Vad äter ni till efterrätt på Julafton?

*Lätt att göra
*Ej för "stabbig" då man oftast är proppmätt efter all god mat.
Oj, vad massa gott Det blir svårt att välja här känner jag
ostkaka med grädde och sylt till eftermiddagskaffet
Julgröt (mindre mäktig än ris a la malta)
Risgyrnsgryt är det med mjölk,kanel och socker,
Risgrynsgröt eller Ris a´la Malta
Och vanilje,jag tar en vanilj och en kanel stick
Vi plockar bara fram stora julkorgen med frukt i stora lass!!!
ris ala malta, men iår vet jag inte..farmor som brukar göra den, hon e inte så pigg längre..men pappa brukar använda hennes recpet
iår på julafton e d jag som göra efterätten o tar med till svärisarna...blir chokladmocca rutor...och en morotskaka
hade velat göra saffrans kakak, men varken sambon eller hans mamam gilar saffran.
på juldagen blir det saffranskaka och mjkpepparkaka...kke ris ala malta om det e nån som orkar göra den
Lite olika, från år till år.
Ris a´la malta
Pepparkakor´, choklad eller julgodis
Alt. ostkaka med grädde och hjotronsylt.
Angelica77:
Ett tips att testa är att baka en rulltårta, skära den i skivor och klä en form med dem, sedan hälla i vaniljvisp, daim och hallon i den klädda formen och frysa in...
Låt den stå framme lite innan ätdax...
Vet inte hur jag ska beskriva smaken, men cool är ganska nära rätt benämning... och god också...
Risgrynsgröt eller ris a la malta med mandelgåva (tusan vad det gör att folk äter )
Vi ska bl a äta mandelmusslor fyllda med vispgrädde och sylt
vi äter ris a la malta och finska jul stjärnor , finsk ost kaka med hjortronsylt, d finns lite av varje att välja mellan på bordet.
Apelsinris! Inte riktigt samma sak som ris a la malta (iaf inte hemma hos oss) Jag kokar grötris, det ska ej bli gröt av dem, utan de ska bara kokas som vanligt matris. Sen i med vispad grädde, lite syrliga apelsiner och så lite socker efter behov. Det tycker jag blir fräsht Ris a la malta görs som jag förstår det på risgrynsgröt och så har man vaniljsocker i?? (Antar att det finns massor av olika varianter...)