• tinkerbell

vem var jesus pappa?

någon som kan förklara det?

och jag tror inte på att han var guds son,så det kan jag utesluta,,kan det vara så att hon fick barn med någon från byn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-25 18:56:28:
    ja som många andra så tror jag oxå på att maria blev med barn utanför äktenskap,,vilket hon inte ville att andra skulle veta om,,därutav hennes sätt att säga att det var guds barn,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-26 21:16:44:
    om man tar de nystartade sekterna eller de små sekterna idag,,de kanske oxå är lika stora som kristendom,islam ,buddism,hinduism mf om 1500-2000 år.de kanske folk oxå tror att den som startade den religionen idag var guds son,,,det tåls att tänka på,,

jag säger bara TÄNK om de religionerna som vi har idag bara startades av vanligt folk för att man skulle kunna kontrollera de/oss.

• Svar på tråden vem var jesus pappa?
  • Chai Latte

ingen, han är den ende som bara har haft en mamma

• tinkerbell

hehe konstigt ,,,för om man idag går ut och säger att detta är en jungfru födsel så klassas man som sinnes sjuk.

• Chai Latte

det kanske e lite konstigt, men jag tror det e sant! vem bryr sig vad folk tycker, egentligen?

• Behemot

Men pratar bibeln egentligen om jungfrufödsel? Är det inte så att jungfru och ung kvinna var samma ord och det har tolkats in att hon var jungfru senare?

• DOLCE FAR NIENTE

Det beror ju helt på vem du ställer frågan. Enligt Islam så hade jesus ingen far. Han är den ende som föddes utan far precis som Chai Latte svarade.

Enligt Kristendomen är väl Josef hans far.

Tror man på Adam och Eva som dom första människorna på jorden utan föräldrar så är det väl inte så konstigt att Jesus bara föddes med en mor.

Tror man inget alls ja då är ju allt konstigt!!! Men då är ju Julen också ett konstigt påhitt isåfall.

• Behemot

Nej, Josef är inte Jesus far enligt kristendomen. Hans första reaktion var ju att han skulle lämna henne. Däremot är han ju Jesus far eftersom han har uppfostrat honom.

• DOLCE FAR NIENTE
    margaritha skrev 2007-12-24 16:54:14 följande:
    Nej, Josef är inte Jesus far enligt kristendomen. Hans första reaktion var ju att han skulle lämna henne. Däremot är han ju Jesus far eftersom han har uppfostrat honom.
    Oki ursäktar att jag missuppfattat detta, har varit lite fundersam över det själv. Men då vet jag tack!!!
  • teek taak
    margaritha skrev 2007-12-24 16:54:14 följande:
    Däremot är han ju Jesus far eftersom han har uppfostrat honom.
    Är det en judisk tradition att man blir far/mor till ett barn om man uppfostrar detta barnet?
  • Nellee

Josef ses väl som Jesus far, eller adoptivfar. Men jag tror att det var en romare som var hans biologiska pappa..

• Nellee

teek taak skrev 2007-12-24 18:15:34 följande:

Är det en judisk tradition att man blir far/mor till ett barn om man uppfostrar detta barnet?
    Nu hänger jag inte med, om en person tar hans om ett barn ses de väl som barnets mor och far? Säg att min sons far dör och jag träffar en ny man, om han är liten kommer han ju att se den nya mannen som hans pappa även om han vet att han inte är den biologiska.
Svar på tråden vem var jesus pappa?