• emmizenma

Pappan kvar på BB?

Jag är inte rädd för själva förlossningen. Smärta, nålar, blod, spricka, sugklocka o.s.v känner jag mig inte ett dugg rädd för.
    Utan min största rädsla handlar om att bli "övergiven", alltså att min sambo inte får vara kvar med oss på BB.
    Det kanske låter banalt men jag har ångest över detta och vill verkligen inte bli lämnad kvar ensam, jag vill att han ska sova med mig och bebisen annars vill jag åka hem.
    Läste dessutom i vår lokaltidning att de kanske skulle ta bort familjeavdelningen.
    Kan man på något sätt skriva detta i journalen?
    Fler som kanske har samma rädsla?

• Svar på tråden Pappan kvar på BB?
  • SmileyMalin

Dissan: Det var på bb i linköping som dom granterade mig att förstföderskor alltid får ha mannen kvar över natten, och sedan ändå slängde in mig i ett dubbelrum och skcickade hem sambon...
    Så lite inte på vad dom säger på visningen!

• luzorsus

När jag födde mitt först abarn på Umeå BB hade de tagit bort rundvisningarna på BB pga. att det störde den ordinarie verksamheten eller nåt sånt.
    Någon som vet om det är så här i Umeå idag xå?

• Lysistrate

kan man inte skriva en rikstäckande protestlista mot att det är ett kasst mottagande för blivande pappor på förlossning och bb?

han är ju ur-viktig! jag skulle aldrig velat göra det utan honom! Det borde vara en självklarhet att pappan ska få stanna i alla fall för alla förstföderskor! Och varför ska inte han få mat på bb? etc. Jag fick svara på en enkät efter min förlossning där jag tog upp detta. tyvärr är det ju bara nedskärningar överallt, snart får vi väl en sjukvård som i usa! fy farao!

• Argbiggan

Önskar att detta vore ett skämt. Nog borde det vara en självklarhet att pappan får stanna kvar. Ska tänka på detta inför nästa förlossning. Jag kommer aldrig att stanna utan min sambo.

• AlwaysOnMyMind

Jag tänkte inte alls på det förrän det hände. Första natten efter att dottern kommit spenderade vi natten på förlossningen, även sambon. Dagen efter flyttades vi upp till BB och på kvällen var sambon tvungen att åka hem för det fanns inte plats för honom. Vi blev båda väldigt upprörda. Jag förlorade mycket blod efter förlossningen och hade inte mycket ork, var helt slut och fick inte ens resa mig från sängen så för mig hade det varit en självklarhet att sambon stannade kvar och hjälpte mig med bebisen.

Tack och lov åkte jag hem dagen efter så det blev bara en natt för mig på BB. Jag tjatade för att få åka hem.

• Längtandsfull

Jag har börjat bli mer och mer förlossningsrädd nu och allt skulle kännas såå mycket bättre om sambon fick sova över.... det är ju lika mycket hans barn som mitt...
    Jag är värkligen jätte orolig över detta...

Vi skall föda på Mölndal i gbg och där säjer dom att om det finns plats för killen så får han stanna... men det är inte ett lugnande svar till mig...Jag vill veta...

BM skrev upp det i min journal men hon skrev så konstigt... låter inte som allvar..

- Önskar att pappan får stanna i mån av plats...

Det lät väll inte direkt att mna värkligen vill det och att mna är orolig över det... 

• skrivmaskin

Längtandsfull: Jag känner precis som du, och kan inte bestämma mig för Östra eller Mölndal... Fast på bägge ställena är det ju i mån av plats, men när jag kollade hemsidorna verkar det som att Östra har fler singelrum än Mölndal så det känns som större chans att pappan får stanna där? Då sätter de ju in en extrasäng. Dubbelrummen delar man ju med en annan kvinna. Så för vår del lutar det åt Östra enbart därför. Helt sinnessjukt att man som mamma ska vara rädd för förlossningen enbart på grund av det här :(

Skjut inte upp sådant till i morgon som precis lika gärna kan skjutas upp till i övermorgon
  • Elphaba
    Dissan skrev 2008-01-03 22:56:15 följande:
    Ingen som vet hur det är på BB i Linköping? Jag vill inte vara kvar själv:(
    Det är fri besökstid så de KAN inte tvinga hem pappan (vilket lugnat mig avsevärt, ska själv föda i Linköping), men det finns inga garantier för att han får en egen säng/ni får ett eget rum även om man ju kan ha det som önskemål.
  • Rosen78

Blev tillfrågad av min BM om pappan ville stanna kvar med oss över natten för det måste dom meddela BB i så fall. Jag hoppas ju att han stannar men om det inte finns plats så är det ganska ok tror jag...Funderar på att åka hem dan efter om allt ser bra ut...

• Madeleine 89

Jag ville absolut ha kvar min kille men jag fick ist ligga på ett Fyra-rum med en FEMTE säng.Utan pappa till bebis.
    Det var hemskt,men va kunde ja göra?

Ändå hade min BM skrivit att jag ville ha me pappan eftersom jag var ung (17 år)
     och var rädd för att va kvar ensam.

Så inte alltid man får sin vilja igenom TYVÄRR.
    Ville åka hem redan efter en natt men som "tvingade" mig att stanna kvar.
    Efter 2 nätter åkte jag hem.

Men hoppas att du får ha kvar pappan,hoppas att även jag får det den här gången.

En låååång väntan...
Svar på tråden Pappan kvar på BB?