Inlägg från: mooogn |Visa alla inlägg
  • mooogn

Vad ska Ni äta idag? Part 16

Svar på #3602

Ärtsoppa och kålpudding är det som jag hittills tagit mig an... Det finns ju sååå mycket goda recept att prova! *S*

Jag känner också att -om inte mina så iaf makens barn- ska veta hur svensk husmanskost smakar och kunna tillaga den.

• mooogn

Lunch: Kyckling marinerad i köpt tandoori-pasta, ris, grönsaker, hambakat vitlöksnaan

Middag: Spenatsoppa, ägghalvor, hembakade frallor

• mooogn
    Linny skrev 2008-03-24 20:15:18 följande:
    vad gott det lät! en fundering... Använder någon verkligen lökpulver/vitlökspulver? Det säljs ju fortfarande i affären så det verkar ju så. Men till vad?!?!?!? Gud så god vår Coq au vin blev! Tog vildrismix istället för fullkornsris till. Blev så det räckte till flera dagar så nu har vi mängder i frysen. Gjorde på två hela kycklingar.
    Jag använder vitlökspulver när jag 

1. Inte har färsk vitlök hemma
    2. Inte orkar skala/hacka vitlök
    eller
    3. Inte orkar ta fram/diska vitlökspressen

• mooogn
    Kenzie skrev 2008-03-25 10:26:31 följande:
    Lunch: BroccoligratängMiddag: Spenatvåfflor med knaperstekt bacon och avocadoröra. Efterrätt: Våfflor med grädde och sylt
    Jag gillar ert middagsupplägg

Lunch: Antingen köttfärssås och spaghetti hemma eller McD... Generad Beror på om vi fortfarande är ute och shoppar när /barnens/ hunger slår till

Middag: *tada* Våfflor med sylt och grädde (ja, ibland får man faktiskt äta grädde och sylt till middag )
  • mooogn
    Lunch: Köttfärssås på kylskåpsrensning (vi åker bort i helgen) innehållande nötfärs, kons. tomater, tomatpuré, en skvätt creme fraiche, tinjan, grönsaksbuljong, gul lök, vitlök, paprika, kryddor

Middag: Mat som mannen i huset kan laga d.v.s. potatisbullar och rösti med bacon, lingon, morötter... *S*
  • mooogn
    mooogn skrev 2008-03-27 12:55:32 följande:
    Lunch: Köttfärssås på kylskåpsrensning (vi åker bort i helgen) innehållande nötfärs, kons. tomater, tomatpuré, en skvätt creme fraiche, tinjan, grönsaksbuljong, gul lök, vitlök, paprika, kryddorMiddag: Mat som mannen i huset kan laga d.v.s. potatisbullar och rösti med bacon, lingon, morötter... *S*
    Köttfärssåsen åts med bulgur och lite riven ost. Funkade faktiskt, över all förväntan
  • mooogn

Ikväll åt vi spenatsoppa, ägghalvor och hembakad surdegslimpa. Mums!

• mooogn

Jag och maken ska äta *tadam* kassler i ugn, fullkornsris och sallad. Inte särskilt upphetsande, alltså

Barnen äter hos kompisar.

• mooogn
    rosen 27 skrev 2008-04-01 19:58:56 följande:
    Svar på #4121varm smörgås gjort på hönö kakor man gör en röra i stekpanna med bacon, purjolök , creme frech och svartpeppar , sen tar man hönö kaka ligger halva röra på sen tar ligger en hönö kaka upp på och ligger sen resten av röra där , sen avslutar med en hönö kaka till, där ligger man på skivade tomater o ost. sen ska det var igen på 200 g i till osten fått färg ca 15 min
    Detta recept är jättegott Vi brukar även sätta till champinjoner Räcka ut tungan
  • mooogn

Ikväll blir det spättarulader på en bädd av haricot verts (någon slags fiskgratäng jag hittat i en gammal kokbok ), hemgjort potatismos med spenat el. broccoli (bra sätt att få i ungarna grönt) och färska grönsaker

Är hemma med sjukt barn så jag kanske borde slänga ihop en lunch också... Fundersam Det lär väl blir något trist som köpta köttbullar och pasta. Antagligen gör jag en tomatsås till köttbullarna så att vi slipper ketchupen.

• mooogn
    mooogn skrev 2008-04-02 07:57:45 följande:
    Ikväll blir det spättarulader på en bädd av haricot verts (någon slags fiskgratäng jag hittat i en gammal kokbok ), hemgjort potatismos med spenat el. broccoli (bra sätt att få i ungarna grönt) och färska grönsaker Är hemma med sjukt barn så jag kanske borde slänga ihop en lunch också...  Det lär väl blir något trist som köpta köttbullar och pasta. Antagligen gör jag en tomatsås till köttbullarna så att vi slipper ketchupen.
    Nu är lunchen bestämd: Ugnsstekt kycklingfilé med timjan, bulgur/qinoua/cous cous (vet inte riktigt vad jag har mest av ) och en kall sås på creme fraiche och kryddor
  • mooogn
    miss Y skrev 2008-04-02 11:52:10 följande:
    mooogn:jag kommer över låter smarrigt värre!!
    Bruden1 skrev 2008-04-02 11:55:38 följande:
    Men vad duktig du är som fixa både kalaslunch och kalasmiddag!!
    Generad  Jag tycker -oftast- att det är kul att laga mat. Och det är ungefär lika komplicerat som att värma på fiskpinnar och pulvermos Dessutom blir jag nedstämd om jag måste äta köttbullar, korv, fiskpinnar för ofta. På riktigt! Har inte ens vanliga U-makaroner hemma då de är "tråkig mat" för mig
  • mooogn
    hustomte skrev 2008-04-02 16:36:45 följande:
    Ät inte torsk! Ta hoki eller sej istället. Minst lika gott.Torsken håller på att bli utfiskad....Vi ska äta Wok med lax och räkor.
    miss Y skrev 2008-04-02 16:44:01 följande:
    har precis gjort som hustomte: valt bort torsken, men även rödspättan. vi konsumenter måste göra ett aktivt val för att påverka producenterna. hoki är precis lika gott.
    Jag brukar också bara välja fisk med MCS-märkning men efs rödspätta är något jag aldrig köpt tidigare så tyckte jag att jag kunde unna oss det. Majoriteten av alla basvaror vi handlar är KRAV-märkta; jag har gott samvete
  • mooogn
    längtar efter familj skrev 2008-04-02 18:11:12 följande:
    Det blir någon påhittad falukorvsgryta av det som fanns hemma.. Får se om det blir gott..
    Hur blev det?
  • mooogn
    Duva skrev 2008-04-03 09:19:37 följande:
    Är sugen på lasagne....men har inget recept.Du som har ett gott recept kan väl skriva ner det här....please!
    Jag kan ett "fuskrecept":

Gör en köttfärssås med nötfärs, grönsaksbuljongtärning, vitlök, timjan, tomater på burk, tomatpuré, lite socker, salt och svartpeppar. Låt koka ihop något.

Varva lasagneplattor med köttfärs och Kelda ostsås (där kommer fusket in ). Täck formen med ugnsfolie, ställ in i 225grader i 30 minuter. Efter den halvtimmen tar du av foliet och låter maten stå och få färg i ca 15 minuter.

Enkelt och gott
Svar på tråden Vad ska Ni äta idag? Part 16