• MaijaO

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Ok, jag förstod nästan att det var åt extremhållet...

Hur klarar hon sin kortvuxenhet rent psykiskt? Min son är ju tillväxthämmad och jag oroar mig en del för hur han ska få det i skolåldern. Än så länge är han bara 2 år och lyckligt ovetande dock.
    malvas mam skrev 2008-02-14 09:13:05 följande:

MaijaO: Jag har läst Annika Lagerhorns bok, och vad ska man säga, om du i princip slutar äta så blir din tarm bra! Logiskt eller hur?? Nä, riktigt så var det inte, men hon äter inte mjölkprodukter, inte spannmål, inte något med jäst och sedan dessutom inte ett antal andra saker. I princip äter hon kött, fisk, kyckling, ris och potatis, grösaker och frukt. Men allt blir ju "rent", då det är svårt med såser osv..Jag har sparat boken så får Linnea själv läsa och avgöra vad hon tycker när hon blir så pass gammal att hon kan besämma själv. Just nu är hon 10 år och kan inte sluta äta allt detta, hon har ju problem att växa nu ändå! Dessutom är hon ju glutenintolerant, så gluten äter hon inte ändå.//Anna, Linneas mamma
  • MaijaO

Jag fick ringt upp mag&tarm idag och skällt lite på dem så nu ska de ändra mina mediciner... hoppas jag!

Varning!
    Jag kan gå från 0 till bitch på 0,4 sekunder!

• MaijaO

malvas mam: Han var tillväxthämmad sedan födsel och vi visste inte varför. Men nu sedan jag fått reda på att jag har uc så verkar det mer logiskt. Sen har han inte vuxit ikapp så som de flesta barn gör utan följer sin egen lilla kurva. Vi har gått på utredning men han verkar må bra trots sin litenhet så vi har beslutet oss för att inte starta någon behandling.

Nallatalla: Gud så mysigt. att ha ett datum... mmmm... minns. Är du snittad tidigare? och grattis till att ni slapp magsjukan.

• MaijaO

Att avstå från gluten och laktos är nog inga problem för mig. Har en svägerska som är både gluten och laktosallergisk och det är inga problem att bjuda på mat. Men när jag läste lite i hennes bok så har ju hon tagit bort alla kolhydrater så då försvinner ju potatis och ris också. Då känner jag helt plötsligt att det blir mer restrektivt och hindrande.

• MaijaO

Svamp är gott!
    Hur menar du? Annika menar på att man ska undvika svamp om man har candida men annars verkar det ok. Fast jag vet ärlig talat inte om jag orkar mig på en så stor omställning av mina levnadsvanor just nu. Kanske länger fram när jag landat lite i verkligheten igen.

• MaijaO

Nallatalla. Jag är snittad med båda mina. JAg skriver i din gästbok så tar vi inte upp tråden med det.

Mammas knodd: Det som utlöste mina skov har varit graviditeterna. Jag har fått blod i avföringen innan jag + var gång, (4 graviditeter), men har aldrig förstått attt det inte haft med graviditeten att göra utan en enskild sjukdom.

• MaijaO

På tal om ingenting...

Jag pratade med en dietist igår om UC och vad som var bra och vad som var dåligt. Ett av råden var att gå långa promenader när man hade skov för det är jättebra för tarmen! Kunde inte ens med att upplysa om omöjligheten i det... kändes lixom ändå inte som om vi pratade samma språk (eller om samma sak i.a.f.) Jag kan se minerna på grannarna när jag sätter på mig kängorna och går ut med en dassrulle i ena handen och en rulle hundpåsar i andra.

Kram på alla er andra som mår dåligt. LSS, ring till mag&tarm och bråka, det hjälpte för mig.

• MaijaO
    fairyfloss skrev 2008-02-19 10:02:01 följande:
    Men jag undrar om det verkligen är bra för magen med råa grönsaker när man är i skov?
    Kan nog bli lite tufft för magen med alla de fibrerna. Men ångkoka dem, då behåller de alla vitaminer men blir lite mer lättsmälta. Har du ingen ångkokare så går det att fixa med en stor kastrull, ett durkslag och ett lock.
  • MaijaO

Och så var det som sagt medicinerna. Skulle hämta ut ett paket asacol här om dagen. Jag har alltid betalat 47 kr tror jag för dem men denna gången fick jag betala 285,50! För ett paket!!! Iiihhh, det var nära på att jag inte kunde lösa ut mig.

Starkast skrev 2008-02-22 11:01:32 följande:
    Ni är för goa ni!Kan se framför mig ett helt gäng arga människor som stegar in hos doktorn. Undrar just hur denne skulle reagera?Till att börja med stå och gapa skulle jag tro.Men det låter som en bra stategi!LSS: Skönt att höra ifrån dig! Hoppas du piggar på dig fort och mår MYCKET bättre idag.Om inte - så borde du ta dig en tur till sjukan.... Men det vet du redan. Förstår precis din ovilja. Besitter den ju själv.. fairyfloss:Vad skönt att det fixat sig!hoppas det hjälper dig bra så du får njuta lite av att vara gravid en stund.Vet inte om jag tycker vården är sååå dyr egentligen. Efter 900kr får man ju frikort som gäller en 1-årsperiod.Men när väl pengarna ska ut är det mycket. mitt har precis gått ut. Hade jag varit frisk förra veckan hade det blivit dyrt. 3gånger sjukgymnastiken = 300kr, smärtkliniken =250kr. Den här veckan 3gånger SG=300kr, järndropp =100kr(eller 50kr då det blir frikort där). Så alla 900kr på 2 veckor. Det känns! (nu blir det på 3veckor, så sak samma) Sen blir det ju mediciner och resor på det. det är minsann inte billigt att vara sjuk.Nu ska jag VILA.
  • MaijaO
    68an skrev 2008-02-22 23:34:20 följande:
    maija.se jag har frågat här men du har kanske missat men jag har ett antal askar kvar av asacol som jag ätit i nästan 20 år så jag kan skicka dom till dig om du är i behov under förutsättning att en via mitt jobb inte vill ha dom för jag har redan slängt ut en krok där.summan beror på var i högkostnadssystemet du befinner dig o sen är det ju möjligt att dom gått upp i pris.när jag tog ut mina fick jag alltid 6 askar på ett uttag men kostnaden minns jag inte men jag tror att jag fick frikort efter 2 uttag om jsg inte tog ut mer magsaker för då hände det att jag ibland fick frikort eftet ett uttag.
    Tack för erbjudandet. Jo visst var det så att min högkostnadsperiod hade gått ut. Jag avvaktar lite med erbjudandet, för jag vet inte om jag kommer att gå kvar på asacolen eller inte. Men jag måste säga att jag mår bättre nu när jag dragit ner till tre tabletter dagligen. Och sen är ju problemet att jag har mer mediciner, och ju snabbare jag kommer upp till högkostnadsskyddet desto bättre känns det som.
Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10