• Fru U

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Skönt i alla fall att undersökningen för en gångs skull gjordes när den borde göras men tråkigt att beskedet var så nedslående. Remicade, har man testat det på så små barn?

gmt skrev 2008-01-27 21:17:27 följande:
    Ja - han blödde något förskräckligt o blöjan var oxå full av slemm - o nu kommer slj så nu svarar hon såhär:Under sökningen gick bra - hela tarmen fram till blindtarmen var blödande.De två alternativ vi fick var - remicade - eller tillfällig stomi - o detta ska ske innan sommaren.Tills det sker går han - denna lilla unge på bara 3.5 år - på 20 mg kortison + 60 mg imurel + 1 gram salosyparin (kan baskeme inte stava det utan emballaget)+ 30 mg järn PER DAG!!!Nu är mormor tillbaka: Det är fanimej inte klokt!Så är det just nu - o det gäller om att hålla humöret - så det gör vi!Kram
    Live and let live
  • Fru U

Det finns flera olika ryggradsreuma, bechtrews är en av dem (även kallad anklos... spondolit/spondylit). Men man kan ha überjävligt ont i ryggen (alla leder egentligen) när man har uc/crohns

Har du skov just nu? Skov på gång?

lärka78 skrev 2008-01-27 21:25:24 följande:
    Det är inte bra att googla symptom!!! Säg till mig!!!!Har så hemskt ont i ryggen att jag tror jag går av på mitten. Det är som en stelhet som sitter i korsryggen och ner över skinkorna. Om jag rullat över på rygg i sömnen så vaknar jag med krampkänning i skinkorna och på morgonen är jag alltid stel i ryggen. Det slog mig i morse att det kanske inte är normalt att behöva böja sig bakåt för att nå ner och lyfta upp toalocket? Alltså googlade jag och hittar ryggradsreuma som följd- eller parallellsjukdom till UCn, det vore ju själve f-n om det är det jag åkt på också. Är det nån här som har ryggradsreuma? Är det samma som Bechterews?
    Live and let live
  • Fru U

Kanske är det foglossning som spökar? Jobbigt att alltid ha ont, har du tagit upp det med din tarmläkare?

Live and let live
  • Fru U

Fick du reda på hur lång tid det skulle ta att få svar?

skrutteluttan74 skrev 2008-01-27 22:43:26 följande:
    Japps,super skönt att de är gjort,nu är det bara att "vänta" igen då
    Live and let live
  • Fru U

ah. Då borde min läkare fått det, eller få det typ imorgon för imorgon är det två veckor sen jag gjorde undersökningen

Live and let live
  • Fru U

Måste få skriva av mig. Mitt förbenade landsting (eller region som det heter här i Skåne) har planer på att slå ihop stora delar av mitt o lunds sjukhus och flytta på verksamheter

Jag är så orolig för att min tarmläkare ska stryka med o gör han det så följer jag med honom vart han nu går (om det är möjligt, jag kan ju inte ens med god vilja åka till sthlm för ett läkarbesök bara så där) eller så får jag vara utan läkare (som det känns nu)

suck

Har kämpat så för att få kirurgen (där min vanliga läkare inte jobbar) att förstå  mina problem o det har de gjort nu (har fått en kontaktsjuksköterska) och nu kanske allt rivs upp

Vet att det dröjer innan ev. förändringar görs men ändå.... det känns inte bra i magen (no pun intended)

Live and let live
  • Fru U

Lärka, jag hoppas det. Att alla mottagningarna blir kvar alltså

Live and let live
  • Fru U

Är du dålig igen? *kram*

Lone Star State skrev 2008-01-30 22:29:47 följande:
    Måste bara få inflikna: ÅT HELVETE MED DENNA SJUKDOM SOM GÖR ATT VI MÅR SÅ ILLA!!!! *stora tårar*
    Live and let live
  • Fru U

Jo, så är det ju. But life is what it is

Lone Star State skrev 2008-01-30 22:38:14 följande:
    Näe.. men så många andra är det.. Det är väll jämna plågor.. Man ska vara frisk.. juuu..
    Live and let live
  • Fru U

Brukar svara antingen "det är som vanligt" eller "det är huvet upp o bena ner" eller "det är hopp om det"

Så får folk tolka det som de vill

TrasigMage skrev 2008-01-31 10:37:04 följande:
    Hej...Vad säger ni när folk frågar hur ni mår? Jag känner mig så negativ hela tiden när jag svarar, men jag mår ju inte bra, och har inte gjort på flera år. Det känns som om folk struntar i att fråga för de vet ju redan, men vad ska man säga??! Man kan ju inte säga att man mår toppen när man inte gör det! Ibland så brukar jag säga att det är väl som det ska = dåligt eller sämre.Tradigt
    Har också råkat ut för folk som tycker jag klagar. Minns en gång då en tjej frågade hur det var och jag svarade att det var som vanligt och då frågade hon en gång till (vilket normala människor tolkar som att hon faktiskt ville veta hur det faktiskt var) så jag svarade att jag var trött o hade ont och fick till svar: Du ska då alltid klaga! Förvånad
    Live and let live
Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10