Inlägg från: fairyfloss |Visa alla inlägg
  • fairyfloss

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Mammasknodd:
    Jag vet inte vad jag fick för nått faktiskt. På min endoskopi (kan det vara en sån du menar med "lilla kolospopi? Alltså att de bara går upp en bit nerifrån liksom?) så blev jag inte sövd heller, tror jag... men det var typ 6 år sen så jag minns inte säkert! Jag var bara 15 då så jag kanske fick nått. På koloskpoin tror inte det var morfin, men jag vet inte säkert. Jag minns i alla fall att jag hade ett snack med narkosläkaren om hur jag inte gillade droger . (Hade alltid NÅGOT att säga till alla läkare ). Sen när jag vaknade till så var jag helt hög och hälsade på ALLA (tog i hand och sa "vi har inte träffats förut va, hej!") hahaha. Så ja, lite kul var det väl fastän jag mådde piss hela dagen efteråt (pga att jag inte fick uppvakningsdropp men det får man ju i normala fall). Försök att inte oroa dig dock, det är inte så farligt som man tror.

Ja min bebis verkar må bra, som tur är. Han är till och med tjock! Hehe. Tjock och lång. Har inte tänkt så långt som att jag skulle kunna föda snart! Men han räknas ju faktiskt som en bebis på fredag enligt WHO (22 fulla veckor). Och vi har inte köpt en endaste liten pinal! Skulle ha flyttat för flera veckor sen men det går inget vidare tyvärr! Men jag får väl börja tänka på att något faktiskt skulle kunna hända ändå.

Har du testat magnetsmycken för din ledvärk? Min mormor hävdar att det hjälper lite i alla fall, hon har några stycken. Värt att testa? Sen låter det inte väldigt lite med 10mg prednisolon bara? Jag låg på 60 mg när jag åt det.

Grådis:
    Åh nu blev jag sugen på räkmackor också! Och vi som inte har räkor här (sketen inlandsstad), bara tigerräkor. Jag vill ju ha såna där små .
    Men hör och häpna: Inatt gick jag inte upp EN ENDA GÅNG!!! Jag var helt chockad när jag vaknade vid 11 ! Känns superskönt. Så medicinen funkar i alla fall äntligen!!

MaddiG:
    Jag tar colifoam (som är ett kortisonskum man tar "lokalt" om du inte visste det redan). Jag tycker det är skönt för jag mår psykiskt dåligt av att ta piller, men det ger samma effekter och i någon mån bieffekter som kortison (fast jag tycker inte bieffekterna blir lika jobbiga som med prednisolon).

MaijaO:
    Det tog mig några år också att inse att jag hade en kronisk sjukdom. När man mår dåligt så går man ju till doktorn och så får man nått och sen mår man bra liksom! Så jag förstår att det känns jobbigt. Jag medicinvägrade och gjorde det svårt för mina läkare så de skickade mig till BUP och grejer (jag var ju underårig) men tillslut har jag accepterat det ändå. Fast ibland så känner jag hur jag själv förnekar att jag är sjuk fortfarande och äter nått som är ett no-no eller så. Men man blir alltid påminnd sen igen. "Acceptance" är nog något man får kämpa med ett tag, och kanske resten av livet.

• fairyfloss

Hej allihopa! Jag har slitit mitt hår för att jag inte kunde hitta tråden de senaste dagarna, visste ju inte var den låg! Grr. Men men, ni får har överseende om ni har skrivit nått till mig som jag missat, har bara skummat igenom sidorna nu.

Jag har börjat trappa ner colifoamen igen, kände att jag var påväg att bli förstoppad. *Suck*. Kan man inte liksom få en NORMAL mage nångång? Sen har jag blödit jättemycket från tarmen också, börjar bli lite orolig för jag har haft blodbrist tidigare pga det, och jag känner mig jättetrött. Tror jag ska köpa blutsaft och se om det hjälper.

Mammasknodd:
    Ingen fara, du skrämmer mig inte . Det är bättre att vara förberädd på vad som faktiskt kan hända, än att man står där sen i chock när det inte går som planerat!
    Din lista på saker du inte kan äta låter väldigt mycket som min . Fast i min ingår även socker. Och alla mjölkprodukter såklart. Jag tänkte på pannkakor kanske? Med en liiiten klick sylt eller äppelmos eller nått. Jag åt det häromdagen och det funkade rätt bra. Men man får ju stå och steka då, det är inte direkt nått man kan ha i kylen. (Om man inte gillar kalla pannkakor då.) Annars är det inte mycket gottistottis man kan äta . Blev jättearg på maken igår när han åt en magnum framför mig! Men han tänkte sig bara inte för.

• fairyfloss

ÅÅÅH JAG HATAR ALLT IDAG! Kände ju att en förstoppning var på G så jag gick ner i dos (till en varannan dag) och nu har jag sprungit på toa halva dagen i alla fall. Kändes jättebra i morse, kunde gå på toa som en normal människa, men sen på eftermiddan har det bara spårat ur! Jag försöker förklara för min kropp att det inte finns nått där inne, men den totalt ignorerar mig och pressar och pressar och jag känner mig helt hjälplös. Och jag som precis blivit av med mina hemorrojder från förra gången. Fan fan fan fan fan fan fan är så jävla trött på skiten nu.

Mammasknodd:
    Är det som för dig som för mig med prover? Läkarna förvånades alltid över att det inte syntes på proverna att jag var sjuk alls! Samma senast, så nu skiter jag i att ta prover! 20mg låter ju inte heller mycket, men det är klart, det går ju över i bröstmjölken så det är väl därför.

grådis:
    Tack, det är en lättnad faktiskt att få tillbaka sina favoriter .

MaddeK81:
    Att du kan dricka alkohol?! Sicken lyckost. Dricker jag mer än en tredjedels glas vin när jag är "frisk" blir magen helt galen i veckor efteråt! Samma sak med kaffe. Spelar ingen roll hur bra jag har mått. Jag älskar kaffe

• fairyfloss

MaddeK81:
    Nu blir jag lite avis på dig, fastän jag förstår att det finns nackdelar också med stomi. Men när jag mår som jag gjort idag med typ 20 riktigt plågsamma toabesök, ja då låter en påse på magen inte så illa! Jag får tänka på att jag förmodligen kommer må bra igen snart. Hoppas jag i alla fall. Men man vet ju inte, det är det som är så jobbigt . Jaja, härligt att du kan leva livet ibland i alla fall!! Det är skönt att höra att det finns lösningar som kan ge en bra livskvalitet, även om det skulle bli riktigt illa tillslut!

• fairyfloss

Madde & Lellas:
    Jag tycker absolut inte att det är jobbigt att höra om nån som är frisk! Det ger mig enbart hopp och jag är glad för eran skull! Jag har ju själv varit mer eller mindre frisk och hoppas ta mig dit igen, men som sagt så känns det skönt att veta att det kan bli bra även i den "västa" situationen. Men en fråga har jag, stomin underlättar ju diarre, men hur är det med magsmärtor? Jag har ju crohn's så jag har smärtor pga inflamation i tunntarmen, samtigt som jag har diarre och smärtor pga inflammation i tjock och ändtarm. Hur gör dom då, opererar de även bort de sjuka bitarna i tunntarmen?

bcsvensk: Låter som ett rejält äventyr det där!! Tur att det gick bra tillslut i alla fall .

Det är fortfarande morgon här så jag vet inte ännu hur jag kommer må idag. Hoppas på en bättre dag än igår, nu drar jag mig för att äta frukost eftersom det i allmänhet sätter igång allting. Igår kväll låg jag och läste om olika ostar (min svaghet) men det gjorde mig ju inte gladare eftersom jag inte kan äta ost, och borde låta bli även när jag mår bra egentligen. Är så jäkla sugen på en vanlig fralla med ost på!! Blah.

• fairyfloss

Oj vad ni har skrivit. Jag hinner ju inte med! Önskar att alla sjuklingar blir bättre snart!

Själv betedde sig magen helt okej igår, i jämnförelse (med några timmars undantag). Så jag hoppas att jag kan leva "normal" ett par dagar nu. Men det känns ändå jobbigt att gå ut. Så ja jag ligger väl där mittemellan nu. Bebisen sparkar och rör sig så mycket där inne och verkar må bra i alla fall, och det är viktigast för mig!

Kram på er allihopa!

• fairyfloss

Jag tror jag har blodbrist, mår jättedåligt och har ont i hjärtat och armarna. Usch.

Jenny F: Mitt slem har aldrig haft trådar i sig, och jag har rätt mycket och rätt ofta. Det är genomskinnligt fast vit eller gulaktigt, ibland brunaktigt och oftast blandat med blod. Det har i alla fall aldrig varit kritvitt. Enda gången nått kritvitt kommit ut var efter min tunntarmsröntgen .

• fairyfloss

Tindras äiti :
    Åh det är PRECIS så jag hade det i förra veckan. Fy sjutton, jag lider verkligen med dig! Jag kände precis samma sak, också jätterädd för att skada bebisen, men han verkar må bra nu i alla fall så jag tror inte de tar nån skada! Superduperkramar till dig! Hoppas det går över snart. Om inte, fråga din läkare om colifoam, det är jätteeffektivt mot just diarreerna, funkar för mig på ett par dagar (ja det blir inte bra, men mycket bättre). En bra medicin att ha hemma om inte annat bara för nödsitutationer som nu. Usch usch usch jag hoppas verkligen du mår bättre snart!! Kramar!!

• fairyfloss

dalkulla: Usch jag vet precis vad du menar . Det är ju omöjligt att gå ut när det är så! Hoppas verkligen du mår bättre snart!! Skickar massor av kramar.

Själv mår jag nästan oförskämt bra med colifoamen som jag har verkat bli stabiliserad med. Hoppas det håller i sig bara och inte blir som förra gången. Jag har iofs fortfarande blödningar men det har jag nästan alltid vad jag än gör så det känns "normalt" även fast jag vet att det inte är det. Känns bara skönt att kunna gå ut äntligen! Och att ÄTA!

• fairyfloss

Mammasknodd:
    Jag får också ont i magen av att dricka vatten när jag är som värst. Helt sjukt är det!!

Tindras äiti:
    Lycka till! Hoppas allt går bra och att de kommer fram till nått vettigt.

Kram till alla sjuklingar, jag tänker på er varje dag ska ni veta!!

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10