Har ni fått bra hjälp hos läkaren med era barn som varit sjuka?
Som sagt....hur tycker ni att ni blivit bemötta inom sjukvården av barnläkare?
Har ni blivit trodda på osv.
Både positiva och negativa kommentarer, tack!
Som sagt....hur tycker ni att ni blivit bemötta inom sjukvården av barnläkare?
Har ni blivit trodda på osv.
Både positiva och negativa kommentarer, tack!
SÅ gott som alltid bara bra. Har en jättebra VC här och på barnakuten är de alltid bra.
Skönt och höra!
Jag har både positiva o negativa upplevelser. Allt beror ju på vilken läkare man träffar på, hur stressade de är, hur intresserade de är och hur mycket de lyssnar på föräldrarna.
Ett skräckexempel är det ointresse som de visade på akuten när vår dotter insjuknade. Ett nattligt besök slutade i att de skickade hem henne, vilket resulterade i att hon var döende 12 timmar efter det.
Andra läkare lyssnar mycket bättre o man kan rådslå o diskutera vad man tror o vad man vill ha för behandling osv.
Just nu har vi en barnläkare som kommer hem till oss p åvardagar o han är helt suevrän. Mycket noggran o lyssnar på allt man har att säga.
Det är blandade känslor. Vi har haft mycket med sjukvården att göra eftersom vår son föddes i v.24+1. Vissa läkare har varit fantastiska, men de allra flesta nonchallanta, de har inte lyssnat på oss som föräldrar vilket har fått konsekvenser vår son fortfarande dras med. Vissa läkare tycks tro att de vet allt o att man som förälder är fullkomligt okunnig, vilket jag villigt erkänner att vi var i början av vårat föräldraskap, men man lär sig allt eftersom.
Jag har nu kommit fram till att vården är till för att hjälpa oss, läkaren gör oss ingen "tjänst" för att han är vänlig, han har ett arbete att utföra, detsamma gäller alla inom vården, så nu kräver jag svar, istället för att be snällt o ha inställninfen att läkaren hjälper oss av god vilja.
Detta har dock tagit två kämpiga år att komma fram till, mycket tårar, rädsla frustration o nu en mycket frisk kille äntligen som dras med konsekvenser av en mindre bra vård.
Har blivit bra bemött både på neonatalmottagning som vi vände oss till i början och sen på barnläkarmottagningen.
Är så glad över att vi har en barnläkarmott. vi kan vända oss till när barnen blir sjuka så man slipper kaoset o de vidriga läkarna på våran vårdc. där standard svaret tycks var "avvakta" vad det än gäller, dvs även om man redan avvaktat x antal dgr
Där ser man. hmm det var ungefär som jag trodde. Några fler?
Kengru:
Det är lite så jag känner oxå, med den kontakten man har haft med barnläkare, el läkare över huvudtaget egentligen.
Man får vara på de själv mkt o inte tro att de lägger ner extra mkt energi på just mitt barn. Sen finns det läkare som är helt fantastiska o gör allt o lite till. Går till botten med allt, om det är nåt symptom de inte känner igen sig i tex. istället för att bara säga AVVAKTA som Svalis sa... det känner man väl igen sig i själv.
Man får nog se som Kengru sa: de har ett arbete att utföra o inget annat.
Majsan 70:
Det låter fruktansvärt, det ni har gått igenom!
Förstod inte riktigt, hur det gick med din dotter?
På Vårdcentralen har de oftast varit trevliga men ack så okunniga om barns sjukdomar. 9 gånger av 10 har läkaren (olika läkare jämt förstås) gett en felaktig diagnos när vi kommit dit den första gången. Vi har mycket sällan fått rätt hjälp av dem, utom när de remissat oss vidare till någon mer kunnig.
Av de barnläkare vi varit till (på sjukhusets Barnmottagning) så har vi nästan alltid fått rätt hjälp. Någon enstaka gång har även läkaren där vimsat i väg helt uppåt väggarna, men det har inte varit ofta.
Den som vi tidigare vänt oss till i första hand har varit distriktssköterskan, men efter nedskärningar så är hon sällan anträffbar nuförtiden.
lövet2
Det är ju så typiskt, det där med att alltid få olika läkare.
Få förklara sin sak om o om igen för femtielfte gången.
hur tycker ni att neonatalvården har funkat?
Har oftast hört bara bra saker...att De var helt underbara!
Har själv också bra erfarenheter utav NEO, men mindre bra utav övriga läkare.
Sen finns det ju riktiga "änglar" så klart.