• Pricken1

Problem med pelletsbrännare

Vi satte in pelletsbrännare i befintlig panna för lite mer än ett år sedan. Den värmer bra och så - men vi måste sota hur ofta som helst (var och varannan dag) för att den inte ska stanna. Dessutom har brännkoppen börjat ändra form? Det verkar ju helt sjukt. Det finns en liten "vattentank" som ska lösa ut om det så varmt att det är fara o färde. Brännaren slås också av automatiskt om det blir för varmt. Vattentanken har aldrig löst ut, men brännaren stannar om vi inte rensar typ varannan dag. Det borde väl inte bli så varmt att brännkoppen ändrar form utan att vattentanken löser ut?

Irriterande!!!

Jaha - så kan det bli...
  • Svar på tråden Problem med pelletsbrännare
  • Madame Flod
    Pricken1 skrev 2007-12-20 07:17:16 följande:
    Jag är osäker på om jag skulle välja pellets igen om vi skulle gjort valet idag. Har ni olja idag? Vattenburen värme? Hur mycket jobb är ni villiga att lägga ner på er värme?
    Ja vi har olja men tanken har förra ägaren tagit bort å så har vi el.....dyrt som 17 blir det!
    Så detta med pellets är det råd vi får av alla tom komunens energi rådgivare.
    Tyvärr har vi nog inte råd med mer just nu.....
    befintlig panna är bara 2 å gammal oxå.....
    men man vill ju inte satsa fel....
    tid å tid....
    ja vi har fått berättat att det ska ta en 20-30 minuter i veckan att fixa med detta......
  • Thursday

Det låter jättekonstigt faktiskt. Vad har ni för panna och brännare?

Vi satte in i vår befintliga panna, för ungefär 1,5 år sen. Vi sotar vid varannan påfyllning (har veckoförråd) och pannan har bara stannat en enda gång på den här tiden och då hade vi slarvat med sotningen. Tycker att det är fantastiskt bra, och vi lägger nog maximalt 20-30 minuter i veckan under eldningssäsongen.

• Madame Flod
    Thursday skrev 2007-12-20 21:26:44 följande:
    Det låter jättekonstigt faktiskt. Vad har ni för panna och brännare? Vi satte in i vår befintliga panna, för ungefär 1,5 år sen. Vi sotar vid varannan påfyllning (har veckoförråd) och pannan har bara stannat en enda gång på den här tiden och då hade vi slarvat med sotningen. Tycker att det är fantastiskt bra, och vi lägger nog maximalt 20-30 minuter i veckan under eldningssäsongen.
    Det där gillar jag å höra mer mer....
    Märke å panna?
  • finn74

Hej!

Massan i brännkoppen är slagg som uppstår vid förbränningen. Slaggen skall tas bort ca varannan månad. Har ni rökspiraler i pannans rökkanaler. Ta i såfall bort hälften så blir det bättre drag.

Vi har en pelletsbrännare av märket Ecotec A3. Pannan är en pelletspanna av märket Termax 20. Jag sotar med treveckors intervaller, och då är askmängden ca 15 liter. Vårt hus är byggt 2003 och är 120 m2. Garaget som också är varmt är ca 30 m2. Vi är två vuxna och två barn (9 och 4 år). Årsförbrukningen är ca 7-8000 kg. I Finland, Österbotten, kostar pellets levererad med bulkbil 202.50 euro (ca 1900 kr)/1000 kg.

• Pricken1
    Madame Flod skrev 2007-12-20 11:50:30 följande:
    Ja vi har olja men tanken har förra ägaren tagit bort å så har vi el.....dyrt som 17 blir det!Så detta med pellets är det råd vi får av alla tom komunens energi rådgivare.Tyvärr har vi nog inte råd med mer just nu.....befintlig panna är bara 2 å gammal oxå.....men man vill ju inte satsa fel....tid å tid....ja vi har fått berättat att det ska ta en 20-30 minuter i veckan att fixa med detta......
    Kostnadsmässigt är jag mkt nöjd. Men av förståeliga skäl är jag mindre nöjd med vissa av problemen vi haft. Hade det bara varit sotningen hade jag nog inte tyckt det var så farligt.
    Bisquit skrev 2007-12-20 09:27:05 följande:
    pricken, jag skulle nog byta leverantör om jag vore du. Har ni testat att suga rent botten på själva pelletstanken? Och kolla skruven, där brukar det ligga mängder med spån. Det ska ju inte sprutas in eftersom pelletsen då smulassönder mot väggen...
    Precis vad vi också sagt till den tjommen som kör bulkbilen - men han bara flinar lite. Vi byter leverantör nu så vid nästa påfyllning ska prova någon annan.

Tror en del av problemet också är att vi har 330 kvm, plus en källare på 150 (delvis uppvärmd). Vår leverantör sa att det skulle inte vara några problem, men jag tycker det verkar vara det ändå. Nu ska han komma dit och titta på eländet så får vi se vad han säger.
    Jaha - så kan det bli...
  • Madame Flod
    Juniphé skrev 2007-12-21 10:44:03 följande:
    Min man nästintill BOR på denna sidan...www.pellets.info/index.phpDär finns myckte matnyttigt och många intresserade och kunniga som gärnar hjälper och svarar.
    TACK för bra länk!
    Å god jul!
  • Thursday

Madame Flod skrev 2007-12-20 21:38:39 följande:

Det där gillar jag å höra mer mer....Märke å panna?
    Vi har en gammal CTC-panna från 70-talet, som vi satt in en KMP-brännare i. Tror faktiskt att det är en fördel med en gammal vedpanna eftersom den har extremt mycket utrymme för aska. Vi har fått jättefin verkningsgrad i den och inte alls behövt hålla på med dragluckor och annat jox. Vårt hus är ca 150 kvadrat och inte välisolerat för fem öre. På ett år drar vi omkring sex ton pellets, och då eldar vi året runt. Stänger av cirkulationspumpen på sommaren, men eldar för varmvattnet. Huset är varmt och skönt och vi har hur mycket varmvatten som helst.
  • Mamma Zara

hej.. vi bor i ett hus på 250 kvm.. de förra ägarna satte in pelletsbrännare till en gammal befintlig oljepanna.. vi har bulk förråd med.. Tyvärr vet jag inte vad vi har för fel heller men vi sotar som tusan med, var o varannan dag... annars stannar det helt och blir svinkallt.. den är med otroligt känslig.. Vi har pellets från q8 hmm heter dessa nevuva el något hmm..  fast något fel är det i vårt system, den slukar under kalla vintern 6 ton pellets var 6-8 vecka.. men vi får inte rätt på detta.. vet inte var man ska vända sig.. vi har bara 18-19 inomhus... försöker "spara" in lite med tanke på de ekonomiska..

/Zara

• Pricken1
    Mamma Zara skrev 2007-12-22 08:53:44 följande:
    hej.. vi bor i ett hus på 250 kvm.. de förra ägarna satte in pelletsbrännare till en gammal befintlig oljepanna.. vi har bulk förråd med.. Tyvärr vet jag inte vad vi har för fel heller men vi sotar som tusan med, var o varannan dag... annars stannar det helt och blir svinkallt.. den är med otroligt känslig.. Vi har pellets från q8 hmm heter dessa nevuva el något hmm..  fast något fel är det i vårt system, den slukar under kalla vintern 6 ton pellets var 6-8 vecka.. men vi får inte rätt på detta.. vet inte var man ska vända sig.. vi har bara 18-19 inomhus... försöker "spara" in lite med tanke på de ekonomiska../Zara
    Undrar just om det är så att det inte är ett bra alternativ när man bor stort. Då skulle man kanske behöva den sortens system de har i hyreshus? Inte vet jag, men det verkar vara precis som hos oss. Vi har bra verkningsgrad i pannan så jag tror storleken på ytan som ska värmas upp kan vara nyckeln... hmmm
    Jaha - så kan det bli...
Svar på tråden Problem med pelletsbrännare