-
Hehe inte så lyckat kanskeThussen skrev 2008-01-03 09:52:00 följande:När jag var mindre så skulle våran hyfsat stora hund stövare/drever få sova i min säng. Testade någon gång men gav upp. Hon blev så glad så hon kissade ner sig varje gång hon kom upp
-
Cilla R skrev 2008-01-03 09:27:48 följande:
Våra hundar har egna sängar, så varför ska de trängas i vår?För att det är mysigt kanske ;) -
Jag har nu ändrat lite i reglerna här hemma. Devil får absolut inte längre vara i soffan. Han blev lite paff idag när jag sa ifrån, men accepterade och la sig i fåtöljen istället. Anledningen är att jag hittade hemska rivmärken i nya dyra skinnsoffan.... Var ju väntat men har ju varit så myyyyyyyyysigt att gosa i soffan på kvällarna. Men nu är ju problemet ett faktum så det blir fåtöljen tilld vidare.
Husse ansåg dessutom att något borde göras åt att Devil ville vara i sängen hela tiden så han såg till att bygga en säng till honom. Så nu tillbringar han istället en hel del tid där och på nått sätt så känns det som att han "dumpat" mig... :(
Han tittar på mig som om jag svikit honom.. hahah -
Det viktigaste är att hunden "ber" om lov att få komma upp i säng/soffa innan den hoppar upp. Då ifrågasätts inte rangordningen. Inga problem att ha hunden där ena gången men inte andra alltså. Allt på ägarens villkor. Förutsatt att man lärt hunden att "be" om lov förstås.Rickeby skrev 2008-01-10 10:34:29 följande:Många verkar tro att hunden skulle bli "sur" eller "ledsen" för att den inte få vara i möblerna, ingen av de sex hundar vi haft visat några sådana känslor för att inte få vara i möblerna."De är ju familjemedlemmar, en av oss" , ja det är mina hundar också, men vi är ledarna och de är followers och det är skillnad. Jag bestämmer reglerna här hemma som är att, människor i möblerna, hundarna på golvet eller i sina bäddar.Vill man vara på samma rangnivå som sin hund så är det ju inga problem att låta den sova i sängen eller stanna hemma bara för att den vill. Observera nu att jag nu inte säger att bara för att man har hunden i möblerna är en dålig flockledare utan att man som flockledare bestämmer reglerna och vill man då ha dem i möblerna så är det ju en annan sak än att låta dem vara där för att de vill de eller för att man tycker synd om dem annars.En hund som en gång fått sova/vara i möbler och sen plötsligt inte får det blir självklart lite förvirrad över de nya reglerna men att den skulle vara ledsen eller sur känns orelevant ur hundsynpunkt. En tydlig ledare bestämmer reglerna och kan självklart ändra dem eftersom och har man den rollen då har hunden inga problem att förstå det. Hemma hos en del kompisar och svärföräldrarna får våra hundar vara i soffan och då kan jag ge dem tillåtelse till det, inga konstigheter med det.
Är det en hund som gör som han vill och trampar överallt hur som helst och sen helt plötsligt blir nedslängd från sängen, då är det klart att han bli förvirrad.
Min hund är bara 5 mån men ber alltid om lov om han vill något. I början så fick han vara i soffan men jag valde bort det (nyligen) då jag insåg att skinnsoffan tog stryk. Inga problem för honom som kollar med mig om det är ok först. När jag då sa nej, så ifrågasattes inte det utan han valde en annan plats. Nu sitter han i en egen gammal skinnfåtölj alldeles bredvid soffan och tycker den är helt ok.
Gällande sängen så ber han mig om lov där också. Kollar på mig och väntar på svar. Säger jag OK så hoppar han upp och gosar en stund. Säger jag Nej så vänder han direkt och går ut och lägger sig i sin (nyligen) byggda korg. Min hund är inte förvirrad och är så passa förarvek att det inte kommer på tal om att ifrågasätta mig som ledare. (Får se hur det blir när han blir könsmogen, men jag är redo med en bra grundlydnad)
Men det verkar helt klart så att det råder delade meningar gällande hundar i soffa/säng men det är kul/intressant att höra hur andra tänker gällande sina hundar. -
Lite lusigt att våra barn inte sover i sängen men att hunen gärna får göra det (när jag är ensam). Ligger alldeles för spänt när jag delar plats med barnen, men tar ingen hänsyn till hunden som valt att ligga där. Passar det inte så får han väl flytta sig. :) Börjar dock bli tyngre och tyngre att fösa iväg honom.. :)
-
Detsamma gäller ju på andra ställen i hemmet UTAN att hunden blir förvirrad. Min hund ber om lov när dörren öppnas.. Han får inte ta för givet att det är OK att gå ut bara för att dörren är öppen. Han blir inte förvirrad för att han ena gången måste stanna kvar inne trots att folk går in och ut när han nästa gång får följa med ut.FruMansour skrev 2008-01-10 12:08:30 följande:Det viktigaste är att hunden "ber" om lov att få komma upp i säng/soffa innan den hoppar upp. Då ifrågasätts inte rangordningen. Inga problem att ha hunden där ena gången men inte andra alltså. Allt på ägarens villkor. Förutsatt att man lärt hunden att "be" om lov förstås. Är det en hund som gör som han vill och trampar överallt hur som helst och sen helt plötsligt blir nedslängd från sängen, då är det klart att han bli förvirrad.Min hund är bara 5 mån men ber alltid om lov om han vill något. I början så fick han vara i soffan men jag valde bort det (nyligen) då jag insåg att skinnsoffan tog stryk. Inga problem för honom som kollar med mig om det är ok först. När jag då sa nej, så ifrågasattes inte det utan han valde en annan plats. Nu sitter han i en egen gammal skinnfåtölj alldeles bredvid soffan och tycker den är helt ok. Gällande sängen så ber han mig om lov där också. Kollar på mig och väntar på svar. Säger jag OK så hoppar han upp och gosar en stund. Säger jag Nej så vänder han direkt och går ut och lägger sig i sin (nyligen) byggda korg. Min hund är inte förvirrad och är så passa förarvek att det inte kommer på tal om att ifrågasätta mig som ledare. (Får se hur det blir när han blir könsmogen, men jag är redo med en bra grundlydnad)Men det verkar helt klart så att det råder delade meningar gällande hundar i soffa/säng men det är kul/intressant att höra hur andra tänker gällande sina hundar.
Eller när mat faller på golvet....han kollar med mig så det är "Varsågod" (dock enbart om jag är i samma rum). Ena gången får han och andra inte.
Kan tillägga att jag inte var lika konsekvent med min förra jycke,(en riktig mes) men har insett att det krävs bra grundlydnad och konsekvent ledare till tuffa raser (som min nuvarande). -
Japp jag är själv ett Cesar-fan och kan då berätta att det är han som sagt att det är ok med hund i soffa OM man ger honom tillåtelse.AmericanWoman skrev 2008-01-10 12:41:40 följande:Min hund sover ute på soffan eller vart han vill men aldrig är tillåten i någon sovrum. Det är där enbart flockledare ska sova. Jag har lärt en hel del av Cesar Millan o även han säger så.
-
Är det bara sovrummet det gäller? Tycker det låter lite konstigt att man inte kan sova i samma rum.. Hur gör man om man bor i en etta? eller om man råkar somna på soffan i vardagsrummet? Skall hunden diret förvisas ut ur rummet då? Känner han då direkt att han blir ranghög om han inte hunnit gå ut innan man slocknat på soffan?AmericanWoman skrev 2008-01-10 12:41:40 följande:Min hund sover ute på soffan eller vart han vill men aldrig är tillåten i någon sovrum. Det är där enbart flockledare ska sova. Jag har lärt en hel del av Cesar Millan o även han säger så.
-
Nä och ingen dusch....och inte blir maten serverad i skål heller. De borstas inte heller och har ingen djurdoktor som kollar upp eventuella åkommor bakom nån mossig sten! :)vofflan skrev 2008-01-10 17:19:09 följande:*funderar* Är inte hundar vild djur, det finns väll ingen soffa eller säng i naturen
-
De tränar inte heller lydnad eller agility!FruMansour skrev 2008-01-10 17:51:03 följande:Nä och ingen dusch....och inte blir maten serverad i skål heller. De borstas inte heller och har ingen djurdoktor som kollar upp eventuella åkommor bakom nån mossig sten! :)
-
Jag tycker inte att det är konstigt om hunden INTE får vara på vissa ställen i hemmet... Som du skriver så har nog alla (förhoppningsvis) gränser för vad som är ok för hunden eller inte.. Spelar inte så stor roll vad det handlar om för gränser egentligen...(inom rimliga ramar förstås).Ellenor skrev 2008-01-17 21:05:21 följande:Om jag inte satte gränserna nånstans skulle jag säkert låta mina hundar göra som dem vill med saker och ting. t.ex i MITT fall kanske sova i sängen, vara i vardagsrummet, gå lös på vägen mm mm mm.. Bevisligen mår en hund ej psykiskt bra om den ej har en flockledare som sätter gränser och regler.
(Herregud jag tror att jag får ett bryt.....Hunden som nu fått egen säng snarkar så fruktansvärt högt bakom ryggen på mig så jag inte ens hör tvn.. Har aldrig hört någonsin... Jaja lite utanför ämnet kanske.) -
Inga problem för hunden att vara uppe i sängen enbart när matte/husse vill. Det hela handlar om att hunden ska be om lov innan han hoppar upp... Precis som han ska be om lov innan han går ut genom dörren....eller innan han ska äta. Har man inte lärt hunden det från den är liten så blir det förstås problem och då kan han såklart bli förvirrad om han bli nedslängd från sängen ena gången men inte den andra.miggs skrev 2008-01-30 12:46:19 följande:vår rottis får inte vara i sovrummet ALLS, dels för att jag vill ha djurfritt nånstans i hemmet och dels för att han fäller så förbenat. Han sover i soffan på nätterna eller i hallen på dan och verkar inte ha problem med det. Han har accepterat att han inte får vara i sovrummet eller i sängen.Men jag tycker nog det är mer "fel" att bara låta hunden göra det då och då, som när man själv vill osv... Då blir den nog bara förvirrad och förstår inte alls varför husse eller matte säger ja ena dagen och nej andra.Sen är det ju mest för VÅR skulle vi låter hundarna ligga i sängen, dom lider inte av att ligga på en matta på golvet eller i en bädd som är deras egna, det är vi människor som är lite fjompiga av oss och tycker SYND om hundne för att den ska känna sej ensam.... Tror ialf JAG!
Men hos oss funkar det iaf så att bara för att dörren tex är öppen så betyder inte det att det är ok att gå ut. Men nästa gång kanske han får gå ut, vilket inte förvirrar honom eftersom han sitter ned och inväntar svar från mig innan han gör det. På samma sätt så kommer han fram till sängen och kollar med mig om det e ok att komma upp. Jag behöver bara säga NEJ så vänder han och går och lägger sig nån annanstans. Hoppar aldrig upp själv utan inväntar att jag ske be honom komma.
Men som sagt. Har man inte lärt hunden "be om lov" från början så blir det förstås svårt. Är ju inte meningen att hunden ska ta för givet att han får vara överallt. Men det är ju så olika på olika hundägare.
Min förra hund hade nästan inga gränser alls vilket resulterade i en inte så lydig hund rent allmänt heller.
Han var överallt och kom och gick som han ville jämt.
Det beror ju på vad man som hundägare vill ha :)