• Linny

Vad ska Ni äta idag? Part 16

ajz skrev 2008-03-11 17:12:39 följande:
    Älgfärsbiff, kokt potatis och kantarellsås, med kokta morötter och broccoli Shit, låter det som nåt andra 21 och 22 åringar ställer sig en tisdag och lagar?haha, vuxenpoäng till oss..!!!
    absolut
  • Linny

Idag gjorde vi hemmagjorda hamburgare. Jag ska försöka äta nyttigare och gå ner lite i vikt, men mannen o sonen behöver det knappast. Jo nyttigt förstås!
    Använde fin nötfärs med max 5 % fett, fullkornsbröd och fettfri mayo. De andra fick vanlig mayo. Sen är det massa färska grönsaker på också. Mums!

• Linny

Idag ska maken göra sin goda lasagne

Ni som provade teriyakilaxen; tyckte ni om det?

• Linny
    henlin skrev 2008-03-13 09:58:24 följande:
    JA, DET VAR SMASKENS!
    kul!
  • Linny
    hustomte skrev 2008-03-13 10:49:25 följande:
    Linny! Jag brukar följa den här tråden och jag måste säga att jag tycker att ni verkar laga riktigt god mat i min och sambons stil. Jättekul då det annars är få som säger sig ha lust,ork eller tid till det nu för tiden. Vi är väldigt matintresserade (sambon har tidigare jobbat som kock) och skulle gärna vilja ha lite fler tips och recept på vad/hur ni gör. Kollat lite i din "matblogg" men är girig och skulle vilja ha mer tips,ideér och förslag!?!
    Vad roligt att höra! Ja både jag och min man älskar att laga mat (och vår 2,5-åring tycker det är skitkul att hjälpa till)

Kan ju försöka lägga in lite fler recept i min blogg. Har varit dålig på det. Annars kanske du är sugen på att hoppa in i vintråden? Där får man både vin och matförslag som är supergoda!
  • Linny
    IsadorasMamma skrev 2008-03-13 14:45:35 följande:
    Något med kötrfärs! Tips? Så trött på de vanliga..
    indiska köttfärsbiffar?
    Biffteki?
  • Linny

Idag blir det apelsin- och rosmarinmarinerad majskyckling. Vet inte vad jag ska ha till.....
    Tur att jag jobbar hemma idag för kycklingen ska marineras minst fem timmar..

• Linny
    snobben skrev 2008-03-14 16:27:36 följande:
    Jag och sambon firar 10 år tillsammans idag så vi ska ha en tre rätters middag i kväll.Förrätt: Brieost på bröd som gratineras i ugnen, sen ringlas det honung på och valnötter.Huvudrätt: Stekt kycklingfilè med tagliatelle och en sås på färsk spenat och grädde. En röra som man toppar rätten med som är gjort av hackad tomat, rödlök, vitlök, chili, olivolja. Vitlöksbröd till.Efterrätt: Hemlagad chokladmousse med hallon.Bubbel och rött vin till.Mums!
    Grattis till tio år!

Nu har vi äntligen bestämt oss för tillbehör. Kör det enkelt, det var längesedan vi åt vanliga hemmagjorda klyftpotatisar. Så vi kör på såna med skal och så gör vi en kall kräm på creme fraiche, honung, lite rosmarin, citron, salt och peppar.

Detta är alltså tillbehör till kycklingen som nu har marinerat i nästan nio timmar i massa med citron, vitlök, rosmarin, apelsin, honung, lagerblad, olivolja och lite soja. Den ska in i ugnen strax.
  • Linny
    snobben skrev 2008-03-14 17:49:56 följande:
    Tack.Mumsigt det blir att marinera i citron och apelsin, det är en grym kombo
    Mmmm... Dessutom experimenterade jag lite och gjorde historiens godaste sås så den där kalla röran blir nog orörd.. Tog lite av marinaden som kyckligen dessutom legat och stekt i i ungefär 20 minuter, en stor skvätt rödvin, lite kycklingfond och kokade en stund. Redde av och silade. TOg i en stor klick smör så såsen blev blank och fin. MUMS! Den går att dricka!
Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16