Inlägg från: MaddeK81 |Visa alla inlägg
  • MaddeK81

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

Tack grådis!

Jag har fortfarande inte läst ikapp (skäms på mig) men jag ska så fort jag hinner/orkar!

Just nu sitter jag och blir lite lullig på ett glas vin till maten, ska ut och käka ikväll med ett gäng vänner så jag tjuvstartade lite.

Hoppas ni får en bra helg allihopa (har du fått ut allt nu Fru U? Hoppas du mår bättre!)!!!

KRAM!!!
  • MaddeK81
    fairyfloss: Det är en av fördelarna med stomi, magen ballar ur på mig med men det gör inte så mycket när det bara handlar om att påsen får mer att samla upp. Jag får jättemycket flöde (att det rinner tunt och MYCKET) när jag dricker alkohol men som sagt, det är enda problemet, att jag får tömma påsen oftare. Jag hann till och med bli lite fuller, cosmopolitans, baileyskaffe och mer vin blev det på restauruangen. Ja och mat då!

Skulle jag inte ha stomin skulle jag aldrig kunnat äta och dricka det jag gjorde igår, inte en chans!
  • MaddeK81
    fairyfloss: Självklart förstår jag att du hoppas på att kunna må bättre och ändå slippa at få stomi. Skulle jag kunna må bra utan att ha stomi så skulle jag välja det men det alternativet finns inte för mig, jag mår som bäst MED stomi och det är värt mer än jag kan beskriva! Självklart känner alla olika inför sin stomi men för mig innebär stomin välmående och frihet.

Fru U: Verkligen praktisk! Jag är så jä*la glad att jag aldrig mer behöver gå på toa den "vanliga" vägen i hela mitt liv, med eller utan magsjuka (sjukdomen är ju som en värre variant av magsjuka)!
  • MaddeK81

Lällas: Jag tänker som du också, att det känns som man inte vill "skryta" om hur bra man mår när så många mår dåligt men jag tror nästan att det är tvärt om, att det ger hopp istället? Jag har varit i så jäkla risigt skick, känt som dom sista krafterna rann ur kroppen på mig, varit isolerad hemma, nästan helt sängliggande i perioder men NU mår jag så bra som jag gör. Jag tänker att det kanske kan ge hopp som sagt, att de/ni som läser här och mår väldigt dåligt kan tänka att det inte är kört, att det kan bli bättre.

Vad säger ni andra? Ni får jättegärna svara helt ärligt hur ni upplever att höra om de som mår bra, positivt som negativt. Alla känslor är tillåtna, det är helt förståeligt om man kan ha blandade känslor!

KRAM till er alla, ikväll ska jag till mamma och käka middag och sova över igen.

• MaddeK81
    Axelpaxel: Det är när man har opererat bort tjocktarmen och haft stomi men sedan "kopplar ihop tarmarna" igen. Tarmarna består ju av (bl.a.) av:

tunntarm--->tjocktarm--->ändtarm--->anal

Tar man bort tjocktarmen så kan man efter en tid med stomi (minst tre månader, oftast lite längre) koppla ihop tunntarmen med ändtarmen. Man får ju då ett helt syste igen fast med "mallandelen" borttagen.

Fattade du nåt av den förklaringen, svårt att beskriva!

• MaddeK81

Halloj! Hinner inte skriva så mkt, måste gå och sova!

Ville bara säga att jag aldrig haft en tanke på att "lämna" men som sagt, tanken har dykt upp att det kanske kan kännas jobbigt att höra om att "jag har det så jä*kla bra jag!" när man själv mår kasst. Ungefär som för dom som inte kan få barn... Man missunnar ju ingen annan glädjen att få barn men jag kan tänka mig att det ändå känns förjävligt ibland att höra om andras babylycka.

I alla fall, jag HOPPAS jag får ork och tid snart i dagarna att spana lite mer i tråden och skriva några rader, tills dess, KRYA PÅ ER.

Och Kram!
  • MaddeK81

Åh skönt att höra att ni INTE känner så (att det är jobbigt att höra att man mår bra), det va ju det jag skulle skriva från början!

Ni är så söta med era vänliga ord!

• MaddeK81
    skrutteluttan74 skrev 2008-01-27 23:05:02 följande:
    Klart det inte är Jobbigt att höra gumman,självklart inte...det är ju super kul att höra att du mår skit bra och är lycklig...glöm aldrig det och tvivla inte på det Det bevisar ju bara att "man kan faktisgt må bra" mellan varven trots allt...visst ?? Kramen till dej
    "Lycklig" kan jag tyvärr inte skriva under på men det har ju inte med magen att göra... Hujeda mig säger jag... Vill inte skriva så mkt här och nu men jag tror ni fattar på ett ungefär (om ni kommer ihåg vad jag skrivit om innan)...

GODNATT!
  • MaddeK81

Hej, hej... Jag har fortfarande inte läst ikapp allt ni skrivit men jag ser att ni är många som är både arga, ledsna och sjuka, fy fabian!

Stor KRAM till er alla!!!

• MaddeK81

Nu för tiden mår jag ju bra men innan var standard svaret "Det är som det är". Dom som brydde sig och ärligt ville veta mer frågade mer och då berättade jag vidare, dom som egentligen bara frågade för att va artiga men inte orkade höra hur jag egentligen mådde gick vidare till nästa ämne istället.

Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10