den har jag också i parpen och utan nr, men den motsvarar W233"
grästyllen - ska det stå
"Sen är grädtyllen bra, den har jag också i parpen och utan nr, men den motsvarar W233"
grästyllen - ska det stå
Åh vad det var skönt att var tillbaka på jobbet, efter en veckas sjukdom.
Hoppas alla har haft en bra måndag
Godmorgon.
Någon som är sugen på en placering? Den stora placeringen 25 000 kommer om 3 platser hos mig, skynda skynda skynda
Fru Humla:
Tips på snäckbård, tänk på att inte lyfta upp tyllen högre upp från bordet när du skapar snäckan, den ska bildas endast genom att du pressar ut kristyr genom tyllen ståendes still på samma ställe. Sen skapar du spetsen på snäckan genom att sänka tyllen neråt och sluta trycka. Jag tycker att det är enklast att vinkla tyllen från 45 grader till 90 grader medan du rör den från snäckan, fast det egentligen inte är tillåtet. Titta på wiltons hemsida
http://www.wilton.com/decorating/basic/shell.cfm
Snygga snäckor ser du här: http://www.cakedesign.se/gallerier/images/Dop/Gosse_Kaninen.JPG
Mina snäckor här :
http://www.familjeliv.se/hem/jfl/galleri.php?page=2&cur_album=T%E5rtkurser Inte lika snygga kanske men ändå.
Det är faktiskt enklare att öva sig först på enskillda snäckor och när du fått in snäckan så kan du börja göra bårder.
McD; Jag ser en "vanlig" tårta framför mig, på den ett upphöjt M och en hamburgare i MP. Gör först tårtan, sedan skär du ut M:et i en rulltårtebotten (eller i skuren botten), 1-2 bottnar, fyller och täcker och för försiktigt över på tårtan, så att du får en tårta med ett upphöjt M på som du kan skära rakt igenom. Alernativt gör du den i en saftig chokladkaka som inte behöver fyllas. För att föra över den på tårtan snyggt så gör den på en bordstablett i plast eller likande, kladda inte så jäätemycket på den utan den ska helst glida lite lätt på tabletten så du kan glida av den på tårtan.
Hamburgaren är bara att göra olika färger på MP, gör varje del i en hamburgare och lägg ihop
Så nu har jag anmält mig till Tårtutställningen (och tävlingen) på Cake&Design. Känns jättekul. Låg och planerade tårtan i huvudet inatt. Vore kul om jag kunde delta med flera har nämligen 3 olika tårtor jag skulle vilja göra
Jag har äntligen blivit inspirerad och längtar efter att få göra dem.
Åsa: Åh vad glad jag blir att läsa det. Du är fantastiskt duktig och förtjänar verkligen den platsen.
KRAM!!!
Jessica: Jag har börjat fundera på det. Det är ju inte så svårt att göra och jag har en massa påskdekorationer kvar sen förra året så varför inte
Får se när jag får tid
Fru Humla: Perfekt ju
Hihihi nu har jag anmält mig till Cake&Designs tårtutställning och tävling. Ska bli så kul
Hade tänkt ut hur tårtan skulle se ut men nu börjar jag bli osäker... Nåja det löser sig väl
Rimmis: Var inne idag och handlade material till utställningstårtan. Det var skönt att prata med henne och resonera lite omkring tårtan Måste väl börja lite smått med den snart
Sitter och söker bildinspiration till min tårta, börjar bli sugen på lite tårta nu... Mmm kanske ska hämta min sista chokladCC ur frysen och stilla sockersuget.
Varför ska jag ge mig på så svåra projekt? Fast det är ju det som är kul, lite utmaning att jobba emot
Måste börja skissa ner planen på papper också så att jag vet vad jag behöver komplettera. På lördag är sista dagen C&D har öppet, sista chansen att komplettera, sedan har de stängt i 2 veckor och öppnar inför invigningen och då ska tårtan vara klar