Inlägg från: fairyfloss |Visa alla inlägg
  • fairyfloss

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

LSS:
    Åh vad skönt att höra att du åkt in nu! Hoppas du får rätsida på allt nu, och krya på dig!! STOR KRAM!

Jag tog min andra dos prednisolon nyss och det känns faktiskt fortfarande possitivt. Har inte haft ont i magen knappt alls, dock har jag fortfarande blod och slem men jag hoppas det går över snart. Jag räknar med att bli puffig men sånt får man väl leva med, inte det värsta just nu i alla fall.

Kram på er allihopa!

• fairyfloss

Lotusflower:
    Tack! Skönt att du också mår bättre!

Mammasknodd:
    Ja det är skönt . Jag väntar bara på puffigheten nu. Men jag hoppas jag slipper finnarna. Hatar finnar. Men det känns ändå okej eftersom jag börjar på en nertrappningsdos redan, känns som att man är påväg nånstans!
    Du får ta det lite lugnt med maten nu istället då, hoppas du klarade dig undan det värsta! Ibland går det ju bara inte att låta blir (och då är sitt egets barns dop faktiskt en helt okej anledning). Du har crohn's annars är jag som jag sagt Kalle Anka! Jag slår vad om mina skor!! Hoppas läkarna kommer på det också snart bara. Kram och krya på dig!

Jag mår faktiskt nästan oförskämt bra, men så har jag hållit på min diet också! (Mjölk-, gluten-, jäst-& sockerfri samt lågfett.) Jag tror kombinationen kortison och bra kost hjälper! Känner mig mycket piggare än vad jag har gjort, redan!! Så nu letar vi lägenhet för fullt! Hoppas vi kan flytta snart!

Kram till er alla andra, stor kram till alla som mår dåligt, hoppas ni mår bättre snart, och alla andra fortsätt må bra!!

• fairyfloss

Jag vill tipsa alla här inne som KAN äta grönsaker, GÖR DET! Är det svårt i magen så är det ju, men sen jag började äta frukt och grönt i stora mängder så har jag bara kännt mig... bättre. Det tynger inte i magen så som "vanlig" mat gör heller! Jag gör det magert för mig också, blandar bara lite pressad citron och äppelcidervinäger med några matskedar olivolja, kryddar med salt peppar och oregano så har jag en relativt smal dressing! Oljan kan ju uteslutas om man vill leva ännu fettfattigare men hittils har det lilla fettet inte påverkat mig negativt.

Jag vet inte om det är det jag äter eller det jag utesluter som gör att jag mår så bra (säkert en kombination av båda) men det är i alla fall en mycket, mycket bättre kost för mig! Känner att jag är på rätt spår nu och då känns det inte så jobbigt med kortisonet heller, rent psykiskt. Jag äter det nu så att kroppen inte överreagerar för kraftigt, men jag tror jag börjar läka! Det känns liksom så i resten av kroppen. Nu äter jag inte uteslutande frukt och grönt men min kost består i princip till 60% av sånt och 40% annan mat. Och tillskillnad från förut är nästan allt grönt råkost. Nyckelorden är: Finriv, mixa (ex. smoothies) och tugga tugga tugga! . Och ät inte omogen frukt. Det råkade jag göra och det var inte så bra för lilla magen. Men annars, supermat! Fast nu ska jag faktiskt laga lite köttfärssås... av kängru! (Bara två procent fett och MYCKET järn! Dessutom tillsattsfritt eftersom det är viltkött!)

68:an: Du fick mig att skratta i alla fall, men jag kanske också har torr humor .

• fairyfloss

Förresten! Alla ni som inte klarar fibrerna i grönsakerna, kan ni inte prova färskpressade grönsaksjuicer? En juicepress borde väl gå att få tag på för inte supermycket pengar. Då får man ju alla näringsämnena men slipper "rivet". Man kan ha i typ alla grönsaker, morötter, selleri, bladsallat, gurka, äpple osv. Borde väl fungera? Jag vet att jag drack brämhults morotsjuice när jag var i ett skov en gång och det tyckte jag funkade.

• fairyfloss

MaijaO skrev 2008-02-25 10:42:34 följande:

Har lite problem med känguruleveransen till min lokala icahandlare! Men tack för tippsen om frukten och smothies.
    Haha, ja det är kanske lite dåligt med det i sverige . Men å andra sidan har ni ren och älgkött som också är väldigt smalt! Och förmodligen smakar det bättre. Kängru är inte världens godaste. Eller så tycker jag bara inte om kött och så får jag leva med det! Blä, äter hellre sallad .
  • fairyfloss

Usch nu i morse har magen varit lite orolig. Jag slår vad om att det var den jäkla kängun som ställde till det. Jag kanske inte borde försöka pressa ner det där (men man hör ju hur bra kött är för kroppen hela tiden), jag tycker ju inte ens det är gott. Mycket blod var det i alla fall i morse och lite springande. Men jaja, så länge jag slipper smärtan är jag ändå nöjd. Det är så skönt att slippa smärtan.

Grådis:
    Ja det känns bra med dieten. På mornarna förösker jag dricka en smoothie, idag blev det banan-vattenmelon-annanas, ett grönt blad och rismjölk. SUPERDUPERGOD!!! Perfekt att svälja ner prednisolonet med också, de tabletterna är inte dragerade och smakar f-n. Mitt enda problem är protein. Bönor är ju lite svårsmälta, mjölkprodukter kan jag inte äta, kött vill jag inte äta, fisk finns knappt att köpa här där jag bor, finns det ens nått kvar? Ja kyckling pallar magen, sen sojaprodukter och nötter... och ägg, fast de vill jag hellst utesluta också pga fettet.
    Jag tycker faktikst om grönsaksjuicer. Fast man måste ha lite frukt i också annars blir det äckligt. Min favorit är äpple-morot-apelsin, men har man kanske 60% av dem och sen selleri, rödbeta, gröna blad osv så smakar det fortfarande gott, tycker jag i alla fall. Men jag förstår vad du menar att man får dåliga asociationer, jag har också haft så med en del mat. En gång när jag var magsjuk så åt jag en banan, och blåbär (som ska vara sååå skonsamt för magen) men det kom upp och jag kunde inte titta på varken eller på flera månader. Annars kan man ju köra smoothies som jag gör nu eftersom jag inte har nån juicepress! Funkar ju med sånt som inte är för fast.

gmt:
    Usch! Man blir verkligen förbannad på sjukvården ibland. Känns som om de är totalt inkompetenta. Så synd att ni inte bor i stockholm, för astrid lindgren är verkligen ett superbra sjukhus, de brukade fixa tider till mig i samma vecka som jag ringde när jag var sjuk, VARJE gång, och är hur hjälpsamma som hellst. Synd att inte alla sjukor är så . Hoppas i alla fall ni får nån rätsida på allt snart! Tycker så synd om lille Lukas .

Mammasknodd:
    Grattis! Om jag får säga det . De måste ju ha fått ett återbud om du fick en tid med så kort varsel. Men tänk att nu slipper du i alla fall att gå och oroa dig i flera veckor för den där undersökningen, pang på bara! Det är inte så farligt som det verkar och så får du ju förhoppningsvis reda på vad du har! Håller tummarna för dig att allt går bra! Angående tiden för koloskopi, boka av hela dagen. Först kommer du må jättedåligt för att du inte har ätit och känna dig almänt svag, och får du lugnande så kommer du ju vara svajig resten av dagen också. Själva undersökningen brukar inte ta så lång tid, max en timme vad jag minns, men ibland får man vänta också pga förseningar.

LSS: Skönt att få bli utskriven, men man kan ju tänka sig att du skulle fått lite mer hjälp. Verkar inte finnas några snälla och trevliga doktorer eller sköteskor kvar nu! Fast mina på karro som min mamma ringde var i alla fall lika trevliga och hjälpsamma som vanligt, vet inte om alla kanske samlas där? Hoppas i alla fall du mår bättre snart! Ta och vila upp dig ordentligt!!

Madde: Stå på er när det gäller stomibandagen och landstingen! Jag kan inte så mycket om det där, men det låter ju helt otroligt superkorkat att ha plattor utan matchande påsar!!! Vad tänker de med egentligen??

• fairyfloss

Mammasknodd:
    Jag håller tummarna för att allt ska gå bra i alla fall! Kanske gör det lite ont men nedsövning är inte så himla kul heller, så man får nog leva med att det bara är en obehaglig undersökning. Dock väldigt givande! Kram till dig! Var stark, men glöm inte att det är okej att ojja sig lite också!!

• fairyfloss

Försöker slänga in ett inlägg här innan FL stänger ner!

Åh så många som mår dåligt, jag vill bara ge en superkram till allihopa! Orkar tyvärr inte skriva till alla idag, tur att vi är så många här inne . Men jag tänker på er allihopa!

Jag känner mig jättestressad över livet just nu, måste ringa och försöka få tag på en hyresrätt och åka ner till Melbourne och sånt här är inte min favoritgrej att pyssla med så jag hoppas verkligen att magen håller och inte slår bakut av stressen. Men nu måste vi hitta nått jag kan ju i princip föda om en månad om jag skulle ha otur. (Vetskapen av det gör inte stressen bättre.) Jaja nu ska jag sluta prata om mig själv, ni alla mår så mycket sämre . Jag är glad att kortisonet hjälper lite i alla fall, och än så länge är jag inte nån ballong!

Kram på er allihopa, må bättre!!

• fairyfloss

Jag har varit nere i Melbourne och kollat lägenheter och jag blir så otroligt deppad. De ska ha skitmycket pengar för en liten sketen ettan utan ordentligt kök och jag blir bara så frustrerad. En grej med Melbourne är att allting liksom är supersize och anpassad för bilar. Gatorna är SUPERBREDA och det är liksom 5 filar (känns det som, okej två då) på en vanlig gata vilket gör att det tar jättelångt tid att gå överallt. Den här lägenheten låg typ 3 km från en tågstation som ligger kanske 30-40 minuters tågresa från stan. Åh vad jag hatar stora städer! Det borde finnas en maxgräns på en miljon invånare, och sen får de bygga en ny stad...

Nog om det! Magen har i alla fall uppfört sig, den blir bara bättre och bättre. Idag bröt jag min diet för jag var så fruktansvärt hungrig så jag åt en macka, men det var inga problem. (Förutom att jag inte kunde tugga på grund av en käkinfektion eller nått, jag kan knappt öppna munnen!)

Mammasknodd: Så du har fått diagnos?! Grattis isåfall! Är den definitiv? Jag har inte haft bra erfarenheter med asacol, blev sämre i magen av den, men funkar den så är den ju mindre otrevlig än imurel och kortison (av vad jag har hört).

Fru U: Stå på dig om snittet! Att de ska försöka tvinga en sjuk människa att gå igenom en förlossning som kan ge men för livet är ju helt sjukt. Medan som du säger helt friska människor blir beviljade snitt hur som hellst! Nej det är bra att du har skinn på näsan, sjukvården måste snart fatta att det är VI som är patienter som bestämmer om våra kroppar, inte de (även om de kan få ge oss råd om vad de tycker, men valet är tillslut VÅRT).

LSS: Tråkigt att höra att du är så sjuk igen! Kan du inte åka in igen då, om det nu är så att du inte blivit bättre av medicinerna du fick? Kram och krya på dig!

• fairyfloss

Jaha. Idag har jag haft lite dålig mage och sprungit på toa en del (dock inte så illa som det var innan prednisolonet). Är det inte interessant att det här händer när jag igår åt vetebröd samt en "förbjuden" kaka? Jag kan bara inte tänka mig att jag har varit utan dålig mage på det sättet i över en vecka och sen plötsligt blir jag dålig när jag äter nått, utan att det har ett samband.

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10