Inlägg från: skrutteluttan74 |Visa alla inlägg
  • skrutteluttan74

V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10

68an skrev 2008-02-29 18:49:14 följande:
    Hej!Förlåt att detta kommer bli långt men jag måste bara få ur mig detta.Idag var det äntligen dags för att åka på las o ta bort gipset och det var med en viss oro då jag fortfarande hade ont och extremt ont vid viss beröring och rörelser. Rädd för att jag ska ses redo för att jobba på måndag för det betvivlade jag att jag skulle klara av och samtidigt jättedåligt samvete mot min arbetsplats men också lycklig för att ev bli av med gipset.Väl på ortopedmott. så åkte gipset av på stört och läkaren ansåg att jag kunde skaka hand med han…ja min uppfattning var att han tyckte att jag var sjåpig men jag kände ju att den rörelsen skulle göra så ont så varför provocera den i onödan tänkte jag.Han skulle ha mig att göra ganska drastiska rörelser på stört, vem som helst fattar väl att man inte kan vara som en cirkushäst direkt efter man varit gipsad i 5 v.Då jag hade så ont så ville han göra nån slags röntgen, skelettet visades direkt på en vägg. När vi gjorde det så vred han plötsligt i min arm så jag skrek till lite halvhögt av smärtan och då säger han ”do skrammer våra patienter” J-a pucko kände jag helt ärligt men sa bara ”stäng dörren då” Ja den hade han lämnat på vid gavel.Sen säger han…detta är inte normalt, det här har jag aldrig varit med om förr, man ska inte ens ha så här när man precis fått brottet, man skriker inte så jag undrar hur du mår annars egentligen…ja psykiskt mena han.Menar du att jag är onormal frågade jag. Ja detta är inte normalt och så pladdra han igen om att detta inte var normalt igen o igen o igen o ifrågasatt igen hur jag mår annars samtidigt som han skaka på huvudet. Det kändes så kränkande.Fan…flåt… så lessen jag blev då. Jag är inte den som sitter o gråter hos en läkare men nu fick jag kämpa mot tårarna och tillslut rann dom ner för kinderna o snoret flödade och det gjorde ju inte saken bättre, jag kände mig än mer förödmjukad då.Han sjukskrev mig 1 v till och skicka mig till en handterapeut o kunde inte förklara smärtan och han skällde på mig för att jag inte tagit mer värktabletter under dessa veckor o att jag skulle from nu ta flera ggr varje dag men exakt hur mycket skulle terapeuten bestämma.Bara de med medicinen var ju konstigt för den första utländska läkaren som tog emot mig på akuten då jag hade brutit armen sa att jag INTE fick ta värktabl. då jag har uc. Ja för övrigt var han också ett arselhål.Veckan eft då jag fick åka in akut igen så var det en annan läkare o det var ju självklart att jag skulle få smärtlindring, jag skulle ta eft. behov men max 4ggr/dag. Den läkaren var iaf human, jättebra.Nåja. Väl hos terapeuten så skämdes jag än för tårarna bara rann, jag kände mig onormal, som ett ufo pga vad läkaren sagt.Terapeuten sa att jag var fullständigt normal o att endel har det lättare men dock ej helt återställd direkt efter att ha tagit bort gips medans endel hade mer otur och hon träffa ständigt patienter som jag efter att gips plockats bort. Helt bra tar 3 månader.Hon hade inget med medicinordinationen att göra o fattade inte hur läkaren hade kunnat säga så. Att jag hade extremt ont vid rörelser o berörning på n viss punkt nära handleden var helt normalt o hon förklara o visa mig varför.När hon fråga hur länge han sjuksk. mig så reagera hon på den korta tiden men lugna mig med att hon ordnar det som krävs nästa vecka. Sedan fick jag en stödstrumpa och hand/armskena som jag ska ha även då jag sover o sedan play-doo deg som jag ska i kylen o sedan kyla med vid smärta plus träningsprogram som jag ska börja träna med i morn o sen ska hon o jag träffas fler ggr, bla på tisdag igen. Ja hon var underbar! Helt underbar! Ja hon gav mig tom en näsduk …ja sen ville hon veta vad läkaren hette.Men VARFÖR är det så här?! Varför visste inte ens ortopeden att detta var normalt, varför säger dessa 2 utländska herrar olika saker om medicinering o sen fattar jag inte varför dom båda var så oempatiska och taskiga i sitt sätt att uttrycka sig. Kanske jag är känslig men vissa saker känns ändå plumpa.Han jag träffade idag var så okunnig på vissa saker så ärligt så funderar jag på om han verkligen är utbildad. Tänk om han hör till en av alla läkare i Sverige som köpt sin legitimation ..såg ett skrämmande program förra året, tror det var Kalla fakta eller Uppdrag granskning. Ja en del var tom kirurger, chefsläkare, ja riktigt farliga saker o inte bara v-c läkare. Helt otroligt att det kan funka, ja dom hade inte en dag mer läkarutbildning än jag o det innebär noll dagar.Nä det är tråkigt att bli besviken på en läkare och så ledsen, man känner sig så hjälplös…ja ni alla har säkert fått smaka på mer el. mindre, tyvärr!!Hoppas vi alla kryar på oss snart!Kraaam o trevlig helg!
    Vet du gumman...att du är otroligt fullkomligt NORMAL

Min make bröt benet i handen,utsidan av handen år 2002 och har fortfarande ont...Ok,inget glädjande kanske,men det jag vill påpeka är att dom kanske gjorde samma fel då dom gipsade dej,dessvärre inget dom brukar fixa efteråt inte i Skeå ialla fall.
    Hans röntgen bilder tittade dom inte på tillräckligt noga,för då hade dom sett att dom hade behövt"spalta" eller spjälka brottet innan gipsning.
    Så då han röntgade handen ngt år efter,visar det sej att hand spec.säger :
    "oj,varför ser det ut som ett brott i din hand",...vad är detta ???
    Jo då visar det sej att dom gjort fel...
    Så strunta i dum lä'karns ord,ge han dåliugt omdöme och sen torkar du tårarna och inser att du är fullt normal
  • skrutteluttan74
    mammasknodd: HAr du fått diagnosen UC nu ?? Så sköööööönt för dej..Du har itne Rolfan längre va ??

Jag vill också ha diagnosen snart..Rolfan ringde och sa att dom i Umeå misstänker att det till 90% (så jag ä väl i stort sett klar jag med,men  jag vill veta 100% ) var Crohns...Men att just nu var inte tarmen så inflamerad som sist,så nu ville dom göra en ny coloskopi då jag är i nästa skov...Och hur sjukt det än låter,så längtar ja efter skov nu....Sjukt??Jo,jag vet....men så känns de ialla fall...börjar va så grundligt less på detta....
  • skrutteluttan74
    fairyfloss skrev 2008-02-29 09:50:25 följande:
    Jag har varit nere i Melbourne och kollat lägenheter och jag blir så otroligt deppad. De ska ha skitmycket pengar för en liten sketen ettan utan ordentligt kök och jag blir bara så frustrerad. En grej med Melbourne är att allting liksom är supersize och anpassad för bilar. Gatorna är SUPERBREDA och det är liksom 5 filar (känns det som, okej två då) på en vanlig gata vilket gör att det tar jättelångt tid att gå överallt. Den här lägenheten låg typ 3 km från en tågstation som ligger kanske 30-40 minuters tågresa från stan. Åh vad jag hatar stora städer! Det borde finnas en maxgräns på en miljon invånare, och sen får de bygga en ny stad...Nog om det! Magen har i alla fall uppfört sig, den blir bara bättre och bättre. Idag bröt jag min diet för jag var så fruktansvärt hungrig så jag åt en macka, men det var inga problem. (Förutom att jag inte kunde tugga på grund av en käkinfektion eller nått, jag kan knappt öppna munnen!)Mammasknodd: Så du har fått diagnos?! Grattis isåfall! Är den definitiv? Jag har inte haft bra erfarenheter med asacol, blev sämre i magen av den, men funkar den så är den ju mindre otrevlig än imurel och kortison (av vad jag har hört).Fru U: Stå på dig om snittet! Att de ska försöka tvinga en sjuk människa att gå igenom en förlossning som kan ge men för livet är ju helt sjukt. Medan som du säger helt friska människor blir beviljade snitt hur som hellst! Nej det är bra att du har skinn på näsan, sjukvården måste snart fatta att det är VI som är patienter som bestämmer om våra kroppar, inte de (även om de kan få ge oss råd om vad de tycker, men valet är tillslut VÅRT).LSS: Tråkigt att höra att du är så sjuk igen! Kan du inte åka in igen då, om det nu är så att du inte blivit bättre av medicinerna du fick? Kram och krya på dig!
    Ska du flytta dit ner eller ?? *nyfiken*
  • skrutteluttan74
    LSS:  Hur kan dom ens neka honom vård ?? Får dom det??
    För tex.då vi paserade Gävle och jag behövde vård,så gick jag bara in och jag fick hjälp på en gång,till och med en ny patient bricka fick jag ,för att dom där använder sej av magnet remsa på sina...
  • skrutteluttan74
    Fru U skrev 2008-02-29 22:12:11 följande:
    Det går relativt bra. Har ont i magen fortfarande av tarmvredet men kortisonet har börja hjälpa (rekordsnabbt bör tilläggas med tanke på att jag började ta det igår)Ivf-processen går framåt. Jag har äntligen lärt mig klara av att ge mig sprutorna själv. Ska troligtvis göra äggplockning på onsdag och återföring på fre eller löRingde till endoskopienheten idag och fick  ändrat min tid till gastroskopin igen. Hon lyckades fixa en tid till på tisdag, hon som sitter där i telefon har verkligen gjort allt för att försöka hjälpa mig. Vi funderar faktiskt på att ge henne en liten blomma, vad tror ni om det?
    Oj,så gullig qvinna som gjort så mycke för dej...Ja antingen en blomma,ett kort eller en typ av dagens applåd i erdan dags tidning...,

Låter ju som att det går relativt bra och att din mage ännu så länge vill läka sej...inte illa de inte...
    Läste om dina diskutioner om snitt...kör på det,ge inte upp...be din tarm läkare om hjälp...
    Jag har fött tre barn vaginalt,men ändå sa BM & tarm läkare & rygg läkare att om vi ska ha ngn mer knodd så blir det snitt...det var lixom inget snack om det...
    Det har först och främst med bråcken i ryggen att göra, sen alla samman växningar i magen...plus att då man är gravid så "kläms" det och trycks det på tarmarna....Och dom har man ju lixom problem med redan...
    SÅ stå på dej ...Kämpa på
  • skrutteluttan74
    Starkast skrev 2008-03-01 09:17:26 följande:
    Klagobrev:Hej!har varit väck ett tag då jag är så himla trött på tarmar!! Orkar inte läsa om allt jobbigt och hur konstigt behandlade en del blir. har spytt blod, jobbiga smärtor, superenvis förstoppning men mår så illa att phosphoral inte är att tänka på att få ner. ut där bak kommer detta vita då och då. Besviken på läkare och vården. osv. osv. osv.Sitter just nu och försöker få ner en näringsdryck. smärtan högt upp till vänster ökar hela tiden och snart är det dags att spy. Bara att försöka stå ut så länge det går och hoppas på att kroppen hinner ta upp så mycket som möjligt innan det sänds i retur så man slipper bli liggande. Igen.VARFÖR vill de inte hjälpa? VARFÖR kan ingen plan B finnas när man blir så där sjuk så man inte får i sig nåt och bara spyr och spyr? VARFÖR??????????Så sitter man här. 2 barn med enorm energi. Jag älskar dem över allt annat men jag börjar ta slut. Orken finns inte! Reservkrafterna är jättesnart helt slut.kram till er ALLA.var tvungen att skriva av mig lite bara.
    Det låter som du har det väldigt tufft nu,du ska nog kontakta sjukvården och få bli inlagd tycker jag det låter som .
    Både för att få vila upp dej & hämta nya krafter och framför allt för att få bli bättre
  • skrutteluttan74
    fairyfloss skrev 2008-03-01 12:09:41 följande:
    Mammasknodd:Ja jag mår bra just nu, det håller i sig i ett par timmar och sen går det över (när tarmen är helt tom förmodligen). Jag har inte haft de där kramperna när det bara krampar utan att hända nått, och det är i alla fall skönt! Det är dem som är så otroligt smärtsamma ju. Men trots hur magen var idag så har jag ätit chokladbollar . Tänkte testa om jag kan äta havregryn igen nu när jag mår lite bättre, de är ju i princip glutenfria så om jag pallar dem kan jag äta lite mer grejer vilket skulle kännas skönt. Bara en sån enkel sak som müsli på morgonen liksom! Frukost har varit den största pinan, det har blivit mycket äggröra . Grönsaker vill man ju inte äta på morgonen och frukt är gott men mättar inte så jättelänge utan några gryn till.Jag kikade in på din sida föresten, Hjalmar är verkligen en supersöt bebis!!

Det finns ju att köpa helt gluten fria havregryn om du vill va på den säkra sidan

Fast även "vanliga" havregryn är g-fria,det är bara det att det ibland "kan slinka" igenom ngt annat sädes slag,eftersom de görs i samma fabriker.

Det havregrynet som äe heeeeelt g-fritt,det görs i Finland på en fabrik där inga andra sädesslag till reds

• skrutteluttan74
    mumlin skrev 2008-03-01 11:50:09 följande:
    Hej vänner.Vill bara ge er lite helgkramar och lite pepp, tar lite paus från sidan ett tag. Är som att jag är urlakad, jag orkar inte. Jag mår bra fysiskt men nu måste jag fokusera på jobb och familj ett tag. Är som att det har varit så mkt sjukdom, hela mitt liv har varit en stor jävla sjukdom så nu vill jag bara förtränga allt det ett tag.Vill gärna ha lite gb kontakt (händer det ngt stort i era liv så måste ni berätta!!! ) och ser så fram emot att träffa er i sommar! Ni är guldklimpar allihop och jag är så tacksam över att ni finns och jag önskar så att det ska bli bra med tarmar, bebisar och blivande bebisar!!!(kommer säkert lyckas hålla mig borta i typ tre dagar och sedan vara här och läsa igen!)Kramar på er!
    Du gör nog klokt i att ta en brejk från allt vad sjukdom heter ett tag,så du ka få komma till baka med ditt "blivande" och fortsatta liv...Ditt friska jag i stället för den sjuka delen

Vi vill ju givet ha dej kvar, helt klart, men tre dagar ...okej, men ta fem nästa gång och så vidare,så du till slut bara är in ngn gng åt gången till sist
    Tror du behöver det som sagt, vi kan ju va bussiga och skriva i din GB i stället som sagt

Jätte kramen till dej och din familj
Svar på tråden V.V.S-tråden. Våga vägra skov! Tråd nummer 10