• MinaHjältar

Vilket hundfoder?

Vilket hundfoder använder ni till era hundar? Skriv även varför ni använder just det fodret och om ni är nöjda med det.

Vill ni så kan ni även skriva vad ni har för hund och hur mycke den aktiveras.

Vi använder Eukanuba till våra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-03 15:30
    Vi är nöjda med vårat foder och hundarna mor bra av det

• Svar på tråden Vilket hundfoder?
  • dellelgarin
    MinaHjältar skrev 2008-01-05 10:54:13 följande:
    Vad kostar det hos honom då?
    *Tänka*

Nu blev jag väldigt osäker, har inte köpt sedan i våras, men jag tror att jag betalade 180 för en kartong 20 rullar a' 500g.................10 kg alltså....

Men jag är inte helt säker.
  • dellelgarin
    dellelgarin skrev 2008-01-05 10:56:48 följande:
    *Tänka*Nu blev jag väldigt osäker, har inte köpt sedan i våras, men jag tror att jag betalade 180 för en kartong 20 rullar a' 500g.................10 kg alltså....Men jag är inte helt säker.
    Jo men jag tror det stämmer, för rullarna kostar nog 20 när man köper dem löst.
  • MinaHjältar

de va billigt de, trodde att de va dyrare. Hur mycke ska man ge till en hund som väger 10 kg ungefär per dag? Tänkte att våran minsta ska börja äta färskfoder.

dellelgarin skrev 2008-01-05 10:57:34 följande:
    Jo men jag tror det stämmer, för rullarna kostar nog 20 när man köper dem löst.
    Mina små troll
  • MinaHjältar

alla säger att man måste ge så himla mycke mer när man ger färskfoder än torrfoder, men jag tycker att man borde behöva ge mindre eller lika för de e ju mer konsentrerat än torrfoder, torrfoder blandar dom ju ut me så mycke annat skit, men folk kanske tror att de e som me burkmat, men burkmat innehåller ju en hel del vatten.

Mina små troll
  • missteddy

Royal Canin taxfoder använder vi av pga det är framtaget för att passa just taxen sedan gillar hunden det också

• dellelgarin
    MinaHjältar skrev 2008-01-05 11:00:32 följande:
    de va billigt de, trodde att de va dyrare. Hur mycke ska man ge till en hund som väger 10 kg ungefär per dag? Tänkte att våran minsta ska börja äta färskfoder.
    Ja du bra fråga, mina äter så mycket det går ner....de gör ju av med ALLT Förvånad

Nu har jag inga fodersiffror i huvudet direkt men jag kan tippa på kanske 500-1000g. Det är ju mycket vätska i. Vad är det för hund? vad gör hon? hur mycket torrfoder får hon idag?
    Det är jättesvårt för mig att säga hur mycket din hund kommer behöva äta och må bra av det.

Mina tjejer som rör sig lika mycket och är samma storlek och ras äter väldigt olika. Skiljer på 1-2 deciliter på torrfodret och det är ju rätt mycket.

När jag ger mina färskfoder så får de dela på 500g, och då ger jag även vanligt foder. De får ju bara detta innan/efter hård träning och tävling.

Men det kanske finns någon annan i tråden som inte bara ger som komplement utan som helfoder? Vore intressant att veta.
  • MinaHjältar
    dellelgarin skrev 2008-01-05 11:07:27 följande:
    Ja du bra fråga, mina äter så mycket det går ner....de gör ju av med ALLT Nu har jag inga fodersiffror i huvudet direkt men jag kan tippa på kanske 500-1000g. Det är ju mycket vätska i. Vad är det för hund? vad gör hon? hur mycket torrfoder får hon idag?Det är jättesvårt för mig att säga hur mycket din hund kommer behöva äta och må bra av det.Mina tjejer som rör sig lika mycket och är samma storlek och ras äter väldigt olika. Skiljer på 1-2 deciliter på torrfodret och det är ju rätt mycket.När jag ger mina färskfoder så får de dela på 500g, och då ger jag även vanligt foder. De får ju bara detta innan/efter hård träning och tävling.Men det kanske finns någon annan i tråden som inte bara ger som komplement utan som helfoder? Vore intressant att veta.

den hunden som ska äta de e en cocker spaniel som väger ca 11 kg o som har lätt att lägga på sig, hon är bara ute o går några timmar om dan och tränar lydnad, så hon gör inget ansträngande direkt. Hon äter 3 dl torrfoder om dan nu.
    Mina små troll
  • MinaHjältar

såg på deras hemsida att de står att dom ska äta ca 0,45 kg om dan när dom väger 10 kg.

Mina små troll
  • dellelgarin
    MinaHjältar skrev 2008-01-05 11:12:22 följande:
    såg på deras hemsida att de står att dom ska äta ca 0,45 kg om dan när dom väger 10 kg.
    kan nog stämma, så en "korv" om dagen räcker ju för henne då.
     Men beroende på hur aktiva de är kan de säkert äta nästan det dubbla.
  • MinaHjältar
    dellelgarin skrev 2008-01-05 11:14:38 följande:
    kan nog stämma, så en "korv" om dagen räcker ju för henne då. Men beroende på hur aktiva de är kan de säkert äta nästan det dubbla.
    Tack för hjälpen
    Mina små troll
  • Schäfer
    Cozco skrev 2008-01-05 09:41:14 följande:
    Shäfer!!Har jipotimas börjat med färdiga korvar igen?
    Inte vad jag vet!?
    Som jag skrev så ger jag inte helfoder utan köper Jipotimas rena kött/kalkon/vilt/vom/ och blandar ut själv.
    Köpte förut från Kurants också, men hon har ju flyttat nu och Jipotimas säljer de i vanliga "hundbutiken" här där jag bor.
Svar på tråden Vilket hundfoder?