Inlägg från: skrutteluttan74 |Visa alla inlägg
  • skrutteluttan74

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Fru U skrev 2008-01-08 10:34:51 följande:
    Ibland har man en sån himla turRingde idag till endoskopiröntgen och undrade hur det går med min remiss om kapselkameraundersökningNja, sa hon, du är bara prio tre så det kan ju ta ett tag (några månader) men vi har ju en tid nu på torsdag/fredag/måndag och det är ju svårt att få någon att ta den tiden med så kort varsel. Kan du ta den?Öh, jepp, yes and of course Ska bli skönt att få gjort den innan vi påbörjar IVF-behandlingen (även om jag måste laxera, vilket jag hatar mer än nåt)Kram
    Åh...så skönt för dej/er att få det gjort innan ni börjat med IVF behandligen....Hoppas de går bra
  • skrutteluttan74
    Hej alla...ger en kram till MissDisa & 68an och Alla ni andra som har det tufft just nu.

Själv mår magen hyfsat bra,kan bero på att jag ändrat om frukostarna till fiber havregryns gröt,magen funkar bättre då,kom jag underfund med.
    Visst kanske inte den godaste frukosten,men magen tömmer sej ordentligt och jag har inte än *peppar peppar* haft ngt skov..*puh*

Ja snart är det dags för kamera kapselnvisst hade du MissDisa gjort den eller blev de inte av??
    Är det ngn mer som gjort den,?? Hur funkar de ??

Nåja,i övrigt är jag trött,trött och jätte trött,mår inte så bra,känner mej helt hängig,som att en snuva vore på väg,men inte kommer...ja ni vet nog va jag menar....Men,men,nu har blod värdet gått upp till 122 efter MF...*härligt* ,så det är jag glad över,men tydligen så var lever värdena och njur värdena lätt förhöjda som vanligt,så nu blev de cortison igen,så får vi se om de blir bättre...

Ni får ha en bra fredag,det har jag tänkt ha ialla fall,vi ska bort på Em och får främmande på kvällningen...Skoj...Ha det gott och kram till er som behöver
  • skrutteluttan74
    MissDisa skrev 2008-01-11 15:34:01 följande:
    Gör ett inlägg till.Har under dagen börjat tänka lite mera positivt.Kände mig ju så himla lurad och att nu började bara en ny väntan och alla mina drömmar gick i kras.Men om man tänker efter så kommer det faktiskt inte att ta så jättelång tid. Max fyra veckor till dom gör undersökningarna och om dom inte redan då kan konstatera något och börja behandla på en gång så är det max fyra veckor till innan provsvaren kommer.Det är faktiskt inte så farligt, med tanke på att mitt liv har stått stilla i tre år nu.Eller hur?!Sen kan ju den där lilla knodden få komma om jag nu har nåt som är behandlingsbart, vilket man väl får hoppas på.
    JAg hoppas verkligen det går fort för dej att få göra de undersökningar du väntar på...vet ju att du "hopaps" på en liten till så...

Har du gjort den där "Kamera kapseln " undersökningen ??
    Jag ska göra de den 25..är lite nervig
  • skrutteluttan74
    Är det någon av er härinne som gjort denna "KAmera kapsel undersökning" ??

Alltså där man sväljer den kapseln med en kamera i ,så går det ett antal timmar,då man får gå med "låda" kopplad " på sej ??
    Så fotar kameran i tarmen var tredje sekund ...

I så fall,vad tyckte ni om den undersökningen ??

Jag börjar a lite nervös redna,jag ska göra den undersökningen den 25/1 och har inte hört ngn ´som gjort det och hur det va.,...Och det skulle jag vilja veta innan jag gör den...

JAg behövde dock inte 4 liter laxabon,det räckte visst med två...*härligt*
  • skrutteluttan74
    Fru U skrev 2008-01-11 23:46:29 följande:
    bcsvensk, jag håller på att göra en sån kamerakapselundersökning just nuMan börjar med att man kommer dag 1 och får svälja en testkapsel (först har man fastat 8timmar). Denna kapsel löses upp om den inte kommer ut av sig självDag 2 får man komma tillbaka och så scannar de av en med en sak som ser ut som ett V för att se så att den kapslen kommit ut (har den inte det får man inte svälja den riktiga kameran)Dag 3 får man komma och svälja den riktiga kapslen. Då får man typ elektroder fästa på kroppen som går till mottagaren (en 'låda') som sitter fast i ett bälte runt magen. Efter 8 timmar brukar man komma tillbaka till mottagningen och så tar de bort elektroderna och 'lådan'Innan man sväljer den riktiga kameran ska man laxera (med laxabon) för att få tarmen att röra sig fortare (det är alltså inte för att göra den ren)Kameran tar 2 bilder i sekunden
    I pappret jag fått så står de att jag ska va där kl.08 på morgonen och få svälja en kamera kapsel och få en "låda" fäst på magen ...
    Så då måste det alltså vara den riktiga undersökningen jag ska göra på en gång med andra ord....
    För dagen innan ska jag dricka laxabon ....
    så alltså gör dom inga "tester" före häruppe som dom gör hos er då...

men vad händer om inte den riktiga kamera kapseln kommer ut då ??
  • skrutteluttan74
    Fru U skrev 2008-01-12 12:10:48 följande:
    Oj. Kommer den inte ut så måste man i värsta fall operera ut den. Men om du aldrig haft problem med misstänkta förträngningar så är det nog inga problem
    Det är min största fasa just nu,eftersom jag mellan varven kan va så otroligt hård i magen,...Man vill ju lixom inte gå omkring med en kamera i amgen ,som inte kommer ut...
    Dom hade misstankar om förträngningar,men dom "slogs" bort efter röntgen (MR) som jag gjorde nu i nov....

Så teoretisgt så borde de inte va nå problem alltså...
  • skrutteluttan74
    Guslageran skrev 2008-01-13 19:27:01 följande:
    Hej alla!Jag har nyligen fått diagnosen IBS. Mina symtom stämmer precis in med Ankissens. Kul att hitta några fler som har magproblem och som jag kan ställa frågor till. En fråga: Hur fungerar eran mage och motion ihop? Under tiden jag springer är det inte så farligt med magen, men efteråt kan jag få väldigt ont och bli illamående samtidigt som det ändå känns bra i resten av kroppen.
    Hej och välkommen...Har ingen diagnos ännu, för mej är det rena rama gissningsleken

Nåja,det där med att träna,det har jag ingen aning om ialla fall...Men jag tycker att då jag i ett skov,så mår magen lite,lite bättre av prommisar
  • skrutteluttan74
    MaddeK81 : jag hoppas verkligen du får en bra "kick" nu av b12 injektionen....HAr hört mycket gott om den :-9

Så spar jag på ditt recept (hopkok) vid UVI...har det allt för ofta,så det snor vi och testar
  • skrutteluttan74
    Molle72 skrev 2008-01-14 15:35:47 följande:
    Hej nu är Rebecca inlagd på östra igen. Det är precis som det var i mars när vi låg inne sist. Vissa prover har blivit bättre andra sämre albuminet är nere på 24 nu.Så imorgon ska hon få en cvk inopererad och få näringsdropp. Hon äter antibiotika men ska även få det intravenöst nu.Sen har de pratat om att operera bort tarmen, för hon ska inte behöva leva så här. Så nu kommer det komma in en stomiläkare och en operationsläkare.Madde: detta med kudden kan hon allt för bra, hon har en värmekudde som är hennes bästa vän när hon är sjuk. Hon äter acacol, kalcium, fluexedin, folacin, flagyl.Vi har tur som fick data på rummet de har precis fått det i två rum nu.Kramar Molle.
    Oj,så jobbigt för henne och för er...
    Hur gammal är hon,hur medveten är hon ??

Ett stort lycka till och en jätte kram till er alla 
  • skrutteluttan74
    Mammasknodd skrev 2008-01-22 21:09:13 följande:
    MaijaO: Skönt med en prel.diagnos! Jag kände precis som du när jag fick min prel.dagnos Crohns. Nu velar läkarna lite hit o dit men man har i alla fall fått bekräftelse på att det ÄR en sjukdom... Jag är oxå nervös inför koloskopin, när det nu blir. Vill inte!!!!Att det är kroniskt kan man ju smälta sen...har ju gott om tid till det
    Om du är orolig så säg till dom som jag gjorde,att du vill ha en "lätt sövning"...men de måste du göra innan du kommer dit...typ redan nu,så dom kan planera med att ta ner en narkos sköterska och så...
Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10