• Angelica77

Vad äter ni till efterrätt på Julafton?

Tips på nån smarrig efterrätt på Julafton önskas!!!

*Lätt att göra
    *Ej för "stabbig" då man oftast är proppmätt efter all god mat.
  • Svar på tråden Vad äter ni till efterrätt på Julafton?
  • tomcar1

ostkaka med grädde och sylt till eftermiddagskaffet

• cleopatra2

Julgröt (mindre mäktig än ris a la malta)
    Risgyrnsgryt är det med mjölk,kanel och socker,

• Jessica24

Risgrynsgröt eller Ris a´la Malta

♥ Victor 14/3-2006 + BF 14/1-2008 ♥
  • cleopatra2

Och vanilje,jag tar en vanilj och en kanel stick

• Ilonasmamma

ris ala malta, men iår vet jag inte..farmor som brukar göra den, hon e inte så pigg längre..men pappa brukar använda hennes recpet

iår på julafton e d jag som göra efterätten o tar med till svärisarna...blir chokladmocca rutor...och en morotskaka

hade velat göra saffrans kakak, men varken sambon eller hans mamam gilar saffran.

på juldagen blir det saffranskaka och mjkpepparkaka...kke ris ala malta om det e nån som orkar göra den

• Whilda

Lite olika, från år till år.
    Ris a´la malta
    Pepparkakor´, choklad eller julgodis
    Alt. ostkaka med grädde och hjotronsylt.

• Zasett

Angelica77:

Ett tips att testa är att baka en rulltårta, skära den i skivor och klä en form med dem, sedan hälla i vaniljvisp, daim och hallon i den klädda formen och frysa in...

Låt den stå framme lite innan ätdax...

Vet inte hur jag ska beskriva smaken, men cool är ganska nära rätt benämning... och god också...

• vackrastarflow

Risgrynsgröt eller ris a la malta med mandelgåva (tusan vad det gör att folk äter )

• Tindras äiti

vi äter ris a la malta och finska jul stjärnor , finsk ost kaka med hjortronsylt, d finns lite av varje att välja mellan på bordet.

• Smultronpaj

Apelsinris! Inte riktigt samma sak som ris a la malta (iaf inte hemma hos oss) Jag kokar grötris, det ska ej bli gröt av dem, utan de ska bara kokas som vanligt matris. Sen i med vispad grädde, lite syrliga apelsiner och så lite socker efter behov. Det tycker jag blir fräsht Ris a la malta görs som jag förstår det på risgrynsgröt och så har man vaniljsocker  i?? (Antar att det finns massor av olika varianter...)

32+0
Svar på tråden Vad äter ni till efterrätt på Julafton?