• Pricken1

Problem med pelletsbrännare

Vi satte in pelletsbrännare i befintlig panna för lite mer än ett år sedan. Den värmer bra och så - men vi måste sota hur ofta som helst (var och varannan dag) för att den inte ska stanna. Dessutom har brännkoppen börjat ändra form? Det verkar ju helt sjukt. Det finns en liten "vattentank" som ska lösa ut om det så varmt att det är fara o färde. Brännaren slås också av automatiskt om det blir för varmt. Vattentanken har aldrig löst ut, men brännaren stannar om vi inte rensar typ varannan dag. Det borde väl inte bli så varmt att brännkoppen ändrar form utan att vattentanken löser ut?

Irriterande!!!

Jaha - så kan det bli...
  • Svar på tråden Problem med pelletsbrännare
  • Juniphé
    Pricken1 skrev 2007-12-22 13:12:29 följande:
    Undrar just om det är så att det inte är ett bra alternativ när man bor stort. Då skulle man kanske behöva den sortens system de har i hyreshus? Inte vet jag, men det verkar vara precis som hos oss. Vi har bra verkningsgrad i pannan så jag tror storleken på ytan som ska värmas upp kan vara nyckeln... hmmm
    Vi värmer upp vårt hus som i mindre mått mätt är 317kvm med en brännare + bulk + gammal oljepanna... och detta gör vi utan problem.
    Vi har pellets av märket Agrol och är supernöjda. Dom är lite dyrare - men mer kostnadseffektivt i längden ändå.

Om man gör av med såna mängder pellets Mamma Zara skrev så undrar jag om ni inte eldar för fåglarna? Hur står det till med isoleringen i huset? Och fönstren är dom täta eller bör dom bytas?
  • Pricken1
    Juniphé skrev 2007-12-22 13:50:16 följande:
    Vi värmer upp vårt hus som i mindre mått mätt är 317kvm med en brännare + bulk + gammal oljepanna... och detta gör vi utan problem.Vi har pellets av märket Agrol och är supernöjda. Dom är lite dyrare - men mer kostnadseffektivt i längden ändå.Om man gör av med såna mängder pellets Mamma Zara skrev så undrar jag om ni inte eldar för fåglarna? Hur står det till med isoleringen i huset? Och fönstren är dom täta eller bör dom bytas?
    Gör av med ca 3 ton på fyra månader. Isoleringen är bra, fönsterna behöver tätas men bytas skulle inte vara kostnadseffektivt för oss.

Vilken effekt har er brännare?

Misstänker också att pelletskvaliten gjort sitt till problemet, ska byta leverantör.
    Jaha - så kan det bli...
  • Thursday

Jag vet inte om det är märket på pellets som är det avgörande, vi köper från OK/Q8 och det funkar som sagt finfint.

• Juniphé
    Pricken1 skrev 2007-12-22 13:54:21 följande:
    Gör av med ca 3 ton på fyra månader. Isoleringen är bra, fönsterna behöver tätas men bytas skulle inte vara kostnadseffektivt för oss.Vilken effekt har er brännare?Misstänker också att pelletskvaliten gjort sitt till problemet, ska byta leverantör.

Vi gör av med  7 ton per år och då värmer vi 317 kvm (eg. 338kvm inkl. biyta), pannan är en gammal Gustavsberg VP 915 från 73 och brännaren är en ecotec A3 15kw från 98.

Ni som har hög förbrukning, har ni mätt rökgastempen, jag misstänker att ni har för bra drag genom pannan, dels försvinner den varma röken fort innan pannan hinner värmas och sedan kyls pannan när brännaren inte bränner, en dragregulator är ett bra tips att installera om ni inte redan har en.

• Pricken1
    Juniphé skrev 2007-12-22 17:14:11 följande:
    Vi gör av med  7 ton per år och då värmer vi 317 kvm (eg. 338kvm inkl. biyta), pannan är en gammal Gustavsberg VP 915 från 73 och brännaren är en ecotec A3 15kw från 98. Ni som har hög förbrukning, har ni mätt rökgastempen, jag misstänker att ni har för bra drag genom pannan, dels försvinner den varma röken fort innan pannan hinner värmas och sedan kyls pannan när brännaren inte bränner, en dragregulator är ett bra tips att installera om ni inte redan har en.
    Vi gör av med ca 9 ton per år - men det går mycket de kalla månaderna. Vi eldar för varmvatten på sommaren. Vi har som sagt 330 kvm + källare på 150 (delvis uppvärmd).
    Jaha - så kan det bli...
  • Mamma Zara

Ja jag vet inte hur man kollar efter om det e något fel el ej , men jag kan hoppas på att vi har en fortsatt mild vinter.. hela ena vår del är nyisolerad. håller på med en annan del av huset också.. där är isolering men felgjort..
    suck.. ibland vill jag bo i ett mindre nyare hus
    /Z

• CeciliaBa

Zara: Ja, suck! Skulle också gärna vilja bo i ett mindre hus! Vårt är väl inte det största men för stort för oss... 129+73 kvm. Vi har en pelletspanna Ecotec.

Vart köper ni era pellets?

BF 080206
  • blomma11

vi har satt vår Ecotec brännare i befintlig CTC panna från -80 och det fungerar felfritt.

bor någon av er i västmanland ta kontakt med Simons

gudomliga killar som levererar pellets fram till dörren!

• Pricken1

Det var fel på den - de har varit och bytt brännaren - så vi var inte tokiga

Tankens kraft är otrolig
  • Prinsessorna

Det ni kallar för vattentank är inget annat än ett expansionskärl som har som uppgift att tillåta vattnet expandera i vattenkretsen beroende på temperatur. Att brännaren slår ifrån på hög temperatur är helt normalt, de är därför det finns en max-termostat, annrs kokar ju vattnet i pannan. Ert problem är säkert att ni har satt en för stor brännare i en för liten panna, det ska vara minst 20cm från brännarens ytterkant till brännkammarens vägg i pannan. Annars kan inte askan flyga ut ur eldröret på brännaren och resultatet blir att brännaren inte kan få en bra brand på pelletsen i eldröret.

Ni bör nog kontakta en fackman son justerar till er panna.

• Prinsessorna

Glömde, att pannan sotar igen så snabbt beror på att ni har fel luft/bränsle blandning, sotar den igen så fort beror det troligtvis på att den får för mycket bränsle. Minska bränslemängden och se över fläktens hastighet, har ni turbulatorer i panna så ta ut dom och kör utan. Då får ni bättre undertryck i eldstaden.

Svar på tråden Problem med pelletsbrännare