• Linny

Vad ska Ni äta idag? Part 16

henlin skrev 2008-03-18 20:20:30 följande:
    Jag undrar också!! Man skall väl lära barnen att allt går att äta, eller?
    Jo så resonerar i alla fall vi. Vi har alltid tyckt det var konstigt att komma hem till folk som erbjuder vår son "barnanpassad" mat. Vad är barnanpassad mat? Ska alla barn gilla köttbullar, pannkakor, korv osv? Kan de inte gilla parmesan, fisk, oliver, ruccola? Min son gör det iallafall. Vi har inte antagit att han inte ska göra det

Nu menar jag absolut inte att andra här i tråden gör så. Jag är helt enkelt nyfiken på varför det görs olika rätter. Fast i och för sig så borde jag kanske starta en annan tråd och inte hi jacka denna... Fast detta var en tanke som jag bara tänkt ibland, inte så att jag tänkt starta en omröstning. Så viktigt är det inte för mig att veta Så vi kanske ändå inte ska ta det i denna tråden *svammel svammel*
  • Linny

Mumu: Visst förstår jag att det finns lite olika anledningar. Var mest nyfiken som sagt, eftersom det skrivs rätt ofta här om olika

Idag blev det skitäckligt!!!! Jodå, det blev det. Usch!
    Måste gå ner i vikt och försöker äta nyttigt. Vi gör oftast lite roligare mat även i veckorna, men imorse rafsade jag upp en falukorv ur frysen och så tänkte jag att vi väl fick ta korv stroganoff idag. Men så kom jag på att man kanske ska göra den lite nyttigare och ta mjölk istället för grädde, som jag sett att en del gör. Men ALDRIG igen!!

• Linny
    Ninis skrev 2008-03-19 20:58:51 följande:
    Vi använder varken mjölk eller grädde, utan lättcreme fraiche. Det blir jättegott.
    Har testat men nä det är inte gott heller tycker jag. I och för sig är rätten i sig inget jag går upp i brygga för direkt, men det duger när fantasin tryter.
  • Linny
    Linny skrev 2008-03-19 21:01:47 följande:
    Har testat men nä det är inte gott heller tycker jag. I och för sig är rätten i sig inget jag går upp i brygga för direkt, men det duger när fantasin tryter.
    sorry... Tänkte minifraiche. Lätt cremefraiche skulle vara ok.
  • Linny

ikväll tänkte vi göra ankbröst.. Vet inte riktigt hur ännu..

Imorgon blir det påskmiddag hos svärmor, istället för idag.

• Linny

Nu har vi bestämt oss..

Det blir helstekta ankbröst med sås på cider och calvados och en västerbottenrisotto till det.

• Linny
    DestinationX skrev 2008-03-22 09:44:42 följande:
    Igår åt vi salta och söta pannkakor.. mums!Ikväll ska sambon göra lammstek med potatisgratäng.By the way: vad är påskmat? (jag är inte svensk)
    För många är det typ julbord fast med fokus på ägg.. För mig är påskmat LAMM! Men jag är inte heller svensk i och för sig..
    Fast vi kör sånt imorgon...
  • Linny

Jag och maken lyxade lite extra ikväll. Bara vi och lillkillen men vi ville ha lite lördagsmys.

Började med en riktigt fin parmesanost, lagrad 36 månader som man doppar i lite acaciahonung. Till det ett glas Capitel de´Roari Amarone. MUMS!! Sonen åt glatt av parmesanen också.

Strax ska vi äta Ankbröst med västerbottenrisotto och sås på bland annat torr äppelcider, calvados, grädde, lite äpple och fond. TIll det ska vi ha färsk sparris och ett glas Monti Garbi Ripasso. *hungrig*

• Linny
    Noda skrev 2008-03-24 10:10:15 följande:
    Har rostas i kylen, som jag tänkte att vi ska ha till middag. Har ni några tips på vad jag kan göra med den?
    Jättegott att ha till saffranspasta och basilikakräm. Har recept i min blogg

Ikväll blir det någon gryta. Antingen coq au vin eller burgundisk köttgryta.
  • Linny

Nu är det slut på helgens svullande och tillbaka till lite smalare mat.. Jag har 7,5 kg kvar att få bort..

Ikväll blir det alltså Coq au vin med fullkornsris och en sallad till.

Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16