• 68an

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

lindis.se hemorojder har jag sen 20 år o det har aldrig känts så här men visst har jag tänkt tanken.
    ibs och uc har jag..undrar du över nåt så ska jag försöka svara senare i kväll för nu kika jag bara in riktigt snabbt.

• 68an

nu behöver jag verkligen råd av er!!

dottern, nyssfyllda 6 år, var på toa nyss inför nattdags. hon sa att hon var bajsnödig men inget bajs kom men att det kändes som att det behövdes torka ändå....slem och blod var det
    det såg precis ut som det gör för mig.

vad ska man tro. har hon oxå uc?!
    sen hon föddes har hon varit så lik mig med magen sen jag var nyfödd...koliksymptom första året, sen blev det förstoppning o lactulos o sen blev det bra.
    när hon var kring 3 och 6 mån hände samma sak men efter en liten titt på henne så verkade allt bra enl. sjukvården.

jag vet inte vad jag ska göra o tro nu. min mor tror att jag hade uc redan som spädbarn men jag fick diagnos först som 20 år gammal o är de nu så illa för dottern så ska hon inte behöva vänta 14 år till. vill inte att hon ska drabbas av skiten, hellre blir jag sjukare bara hon får vara frisk.

men frågan är...vad ska jag göra, kräva eller kan det vara normalt att få så här som liten utan sjukd.orsak?

kikar in senare ihopp om svar...ni med barn o uc har kanske bra koll på sånt här.

• 68an

lindis.se jag berättar gärna senare ikväll men ärligt vet jag inte riktigt vad jag ska säga ja det blir ju ens vardag så det gör nog att jag inte tänker på allt så snälla, skriv gärna några frågor så jag får nåt att börja med. sen lossnar det nog

• 68an

lindis.se tack.
    svar på dina frågor!
    jag kom själv att jag hade ibs, uc. och att jag var laktosintolerant då jag satt kväll efter kväll på biblioteket o läste svåra läkarböcker. när jag först hitta ena grejen så kände jag mig hemma direkt o sen nästa likadant o vid tredje grjen kändes det komplett men lite för mycket. då jag kom på det var jag 19 år, eller 18. jag presentera det för mina 3 läkare som försökte komma underfund med vad jag hade men laktosen köpte ingen av dom men jag fick efter "hot" genomgå en laktosbelastning o det visa sig att jag hade rätt.
    hur läkarna kunde säga att jag hade ibs vet jag inte men troligtvis passade jag in på symptomen. dom gav mig iaf. dessa 3 diagnoser så småningom, då skulle jag fylla 20 år.

då min mage varit dålig redan som spädbarn, dock accelererade problemen kraftigt i övre tonåren, o att jag fick 3 diagnoser samtidigt så är alla symptom inte så lätta att veta om just det beror på min uc eller ibs. tarmdr. är inte säker alla ggr heller men det vi kommit fram till är att min ibs blir sämre då jag blöder mycket i min uc.

min mage sköter sig aldrig perfekt då jag har mer el. mindre ont dagligen men krampanfall har jag ju inte dagligen tack o lov för dom går ite att lära sig att leva med.
    som bäst har jag ca 2 anfall/månad o som värst är jag uppe i 5 på en dag men då har jag vart bra kass i min uc.

jag lever rätt vanligt, äter laktosfri kost då...undviker så gott de går vissa saker som jag blivit dålig av varje el. varannan gång jag ätit. lax med hollandaisesås är otänkbart (krampanfall)tex.
    sen försöker jag att inte stressa så mycket.
    jag rapar sällan men kan känna mig riktigt magsjuk ibland o då är det pga en rap...lite samarin o sen får jag rapa o må bra.

pruttar har jag i gross o parti o endel ggr får jag svåra krampanfall pga att jag hållt inne gaser pga omständigheterna.
    jag äter 4 st dimetikon/dag så dom underlättar massor. utan dom skulle jag ha stora svårigheter med att vistas bland folk, arbeta osv.

tryptizol har jag ätit tills för kanske 6 mån sen men dom sluta jag med för jag fick ingen effekt av dom på slutet. till en början minskade mina krampanfall till kanske 70-80%.

krampanfall har jag alltid fått mensens första dag sen jag var 16 år oxå.

anfallen artar sig så att magen vill tömmas i turbofart. det är mer el. mindre löst. det smärtar hemskt...likt en förlossning. jag kallsvettas o hyperventilerar, nära att tuppa av o ibland får jag kräkkänningar oxå. efter är jag däckad o måste sova nån timma om det inte är ett riktigt lindrigt anfall. anfallen håller i sig i regel 20 min-några timmar.

förstopad är jag ibland. för flera år sen drack jag ett laxermedel dagligen för annars kom det inte ut, jag spydde tillslut ist. efter några år med medlet så trappa jag ner o sluta o sen dess har jag aldrig haft såna förstoppningar.
    när jag åker utomlands får jag aldrig turistdiarré utan blir hård i 1 v iaf o då njuter jag av att slippa en massa toaspring men i längden el. till vardags orkar man ju inte vara förstoppad.
    idag varvar magen från att vara lös till att bli hård om vartannat men jag är i regel mer lös än hård nu för tiden, väldigt sällan normal konsistens.

sen har jag provat en massa andra bulkmedel men inget har blivit bättre. har även provat..nä nu tappa jag namnet men för kramperna men det hjälpte inte, jag hade snarare riktigt ont dagen efter oxå.

uppblåst är jag nästan alltid, så fort jag ätit nåt iaf men nu för tiden kan jag vara det redan då jag vaknar på morn men där hjälper dimetikon till lite oxå.

smärtorna kan sitta i hela magen, ibland mest på höger sida lite mer uppåt o ibland nertill på magen. när anfallen kommer så är det ofta kring naveln o neråt. men vissa saker är som sagt svårt att säga om det gör ont där av ibs el. uc osv.

mer el. mindre öm är jag oftast på magen då det gäller berörning så ofta säger jag nej till att ha en hand på magen.

lite svar men du får fråga mer om du undrar över något. sen har jag nog glömt endel saker då det gått så många år sen diagnos.

• 68an

madde.se tack för svaret. jag upplever inte henne som en stressig person o hon är sprudlande glad nästan alltid. trivs på dagis o är poppis bland kompisarna.
    som förälder är man ju ofta orolig för att ens barn ska drabas av åkommor men i mitt fall så har jag alltid oroat mig lite för att hon ska få min mage...kanske mycket för att jag var hemsk då det gällde kolik o hon likaså men man ska ju inte måla fan på väggen men får hon det nån dag så tror jag inte att jag blir förvånad.

tänker på det med ärftlighet oxå...mormor hade ju ibs o uc. sen fick jag det o sen fick mamma uc men förra året tog läkaren bort hennes diagnos. fråga mig inte varför för mamma förstår inget hon heller. iofs hade hon det väldigt lindrigt men...
    en kusin, mormors barnbarn har oxå fått det eft. mig, lindrigt i hennes fall oxå o min syster är jag övertygad om att hon har ibs så skulle det sluta vid mig så är det ju fantastisk. nä jag får nog ringa barnsjukhuset o rådfråga igen, dt var ju dit vi var med henne förra gången men dom har aldrig titat i hennes tarm så frågan är om man ska be dom göra det...fast tanken gör ont i mig =/

• 68an

llas.se ja jag ska ha stenkoll o de är ju som du säger...fast sen kan jag tänka då de sker nån som har uc i familjen att det är en början även om det sker med flera år mellan ggr så kommer de nog visa sig i slutändan att det är uc men så negativt får man nog inte tänka *skärpning på mig*
    stor kram tebax o sussa gott

ps. hojta till då du åker norrut en lite längre tid så kanske vi hinner ses

• 68an

madde.se nä man rår ju inte för det man själv får. tack för dina råd!
    självklart att man ska få byta påse varje dag om man vill det så byt ni med gott samvete
    att de inte är gratis längre tycker jag är trist o samma tanke har jag haft med diabetes, varför ska somliga saker kosta medans annat är gratis, jag kan inte se logiken i det hela men de är kanske nåt jag missat.

så är det ju med salazopyrin, det var ju oxå gratis för längesen.
    sov gott!
    kram

• 68an

bc.se jag de lät ju märkligt. ring o fråga i morn!
    låter underbart med din faster...ja inte att hon fick vänta 20 år då, ja de var ju lite likt mig då jag väl fick diagnos.
    nattkram på dig

• 68an

lindis.se vet inte om jag nämnt denna tråd till dig, ibs tråd. www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

sen en sak till ang. mina krampanfall. jag böt ut en av mina uc mediciner i oktober, salazopyrin ist. för asacol som jag käkat i nästan 20 år. jag vet inte om det beror på det men jag tror det o de är att jag inte haft ett krampanfall på länge, kanske 1 i början på året men inge mer sen. har aldrig hänt förr att jag sluppit dom så länge *peppar peppar*
    så nu funderar jag ju över om dom oxå kan ha effekt på ibs.

• 68an

bc.se jag minns att läkarna i norr sa till mig på sluttampen att det inte är ovanligt att det tar 10 år innan man får diagnoser som uc och chrons. fast är det verkligen så?! det låter mycket men vem vet, eller så var det så förr men har förändrats till det bättre idag.

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10