• Pricken1

Problem med pelletsbrännare

Vi satte in pelletsbrännare i befintlig panna för lite mer än ett år sedan. Den värmer bra och så - men vi måste sota hur ofta som helst (var och varannan dag) för att den inte ska stanna. Dessutom har brännkoppen börjat ändra form? Det verkar ju helt sjukt. Det finns en liten "vattentank" som ska lösa ut om det så varmt att det är fara o färde. Brännaren slås också av automatiskt om det blir för varmt. Vattentanken har aldrig löst ut, men brännaren stannar om vi inte rensar typ varannan dag. Det borde väl inte bli så varmt att brännkoppen ändrar form utan att vattentanken löser ut?

Irriterande!!!

Jaha - så kan det bli...
  • Svar på tråden Problem med pelletsbrännare
  • Pricken1

Ingen annan som har problem - eller en brännare som funkar bra?

Jaha - så kan det bli...
  • Anghammarad

Det är förmodligen för dåligt drag antingen genom pannan eller i skorstenen. Har ni ett insatsrör i skorstenen? Om så, vilken dimension har det?

• Pricken1
    Anghammarad skrev 2007-12-19 07:54:37 följande:
    Det är förmodligen för dåligt drag antingen genom pannan eller i skorstenen. Har ni ett insatsrör i skorstenen? Om så, vilken dimension har det?
    Nej inget insatsrör - vi har draglucka och vad jag förstår så är det bra drag. Det problemet hade vi när vi precis installerade pannan - att det var dåligt drag. Men efter inställning av dragluckan blev det bättre. Hm, irriterande är det i alla fall.
    Jaha - så kan det bli...
  • Bisquit

jag skulle gissa på att det är dålig pellets.
    pellets som smular mycket lämnar rester överallt och då får man dammsuga jämt.

Vi bytte från en sort till byggmax pellets. Billiga och superbra.

Våran panna lägger ocå av om det blir för varmt, när den kommit upp i sin rätta temp så behöver den ju inte gå längre. Men den sätter igång igen när tempen går ner.

Men ring tillverkaren och hör för säkerhetsskull.

• Anghammarad

Har ni gjort rent luftslitsarna i själva brännkammaren? De sätts lätt igen och en ordentlig rengöring med stålborste krävs då och då.

• Marsfisken

Kan det vara så att det inte blir nog varmt, så resterna från pelletsen inte "förintas" utan samlas i pannan

• Madame Flod

vi står i begrepp och SKA skaffa just detta.....
    Är ni nöjda i övrigt passar jag då på att snylta mig in i tråden och fråga.....
    Vilket märke har ni som har problem?

• Pricken1

Tror faktiskt också att det kan vara pelletsen. Det dammar mycket och jag tycker det är mycket smått. Han som fyller på verkar alltid ha för högt tryck för att det ska gå fort (har stort förråd). Pannan ska ju sättas i vänteläge eller slås av när den kommit upp i värme, men den stannar helt så den går inte igång igen - det är problemet.

Japp, brännkammaren gör vi rent varje gång vi sotar.

Tycker det har blivit en hård massa i botten på brännkoppen och det skyller jag allt småttit i pelletsen.

Madame Flod skrev 2007-12-19 10:54:25 följande:
    vi står i begrepp och SKA skaffa just detta.....Är ni nöjda i övrigt passar jag då på att snylta mig in i tråden och fråga.....Vilket märke har ni som har problem?
    Jag är osäker på om jag skulle välja pellets igen om vi skulle gjort valet idag. Har ni olja idag? Vattenburen värme? Hur mycket jobb är ni villiga att lägga ner på er värme?
    Jaha - så kan det bli...
  • Bisquit

pricken, jag skulle nog byta leverantör om jag vore du.

Har ni testat att suga rent botten på själva pelletstanken? Och kolla skruven, där brukar det ligga mängder med spån.

Det ska ju inte sprutas in eftersom pelletsen då smulassönder mot väggen...

Svar på tråden Problem med pelletsbrännare