• Fru U

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Jag använder combihesives (convatecs) påsar o plattor o har gjort det i 14,5 år. Testade deras hudvänliga platta men den trillade nästan av av sig själv efter två dagar bara

Live and let live
  • Fru U

Molle så var det för mig. Hade diagnosen UC, opererade bort tjocktarmen, blev sjuk igen efter två år (då i slutet av tunntarmen) och fick då diagnosen chrons.

MEN detta är väldigt ovanligt. Och jag tror att många som får en ändrad diagnos på detta viset igentligen har typ en chrons colit, dvs att inflammationen håller sig i slutet av tunntarmen (14 efter op o 12 efter insjuknandet igen har jag fortfarande bara haft inflammationer i slutet av tunntarmen, aldrig högre upp)

Molle72 skrev 2008-02-06 21:45:58 följande:
    Madde: Om du hade ulcerös colit från början, opererade de bort din tjocktarm då. Sen fick du diagnosen crohns. Eller hur har det gått till? Nu fattar jag ingenting. Du får ursäkta min nyfikenhet.
    Live and let live
  • Fru U

Du har uppfattat det helt rätt. I alla fall enligt nuvarande diagnoskriterier.

Jag har fått diagnosen chron för att det är det man har om man har sår i tunntarmen MEN såren jag haft såg ut precis som tjocktarmssår (dvs som ulcerös kolit sår)

Förstår att du oroar dig, men att detta händer är väldigt ovanligt. Tror det rör sig om typ 10% vilket innebär att 90% fått rätt diagnos från början

Molle72 skrev 2008-02-06 21:55:39 följande:
    Jag har fattat det som att har du crohns så kan det sprida sig till tjocktarmen också, men har du uc kan det inte sprida sig till tunntarmen. Så har ni fått diagnosen uc och opererat bort tjcktarmen är det så då att man har fått crohns också eller är det uc som spritt sig i alla fall?
    Live and let live
  • Fru U

Anledningen till att man brukar operera bort hela tjocktarmen (som jag förstått det) är att risken att inflammationen ska sprida sig till hela tjocktarmen är väldigt stor om man är där o rotar. Tar man bort hela tjocktarmen vid UC så blir man frisk

Man kan ta även en bit av tjocktarmen vid UC men det är som sagt inte så vanligt. Man undviker helst att operera om det är chrons eftersom det har visat sig att inflammationen bara brukar flytta sig (det är vanligare att det händer vid chrons än UC)

Molle72 skrev 2008-02-06 22:03:22 följande:
    Men om du har crohns och en inflamation i slutet av tarmen kan de inte då operera bort den delen? Så har jag också fattat det. Att vid crohns kan man operera bort den sjuka delen medans vid uc måste man ta hela tarmen.
    Live and let live
  • Fru U

Fast inom varje yrke finns det alltid ljusglimtar, människor med empati och värme

Lilloppan skrev 2008-02-07 14:39:04 följande:
    Usch vad ledsen jag blir när jag läser om era erfarenheter inom vården. Jobbar ju som sjuksköterska och det är nästan så att man skäms...
    Live and let live
  • Fru U

Även de extra trevliga Har ett par personer på den avdelning jag brukar ligga på som ligger mig extra varmt om hjärtat för de har behandlat mig extra vänligt och förstående

Lilloppan skrev 2008-02-07 15:11:50 följande:
    Fru U skrev 2008-02-07 14:43:12 följande: Så sant så! Det är väl de otrevliga minnena som etsar sig fast..
    Live and let live
  • Fru U

Min gastroläkare är verkligen toppen. Igår ringde jag till avdelningen o undrade om svaret på kapselkameraundersökningen kommit vilket det inte hade så jag fick en telefontid till om två veckor

Tydligen så kom svaret idag för han ringde upp mig, bara så där Undersökningen hade inte visat på någon inflammation men i slutet av magsäcken syntes något som kunde vara en polyp och eftersom jag får  ont en stund efter jag ätit så kom vi överens om att jag ska göra en gastroskopi

Han sa först:lugnande medel
    Jag sa: sövning
    Han sa: lugnande
    Jag sa: sövning
    Han sa: lugnande
    Jag sa: jag vet man kan bli sövd
    Han: du har varit patient för länge
    Jag: hihi
    Han: men det är bra, då vet du dina rättigheter o vad som går att göra

I slutändan kom vi i alla fram till att det blir utan sövning för jag tycker inte att gastroskopin verkar särskilt skrämmande. Får kolla upp sen vad de använder för mediciner, men det har jag ju kontaktsjuksköterskan på kirurgen som kan göra

Fick igår också reda på att jag inte får komma till smärtrehab för jag passar inte in på deras program, men de hade föreslagit lite olika mediciner att testa så kontaktsjuksköterskan skulle höra av sig när hon pratat med läkaren

Tycker det är orättvist att jag inte får komma till smärtrehab efter 12års kronisk värk. Enda jag vill är att kunna ta hand om mig själv, har inga orealistiska mål

Nåja, på ett eller annat sätt ska jag ordna så att jag kan leva ett bra liv (har sovit gott i natt, tog theralen, så idag känner jag mig positiv)

Kram allihop

Live and let live
  • Fru U

Vad är det för en klysma du tar?

Tindras äiti skrev 2008-02-09 21:21:55 följande:
    gud ingen e inloggad!!!*panik*vad händer direkt efter man tagit en pre- clyxma, måste man akut tömma tarmen som vid ett lavemang?måste man ligga på vänster sida å sen på mage??jag e ju på smällen jag kan inte ligga på mage!!!!ja e jätte nervös tänk om jag får jätte panik i natt å inte hinner på toa......*skräck* vill ju inte ha en train spoting scen här hemma mitt i natten...snälla svara så fort ni kan
    Live and let live
  • Fru U

Det räcker med att du lägger dig på sidan. Förhoppningsvis kommer inget ut igen utan tas upp utav kroppen (det är ju det som är tanken), men lägg en handduk eller nåt under dig om du är osäker

Live and let live
  • Fru U

För mig var det enklare att bli liggandes + att när du vänder dig så hamnar det lite högre upp än annars (gör verkan längre upp i ändtarmen, vet inte hur långt upp din inflammation går)

Tindras äiti skrev 2008-02-09 21:34:05 följande:
    ok a får nog göra d...ska man undvika att itta efteråt lr? bara lägga sig å sova...
    Live and let live
Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10