Inlägg från: FruMansour |Visa alla inlägg
  • FruMansour

Varför sover er hund INTE i sängen?

Lyndi skrev 2008-01-02 15:04:29 följande:
    Jag ger mig inte in på en djup diskussion om det där, men saker och ting sker på mina villkor... Det finns ingen anledning till att min hund ska sova brevid mig.. Min säng= inte hans plats
    Japp precis som vi skrivit innan så är det självklart på ägarens villkor. Detta oavsett om det gäller sängen,bilen, soffan eller annan plats.
  • FruMansour
    Lyndi skrev 2008-01-02 15:05:37 följande:
    Det tror inte jag heller, men sängsovande kombinerat med andra handlingar i vardagen, kan göra att hunden tappar respekten för matte/husse...
    Jo men jag tror ju knappast att det har med sängen i sig att göra.
  • FruMansour

Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-02 15:06:03 följande:

Det tror inte jag heller, men rent generellt så kan det nog vara bra att ha nåt ställe som hunden inte får klampa som han vill just för att han ska veta sin plats.
    Jo gränser är alltid bra för hunden för att veta sin plats i flocken, men det behöver ju inte just handla om sängen. Skulle ju lika gärna kunna vara nån annan plats i hemmet. Men förstår att många använder just sängen/sovrummet som "privat" område.
  • FruMansour
    Sarah84 skrev 2008-01-02 15:17:06 följande:
    Skulle aldrig ha hund i sängen oavsett ras elle storlek, de ligger i sin säng som ligger på golvet. Precis som att de sitter inte & äter med oss vid matbordet, hunden äter efter oss i sin egna matskål på golvet. Precis som att de finns vissa rum de inte får vistas i..
    Ja det är så olika och hundar har lätt för att anpassa sig. Min förra hund visste alla olika regler som gällde hos alla olika släktingar. Hos vissa fick han enbart sitta i soffan men ej i sängen, hos andra fick han vara överallt, hos den tredje enbart i köket och hallen..... Men det går bra det med.. han visste exakt vad som gällde när han klev innanför tröskeln.
  • FruMansour
    Lyndi skrev 2008-01-02 15:18:58 följande:
    Jaså????? Det har jag ett bra exempel på annars.......
    Så om man sover i soffan, på madrassen eller någon annanstans så tar hunden direkt över och blir ranghög? jag förstår inte riktigt.
  • FruMansour
    Så om man sover i soffan, på madrassen eller någon annanstans så tar hunden INTE över direkt och blir ranghög? jag förstår inte riktigt.
  • FruMansour
    FruMansour skrev 2008-01-02 15:23:36 följande:
    Så om man sover i soffan, på madrassen eller någon annanstans så tar hunden direkt över och blir ranghög? jag förstår inte riktigt.
    Detta inlägg blev fel och ska alltså bort....... se det andra jag skrev
  • FruMansour
    Vaddå för exempel?
  • FruMansour
    FruMansour skrev 2008-01-02 15:30:56 följande:
    Vaddå för exempel?
    Eller menade du din egen hund?I sådana fall så antar jag att din hund valt att visa sig extra trotsig just gällande sängen eftersom den kanske anses mysigare än andra platser i huset. Och då är det inte så konstigt.... men hade ju lika gärna kunnat vara någon annan mysig/ombonad/mjuk plats i hemmet som hunden velat lägga beslag på. Det gäller alltså inte hundar rent allmänt utan just din hund och just din säng i detta fallet? Har jag förstått rätt nu?
  • FruMansour
    Lyndi skrev 2008-01-02 15:31:56 följande:
    Jag tillät min hund att sova i sängen/vara uppe i soffan när JAG ville det. Det slutade med att han tog sig mer och mer frihet, vilket ledde till att jag fick sätta stopp för det. Nu får han inte ligga i säng eller soffa. Det var inte enbart detta som gav oss en dålig relation (eller rättare sagt, han respketerade inte mig fullt ut.) Sen kan jag lägga till att han inte är varken aggressiv, hundilsk och han har inte bitit någon heller............................ Men VÅR relation drabbades! När jag sedan bad honom om saker, så tyckte han mest att "äh, jag skiter väl i dig" vilket resulterade i att bla vår tävlingslydnad blev drabbad, samt att han drog som en galning i kopplet... För säkerhetsskull så skriver jag det igen; Det var soff- och sängliggande i kombination med andra handlingar som ledde till detta...
    Hade inte läst detta när jag skrev mitt senaste inlägg, men fattar nu! :)
Svar på tråden Varför sover er hund INTE i sängen?