• Fru U

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Man kan få en typ av ledvärk som är väldigt lik ledgångsreumatism eller bechtrews eller fibromyalgi.

Är det RA (ledgångsreumatism) eller dylikt så behandlar man oftast med antiinflammatoriska läkemedel, typ ipren, naprosyn m.fl. Detta är preparat man helst inte ger till personer med tarmsjukdomar eftersom att de kan vara skadliga för tarmen

När det gäller andra mediciner än värktabletter med antiinflammatoriska egenskaper så är det sant att många av de används både av tarmpatienter och reumatikerpatienter. Kanske i olika doser, det känner jag inte till

Själv har jag en typ av reumatism som med all sannolikhet hör ihop med min chrons, jag har sådan otur att jag fått den variant som ger smärta även när tarmen är frisk. Om man bara har ledvärk i samband med att tarmen är sjuk är det lättare att säga att det hör ihop och behandlingen är att göra tarmen inflammationsfri

Fråga på, det är enda sättet att lära sig

MaijaO skrev 2008-02-12 18:02:51 följande:
    Ni får ursäkta att jag ställer så mycket frågor men eftersom jag är nydiagnoserad så lever jag på info för tillfället.Är det bara något jag fått för mig eller har UC och Chrons stora likheter med reumatiska sjukdommar? Både i symptom och behandling.
    Live and let live
  • Fru U

Tänk dig fem då *hihi*

TrasigMage skrev 2008-02-13 22:50:03 följande:
    haha, nu leker min katt elefant så det är lika bra att gå å roa henne lite, hur kan de låta så mycket??! en liten (??!) katt? :)God natt :)
    Live and let live
  • Fru U

jupp

MrsDream skrev 2008-02-14 00:51:08 följande:
    fru u: har du fem katter eller vad?
    Live and let live
  • Fru U

Ett fyrfaldigt leve för Lällas fisar 

Lällas skrev 2008-02-14 20:52:35 följande:
     Jag har börjat fisa igen.. iof sittande på toa men jag kan släppa ut luft.. hurra hurra hurra.. ett steg framåt.. Stor kram mina vänner.. Ni är underbara..
    Live and let live
  • Fru U

LSS, ring till gastromottagningen där du tillhör nu. Förklara att du har flyttat och att du nu är väldigt sjuk och att om de inte hjälper dig måste du knata ner och sätta dig på akuten

Förstår att du inte vill missa skolan men om du inte tar tag i detta så kommer du att missa mycket av undervisningen när du blir ännu sämre

Live and let live
  • Fru U

Om man inte får stopp på skovet är det stor risk att man föder för tidigt, tyvärr. Förstår att du inte vill ligga på sjukhus det vill man ju aldrig, men se det som en chans att bli bättre och starkare

Som du mår nu låter det inte som du skulle orka med en vanlig förlossning

Kram

Tindras äiti skrev 2008-02-18 14:24:34 följande:
    läkaren ringde för en stund sen.....(va inte väntat)han ville ha in mig för en undersökning, provtagning och evnt inläggning i morgon kl13:00.... jag vill inte ligga inne......jag vet inte riktigt hur d kommer sig att han ringde men nått e d som inte e som d ska....skulle få prata med en dietist (heter d så) om att få näringsdrycker istället för att behöva leva på svält å tee....e d vanligt att man föder för tidigt om man har skov och varför gör många med uc snitt? e d lika vanligt med snitt när man har crohn , ingen sa nått om d med mitt första barn men då va magen ok inget skov alls under grav.
    Live and let live
  • Fru U

På tre månader hinner du med all sannolikhet bli bättre, kanske till och med ha en liten fest för henne innan babyn kommer (som jag läste om i en annan tråd, en sorts storasyster-fest fast ändå inte)

Du kan ju inte ge henne all den energi du vill just  nu ändå eftersom du mår som du mår

Tindras äiti skrev 2008-02-18 14:38:14 följande:
    a ja få se d så , men d e jobbigt när man har en på snart tre år som inte riktigt förstår d här med sjuk , d e d ända hon pratar om på förskolan just nu så för hennes skull känns d som om hon skulle bli mer orolig. fast å andra sidan så e d ju bättre om jag blir bra å allt återgår till så normalt som möjligt. va inte alls så här jag tänkt mig....denna tiden skulle ju vara våran å hon skulle få allt vi orkade innan dom blev två. hoppas dom fixar detta så har ja ju ändå 3 mån kvar ja kan lägga all fokus på tindra.Fru U skrev 2008-02-18 14:28:20 följande:
    Live and let live
  • Fru U

Förstår det, men det är det ju desto bättre att du påbörjar vad du nu än är läkaren vill så att du kan bli friskare och det hotet avvärjas

Tindras äiti skrev 2008-02-18 15:13:02 följande:
    En fest a d ska ja ha hon fyller ju tre den 29/5 strax innan d e dax så då kan man ju ösa på lite extra....ja e bara så jävla rädd att dom inte ska få ordning på tarmen utan att dom måste gå in å behandla med risk för komp med bebben.Fru U skrev 2008-02-18 14:54:45 följande:
    Live and let live
  • Fru U

Du vill ha kateter, jag lovar . Det är så skönt att inte behöva gå upp eller hålla på med bäcken när man är öm o nyopererad (och hejsan förresten )

Rebecca93 skrev 2008-02-18 22:50:00 följande:
    lällas:Va skönt att det känns som det endå inte gör så ont som jag trott!Måste man ha en kisskated eller bestämer man det själv eller vadå?Haha jag ska säga till mamma att vi ska köpa nya kläder med
    Live and let live
  • Fru U

De brukar sätta den när man redan är sövd så då känner man det inte. När de tar ut den kan det svida lite grann men inte mycket

Du pratade om smärtlindring innan. Jag hade en sån i ryggen och en pipande apparat (som satt på en droppställning) som gav mig smärtlindring hela tiden och det var underbart. Det jag inte visste då var att morfin kan göra att allt man känner förstärks, så bli inte rädd om du skulle känna dig jätteledsen samtidigt som du är glad (så var det i alla fall för mig, behöver inte bli så för dig)

Rebecca93 skrev 2008-02-18 23:31:22 följande:
    Fru U:Haha ok då tar jag nog det men den gör väl inte ont?
    Live and let live
Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10