• Anonym (Undrar)

Straff med blöjor

Kan man säga att det är misshandel att sätta blöja på ett stort barn som "straff" för att det burit sig illa åt? Jag vet en mamma som gör det med sin flicka ibland och jag tycker det är hemskt. Men samtidigt kan jag ju höra mig själv: "Du är ju som en bebis. Ska du ha blöja på dig kanske? Och tutte..." Men jag har ju aldrig satt hoten i verklighet.

• Svar på tråden Straff med blöjor
  • Ex ungue leonem
    Anonym (Undrar) skrev 2007-12-28 16:47:46 följande:
    Kan man säga att det är misshandel att sätta blöja på ett stort barn som "straff" för att det burit sig illa åt? Jag vet en mamma som gör det med sin flicka ibland och jag tycker det är hemskt. Men samtidigt kan jag ju höra mig själv: "Du är ju som en bebis. Ska du ha blöja på dig kanske? Och tutte..." Men jag har ju aldrig satt hoten i verklighet.
    Är det du TS som är "den där andra mamman"?
    På klon känner man lejonet
  • Ex ungue leonem
    Anonym (Undrar) skrev 2007-12-28 16:47:46 följande:
    Fö så är det en kränkande handling mot barnet.
  • C Elegans

Fullständigt förkastligt beteende från denna förälder. Jag önskar att föräldrar kunde fundera igenom vad de vill uppnå, och hur man effektivast uppnår detta. Visst kan man "bestraffa" barn - och vuxna för den delen - på så sätt att deras beteende får konsekvenser, men sådana konsekvenser skall aldrig vara destruktiva och förnedrande, utan rättvisa. För ett så stort barn som en 7-åring kan konsekvensen vara meningsfull, tex om man kladdar med maten får man städa.

Anonym (Undrar) skrev 2007-12-28 17:21:36 följande:

Nej jag vet men har inte alla gjortdet någon gång? "Du bär dig ju åt som en bäbis" typ... Men det är ju inte bra...
    Nej, alla har VERKLIGEN inte gjort det någon gång. Det finns ingen orsak att säga "Du bär dig åt som en bebis" när ens barn beter sig illa. Precis som när man kritiserar en vuxen person, så är det alltid bäst att kritisera SAKLIGT. Förolämpningar är ett dåligt sätt att lära folk bete sig bättre. Säg istället vad barnet gör fel konkret, och skall du hota med konsekvenser, framställ det som ett val. Presentera de två alternativen, och säg att barnet själv får fundera på hur det vill ha det.
  • Happy Sally

C Elegans: Hell dig, du lyckades säga det jag ville säga, men på ett mycket bättre sätt.

• Anonym (?)

Vilket är värst? Att beté sig "som en bebis" eller som en översittare och tyrann?

Fy sjutton för vuxna som inte kan behärska sig!

• Lolilla

Det där är VERKLIGEN misshandel. Inte som det som det skriks om hysteriskt här ibland när nån mor tagit barnet i armen eller gett en dask på rumpan. Fy fan. Äcklig. Skulle ha sagt upp bekantskapen. Efter att jag skällt ut henne utav bara helvete.

• Anonym (Undrar)
    Happy Sally skrev 2007-12-28 17:19:10 följande:
    Varför hotar du själv med det? Det låter inte heller så bra.
    Nej jag gör det ju inte varje dag precis, men när sinnet runnit över har det väl hänt.
  • Anonym (Undrar)
    Ex ungue leonem skrev 2007-12-28 17:29:11 följande:
    Är det du TS som är "den där andra mamman"?
    Nej det är det inte. Vi går till öppna förskolan ihop med våra minsta och så är vi med i samma kyrka, men vi är inte nära vänner på det viset.
  • Anonym (Undrar)

Funderar på om jag ska visa henne era svar här i tråden.

• Ex ungue leonem
    Anonym (Undrar) skrev 2008-01-03 11:22:41 följande:
    Funderar på om jag ska visa henne era svar här i tråden.
    Vad vill du vi skall svara på det?
Svar på tråden Straff med blöjor