• Linny

Vad ska Ni äta idag? Part 16

Mumu skrev 2008-03-24 20:12:02 följande:
    Till lunch fick vi rosmarinspäckad lammstek och bakade potatisar som var urgröpta och fyllda med bla örter och västerbottenost. Och så grönsaker, bröd och nån vitlökssås.Nu på kvällen funderar vi på att åka och hämta en sen pizza, men jag vet inte...
    vad gott det lät!

en fundering... Använder någon verkligen lökpulver/vitlökspulver? Det säljs ju fortfarande i affären så det verkar ju så. Men till vad?!?!?!?

Gud så god vår Coq au vin blev! Tog vildrismix istället för fullkornsris till. Blev så det räckte till flera dagar så nu har vi mängder i frysen. Gjorde på två hela kycklingar.
  • Linny
    Mumu skrev 2008-03-24 20:23:07 följande:
    Haha, ja det kan man fundera på ... Men det finns säkert nåt bra användningsområde, själv tycker jag mest att det smakar unket.Åh, kan du inte dela med dig av hur du gjorde med kycklingen!? Det lät så gott med coq au vin, även om det inte var nån coq ...
    Hittade tyvärr inga tuppar så det fick bli kycklingar..

2 hela kycklingar (á ca 1 kg styck)
    200 gram rökt sidfläsk
    1 stor gul lök
    3 morötter
    1 purjolök
    1 flaska rött vin (ABSOLUT INTE matlagningsvin)
    2 lagerblad
    svartpeppar
    massa färsk timjan
    ca 1/2 tsk stött rosmarin
    2-3 finhackade vitlöksklyftor
    rivet skal av 1/4 citron
    persiljestjälkar
    ca 500gram pyttesmå gula lökar
    ca 500 gram färska champinjoner
    arrowroot
    1 dl vatten
    persilja
    kycklingfond efter smak (minst 1 msk)

Skölj och stycka fåglarna i mindre bitar. Låt alla ben och skinnet vara kvar, de ger smak och man kan ta bort det vid servering om man vill. Skär fläsket i strimlor. Skala lök och morötter. Grovhacka lök, skiva morötter grovt. Snitta, skölj och strimla purjo.

Bryn kycklingen på hög värme så den får ordentligt med färg. Bryn i omgångar och lägg upp i en STOR gryta. Stek fläsket och lägg över i en liten skål så länge (den ska i senare). Fräsk grönsakerna med hälften av vitlöken, efter fläsket och lägg dem i grytan med kycklingen.

Tillsätt hela flaskan rödvin, kryddorna, fonden, citronskal och persiljestjälkar. Låt koka på svag värme under lock i ca 20-25 minuter.

Skala smålökarna och dela eventuellt. Skölja svampen och dela i stora bitar. Bryn löken lätt och lägg i grytan. Bryn svampen ordentligt, i omgångar. Häll över i grytan. Vispa ur stekpannan med ca en dl vatten och häll över svampspadet i grytan.

Lägg fläsket i grytan och ta ev. upp persiljestjälkarna. Koka ytterligare ca 20 minuter. Red eventuellt på slutet med arrowroot utblandat i lite vatten, för att få grytan lite mer simmig.

Smaka av med resten av vitlöken, ev. mer fond, svartpeppar och klipp över rejält med persilja vid servering..

(OBS! Bör inte kokas i oemaljerad järngryta. Syran från vinet gör att järn löses ut och ger rätten en ful färg. Använd helst en emaljerad eller rostfri gryta).
  • Linny
    Mumu skrev 2008-03-24 20:23:07 följande:
    Haha, ja det kan man fundera på ... Men det finns säkert nåt bra användningsområde, själv tycker jag mest att det smakar unket.Åh, kan du inte dela med dig av hur du gjorde med kycklingen!? Det lät så gott med coq au vin, även om det inte var nån coq ...
    och ja...det smakar vidrigt unket med lökpulver osv Satt precis och skrev i min blogg om mina viktigaste "matlagningsregler" och där är dessa pulver DONT´s! Men då började jag fundera om det överhuvudtaget fanns nån som använder dem. Men det gör det ju säkert eftersom de säljs
  • Linny
    PerG skrev 2008-03-24 22:34:28 följande:
    Tänker du på snabbinlagd gurka (pressgurka) eller den andra sorten?Min pappa hade ett recept som jag tyckte var intressant på "pressgurka"... Ett sånt man gjorde "på känn".. det skulle göras i en speciell skål.. ;)... tror jag kommer ihåg det rätt1. Häll upp socker i en pyramid i en skål så pyramidens botten täcker skålens botten.2. Fyll upp med matlagningsättika till toppen av pyramiden (nån blandning av ättiksprit + vatten) 3. Klipp i persilja och rör runt.4. Skiva gurkan tunt (vi hade en sån "strimlare") och låt stå ett par minuter.. färdigt!
    precis. Eller så använder man ättika+vatten. Gurkan kan skivas tunt med tex en osthyvel. Glöm inte att krama ur så mycket vätska som möjligt ur gurkan (så den kan ta åt sig lagen..).
  • Linny

till lunch blir det, inte helt förvånande Coq au vin

Till middag vet jag inte. Däremot blir det INTE våfflor. Måste ju gå ner..

• Linny
    mandela skrev 2008-03-25 18:25:29 följande:
    idag kände jag mig inspirerad så det blev färsbiffar med pinjenötter o vitlök, varm potatissallad med sugarsnaps, rödlök och körsbärstomater och till det chevrécreme. mums!! och såååå snabbt fixat.
    gott
  • Linny
    Kenzie skrev 2008-03-26 12:32:17 följande:
    Lunch ska vi äta på stan och jag tror det blir en sallad.Middag: Parmalindad kycklingfilé med karljohansvamprisotto och färsk lättkokt sparris med riven parmesan och citron.
    middagen lät smarrig

Känns skittrist men vi ska äta coq au vin med vildrismix ikväll. Åt det ju i förrgår, men vi lagade så jäkla mycket sist!
  • Linny
    Petit Coeur skrev 2008-03-26 17:47:28 följande:
    Tack! Jo, jag har ett svagt minne av en mörklila "stuvning" jag och en kompis åstakom för några år sen... :)
    Till en annan gång så kan jag rekommendera att fräsa köttet och lök först. I grytan, förutom vin och buljong/fond, kan man ha tex. morötter, persilja/timjan, vitlök, palsternacka och annat gott.
  • Linny

Ska köra tandoorilax med jasminris och raijita idag tror jag.. Måste vara nåt nyttigt för jag ska gå ner i vikt

• Linny

blev en liten ändring. Det blir lax men det blir teriyakiglacerad lax med wokade nudlar och grönsaker till.

• Linny

ingen aning än.. Ska inte vara för avancerat idag. Jag och lillen är ensamma hemma ikväll och även om han gärna är med och lagar mat så funkar det inte så bra om det är mat som tar över en timma..

Ska kolla här och se vad jag hittar för tips..

• Linny

Blir jag och min tvååring som äter ikväll. Vi kör nog på kalvfärsbiffar och rostade rotfrukter. Det älskar han. Någon röra till med chevre och timjan kanske..

• Linny

Vet inte. Vi ska på middag hos mina föräldrar. Vi anser oss vara duktiga på att laga mat, men pappa är snäppet vassare samt munskänkare. Blir nog en härlig kväll

• Linny

Maken grillade fläskfilé på kolgrillen ute. Den var marinerad i olivolja, färsk timjan, vitlök, honung och salt/peppar.
    Till det hade vi hemmagjorda klyftpotatisar med skal och tzatziki samt sallad.

• Linny
    Odile skrev 2008-03-30 20:06:47 följande:
    ååh grillat, vad gott!! nu känns det som att det är vår och snart sommar
    Visst gör det! Det var runt 11 grader varmt och sol här idag!
  • Linny
    Bags skrev 2008-03-31 00:03:43 följande:
    idag provad vi ett tips som jag fått från trådenPasta och grönsaker frästa i saffran och kyckling toppad med parmesan- och basilikacreme.det var super gott.
    Vad kul!!! Det var mitt recept Fast man ska inten fräsa i saffran utan bara vända snabbt som attan i saffransoljan. Men fräsa kanske blir bra det med i och för sig
  • Linny

Ídag blir det att plocka upp några portioner köttfärssås ur frysen, som vi har sedan vi gjorde en stor gryta med det. Sonen har förmodligen magsjuka så vi räknar med att äta nåt i farten typ..

• Linny
    henlin skrev 2008-03-31 19:16:18 följande:
    Jag hann ändra mig, det blev rostbiffsmackor med remoulade och rostad lök istället!
    danska kanske?
Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16