• Anonym

Cross till 3åring..

Hej!!

Pappan till min tre årige son har köpt en cross till grabben i julklapp.

Vad ska man säga om det? Det är ju farliga grejer för en liten grabb... Vart kan man ta upp detta någonstans??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-27 22:28:10:
    Jag kan spy ur mig dåliga kommentarer men jag behöver ingen som talar om för mig vad som är rätt eller fel o detta med crossen har absolut inget med pappan att göra.
    Nu kan ingen heller veta vad pappan är för en människa men kan tyvärr säga att han inte är bra just nu.
    Jag försöker ge honom en chans att vara pappa till sin son. Han har blivit anmäld av omgivningen att han kört fyrhjuling med grabben utan varken skydd eller hjälm på vägen och det gick ca 90-100km/tim.
    Det finns mer att berätta men inget jag tänkt ta upp.
    Detta med skydden, hur kan jag köpa skydd när jag knappt har pengar så det räcker till mitt hushåll? Visst skulle jag köpa skydd åt sonen men då skulle jag behöva spara några månader o sedan inte kunna köpa något till sonen själv.
    Vad gör jag med pappan som inte begriper att man måste ha skydd på barnet?

Snälla sparka inte mer på någon som ligger...

Jag jobbar oxå själv med barn, bara ett litet tillägg...

• Svar på tråden Cross till 3åring..
  • Anonym (cross mor)

fast om man som mamma vet att sonen skall åka utan skydd men inte kan neka barnet att åka så är det väll enormt oansvarligt att inte förse barnet med skydden.
    Du köper ju inte skydd åt pappan utan åt barnet.
    vart tog barnet i centrum vägen?
    Finns barn som dör av överbeskydd också och tänk vad tråkigt för den förväntansfulla 3 åringen som inte får göra något roligt för mamma bromsar allt och vill vaddera in barnet

Jepp har massa av barn och är proffisionell inom barnyrket också så behöver du inte ställa den frågan

• Lola Jämtland
    Anonym (dum) skrev 2007-12-27 17:16:57 följande:
    Lola Jämtland: Tack!
    Det finns säkert fler varianter...jag bara sökte lite snabbt på nätet....
    //God Jul och Grått Nytt Hår
  • Anonym

Min väninnas 4-åring tävlar i cross på riktig crossbana.
    Jäklar vad han är duktigt och flyger över guppen, som en "riktig karl"
    Eftersom han är ju duktig nu har han ju tränat länge, han var yngre än 3 när han först satt på en cross.

Han har skitkul och har inte skadat sig mer än nån vurpa ibland. Man har ju skydd på sig!!

• exiteme

Så länge barnet har skydd, är det inget oansvarigt. Mina barn har haft cross och tyckte det var skitkul.

• Xarxa

Om sonen vill åka cross så ska han väl få göra det? Köp riktiga skydd bara och se till att han lär sig åka ordentligt. Tack och lov så finns det tydligen föräldrar som vill att barnen ska vara ute istället för att sitta inne vid datorn!

• Nadjis

Min son kommer säkerligen få en cross eller fyrhjuling i 3 års present av sin pappa. Har han bara riktiga skydd och man ställer in den på lagom hastighet är det inte farligare än om han åker pulka ner för en backe. Crossar för så små barn är dessutom inte speciellt höga och man kör ju oftast i ganska mjuk terräng, med rätt skydd är det ingen fara. Men barn kan ju skada sig överallt, ramla från trappor, cykla omkull, klättra i träd och ramla etc etc. Det går ju inte att skydda från allt heller.

• Anonym (jag)

Min son hade ocså cross hos sin pappa när han var tre. Jag åkte dit för att kolla hur pass säkert/osäkert det var. Kände mig hemskt orolig. Crossen gick nog i tio km i timmen och pojken hade alla möjliga skydd och en alldeles för stor hjälm. Pappan satt bakom och hade ett bälte mellan sig och sonen. Allt kändes tryggt förutom hjälmens storlek. Den var så tung att det kändes som om nacken skulle knäckas om något skulle hända. Föreslår en cykelhjälm i stället...

Tror att du inte behöver vara så orolig. Kräv bara fullständig skyddsutrustning. Pappan ska ju förstå allvaret i det, annars får han avstå det roliga!

• Nadjis
    Anonym skrev 2007-12-27 17:02:40 följande:
    Lola jämtland..om du ens har egna barn hoppas jag verkligen att de överlever sin barndom.. varför ska jag köpa skydd som inte ens vill att sonen ska åka, har han köpt en cross så får fan han ta sitt ansvar o jag behöver ingen oansvarig människas kommentar, det bad jag inte om så behåll dina korkade lösningar för dig själv..
    Shit vilken otrevlig kommentar Förvånad Du frågade ju och bad om råd, hur 17 kan du bara svara så otrevligt på ett sakligt svar?
Svar på tråden Cross till 3åring..