V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10
68an skrev 2008-02-29 18:49:14 följande:
Hej!Förlåt att detta kommer bli långt men jag måste bara få ur mig detta.Idag var det äntligen dags för att åka på las o ta bort gipset och det var med en viss oro då jag fortfarande hade ont och extremt ont vid viss beröring och rörelser. Rädd för att jag ska ses redo för att jobba på måndag för det betvivlade jag att jag skulle klara av och samtidigt jättedåligt samvete mot min arbetsplats men också lycklig för att ev bli av med gipset.Väl på ortopedmott. så åkte gipset av på stört och läkaren ansåg att jag kunde skaka hand med han…ja min uppfattning var att han tyckte att jag var sjåpig men jag kände ju att den rörelsen skulle göra så ont så varför provocera den i onödan tänkte jag.Han skulle ha mig att göra ganska drastiska rörelser på stört, vem som helst fattar väl att man inte kan vara som en cirkushäst direkt efter man varit gipsad i 5 v.Då jag hade så ont så ville han göra nån slags röntgen, skelettet visades direkt på en vägg. När vi gjorde det så vred han plötsligt i min arm så jag skrek till lite halvhögt av smärtan och då säger han ”do skrammer våra patienter” J-a pucko kände jag helt ärligt men sa bara ”stäng dörren då” Ja den hade han lämnat på vid gavel.Sen säger han…detta är inte normalt, det här har jag aldrig varit med om förr, man ska inte ens ha så här när man precis fått brottet, man skriker inte så jag undrar hur du mår annars egentligen…ja psykiskt mena han.Menar du att jag är onormal frågade jag. Ja detta är inte normalt och så pladdra han igen om att detta inte var normalt igen o igen o igen o ifrågasatt igen hur jag mår annars samtidigt som han skaka på huvudet. Det kändes så kränkande.Fan…flåt… så lessen jag blev då. Jag är inte den som sitter o gråter hos en läkare men nu fick jag kämpa mot tårarna och tillslut rann dom ner för kinderna o snoret flödade och det gjorde ju inte saken bättre, jag kände mig än mer förödmjukad då.Han sjukskrev mig 1 v till och skicka mig till en handterapeut o kunde inte förklara smärtan och han skällde på mig för att jag inte tagit mer värktabletter under dessa veckor o att jag skulle from nu ta flera ggr varje dag men exakt hur mycket skulle terapeuten bestämma.Bara de med medicinen var ju konstigt för den första utländska läkaren som tog emot mig på akuten då jag hade brutit armen sa att jag INTE fick ta värktabl. då jag har uc. Ja för övrigt var han också ett arselhål.Veckan eft då jag fick åka in akut igen så var det en annan läkare o det var ju självklart att jag skulle få smärtlindring, jag skulle ta eft. behov men max 4ggr/dag. Den läkaren var iaf human, jättebra.Nåja. Väl hos terapeuten så skämdes jag än för tårarna bara rann, jag kände mig onormal, som ett ufo pga vad läkaren sagt.Terapeuten sa att jag var fullständigt normal o att endel har det lättare men dock ej helt återställd direkt efter att ha tagit bort gips medans endel hade mer otur och hon träffa ständigt patienter som jag efter att gips plockats bort. Helt bra tar 3 månader.Hon hade inget med medicinordinationen att göra o fattade inte hur läkaren hade kunnat säga så. Att jag hade extremt ont vid rörelser o berörning på n viss punkt nära handleden var helt normalt o hon förklara o visa mig varför.När hon fråga hur länge han sjuksk. mig så reagera hon på den korta tiden men lugna mig med att hon ordnar det som krävs nästa vecka. Sedan fick jag en stödstrumpa och hand/armskena som jag ska ha även då jag sover o sedan play-doo deg som jag ska i kylen o sedan kyla med vid smärta plus träningsprogram som jag ska börja träna med i morn o sen ska hon o jag träffas fler ggr, bla på tisdag igen. Ja hon var underbar! Helt underbar! Ja hon gav mig tom en näsduk …ja sen ville hon veta vad läkaren hette.Men VARFÖR är det så här?! Varför visste inte ens ortopeden att detta var normalt, varför säger dessa 2 utländska herrar olika saker om medicinering o sen fattar jag inte varför dom båda var så oempatiska och taskiga i sitt sätt att uttrycka sig. Kanske jag är känslig men vissa saker känns ändå plumpa.Han jag träffade idag var så okunnig på vissa saker så ärligt så funderar jag på om han verkligen är utbildad. Tänk om han hör till en av alla läkare i Sverige som köpt sin legitimation ..såg ett skrämmande program förra året, tror det var Kalla fakta eller Uppdrag granskning. Ja en del var tom kirurger, chefsläkare, ja riktigt farliga saker o inte bara v-c läkare. Helt otroligt att det kan funka, ja dom hade inte en dag mer läkarutbildning än jag o det innebär noll dagar.Nä det är tråkigt att bli besviken på en läkare och så ledsen, man känner sig så hjälplös…ja ni alla har säkert fått smaka på mer el. mindre, tyvärr!!Hoppas vi alla kryar på oss snart!Kraaam o trevlig helg!Min make bröt benet i handen,utsidan av handen år 2002 och har fortfarande ont...Ok,inget glädjande kanske,men det jag vill påpeka är att dom kanske gjorde samma fel då dom gipsade dej,dessvärre inget dom brukar fixa efteråt inte i Skeå ialla fall.
Hans röntgen bilder tittade dom inte på tillräckligt noga,för då hade dom sett att dom hade behövt"spalta" eller spjälka brottet innan gipsning.
Så då han röntgade handen ngt år efter,visar det sej att hand spec.säger :
"oj,varför ser det ut som ett brott i din hand",...vad är detta ???
Jo då visar det sej att dom gjort fel...
Så strunta i dum lä'karns ord,ge han dåliugt omdöme och sen torkar du tårarna och inser att du är fullt normal